حمایت مسکو از برجام در ازای کمک تهران به کرملین برای دور زدن تحریم‌ها

به گفته منابع امنیتی، ایران در ازای دریافت حمایت مسکو برای احیای برجام، پیشنهاد کمک به روسیه برای فرار از تاثیر تحریم‌های غرب را داده است.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از انتخاب، دیلی تلگراف نوشت: به گفته منابع امنیتی، ایران در ازای دریافت حمایت مسکو برای احیای برجام، پیشنهاد کمک به روسیه برای فرار از تاثیر تحریم های غرب را داده است.

در ادامه این مطلب آمده است: تلاش‌های دیپلماتیکی که در وین برای احیای برجام انجام می‌شد، اوایل این ماه پس از آن که روسیه، یکی از امضاکنندگان این توافق، خواستار تضمین‌هایی شد که هرگونه تجارت آتی مسکو با ایران از تحریم‌های غرب معاف شود، شکست خورد.

پس از آن که قدرت های غربی حاضر در مذاکرات یعنی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان، از پذیرش خواسته های روسیه خودداری کردند، پیشرفت مذاکرات متوقف شده بود. از آن زمان، مقامات روسیه و ایران برای گفتگو در مورد روابط تجاری آتی بین دو کشور پس از احیای برجام ملاقات کرده اند. مقامات امنیتی غربی که مذاکرات وین را پیگیری می کنند،می گویند ایران به مسکو تعهدی محرمانه داده است که در ازای حمایت روسیه از توافق هسته ای جدید به این کشور در دور زدن تحریم های غرب کمک کند.

دولت ایران مشتاق امضای توافق احیای برجام است که منجر به لغو تحریم های اقتصادی علیه تهران خواهد شد. در مقابل، انتظار می‌رود که ایران محدودیت‌هایی را در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود بپذیرد.

گمان می‌رود که ایران پیش از این یک سیستم بانکی و مالی مخفی ایجاد کرده تا بتواند ده‌ها میلیارد دلار تجارت سالانه را که تحت تحریم‌های آمریکا ممنوع شده بود، مدیریت کند. در ازای حمایت روسیه از احیای برجام، ایران قول داده است که تحریم های غرب علیه مسکو را اجرا نکند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، سیستم مالی ایران برای دور زدن تحریم ها، شامل حساب‌هایی در بانک‌های تجاری خارجی، شرکت‌های وکالتی ثبت‌شده در خارج از کشور، شرکت‌هایی که تجارت ممنوعه را هماهنگ می‌کنند و یک اتاق پایاپای معاملات در داخل ایران است. [تاق پایاپای یک واسطه تعیین شده بین خریدار و فروشنده در بازار مالی است که معامله را تأیید و نهایی می کند و اطمینان حاصل می کند که خریدار و فروشنده به تعهدات قراردادی خود پایبند هستند.]

قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد دلاری

مقامات امنیتی معتقدند ایران پیشنهاد استفاده از این ساختار را برای کمک به روسیه به منظور فروش نفت مسکو در بازارهای بین‌المللی پس از امضای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه تهران داده است. علاوه بر این، روسیه در حال مذاکره برای قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد دلاری برای فروش هواپیماهای جنگی و زیردریایی‌ به ایران است.

یک مقام ارشد امنیتی غربی گفت: «روسیه فعالانه به دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها است و ایران پیشنهاد کمک کرده است». در مقابل، ایران از روسیه می‌خواهد که مطمئن شود احیای برجام به نتیجه برسد تا تحریم‌ها علیه تهران لغو شود.»

توافق بین مسکو و تهران برای دور زدن تحریم ها بخشی از تلاش سازمان یافته روسیه برای ایجاد یک شبکه جهانی است که به آن کمک می کند تا از تأثیر تحریم های غرب جلوگیری کند. جدای از توافق با ایران، این نگرانی وجود دارد که مسکو تلاش می کند از جزیره مالت در دریای مدیترانه به عنوان پایگاهی برای دسترسی به اتحادیه اروپا و بازارهای مالی بین المللی استفاده کند.

آمارهایی که اخیرا منتشر شده نشان می دهد شهروندان روسیه ه تنهایی یک چهارم متقاضیان طرح “گذرنامه طلایی” مالت را تشکیل می دهند. طرح “گذرنامه طلایی” به افراد با درآمد بالا اجازه می دهد تا طی یک تا سه سال پاسپورت مالت را دریافت کنند.

2 نظر
  1. ایرانی

    پخ تین ولش کنید
    داره باج گیری میکنه

  2. سعید

    روسیه از برجام زیاد حمایت نمی کنه ولی ایران به روسیه در دور زدن تحریم ها خیلی کمک می کنه ایران حواسش باشه روسیه کلاه گشاد سرش نزاره

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.