ایران در سال ۱۴۰۰ چند بار لرزید

شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۶۳۰ زمین‌لرزه را در داخل کشور و نواحی مرزی ثبت کردند که ۱۶۷ عدد از آنها به بزرگای بیش از چهار بوده‌اند.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از ایرنا، گزارش مؤسسه ژئوفیزیک نشان می دهد، بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌های سال ۱۴۰۰ در منطقه فین استان هرمزگان در ۲۳ آبان رخ دادند که بزرگی آنها ۶.۲ و ۶.۳ با عمق به ترتیب ۱۰ و ۱۹.۵ بود و آسیب‌هایی نیز به همراه داشت. از نظر زلزله‌شناسی این زمین‌لرزه در دماغه هرمز، یکی از مناطق لرزه‌خیز و فعال بخش زاگرس رخ داد. گسل زاگرس مرتفع با سازوکار معکوس در شمال و مرکز این زمین‌لرزه قرار دارد و همچنین، یک راندگی در جنوب آن با شیب به سمت شمال که قطعه‌ای از گسل پیشانی کوهستان نامیده می‌شود.

در سال ۱۴۰۰ از لحاظ آماری ماهانه حداقل یک زمین‌لرزه با بزرگی بیش از پنج در ایران رخ داده‌ است.

در سال گذشته استان خراسان رضوی با ۱۰۱۴ زمین‌لرزه ثبت شده بیشترین تعداد زمین‌لرزه را در کشور داشته است و پس از آن استان‌های کرمان با ۶۷۴ و اصفهان با ۵۸۴ زمین‌لرزه قرار دارند. همچنین، کمترین تعداد زمین‌لرزه‌های ثبت شده به ترتیب متعلق به استان‌های البرز، سیستان و بلوچستان و زنجان است.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۴۴ زمین‌لرزه در استان تهران ثبت کرد که بزرگترین آنها در حوالی پردیس با بزرگی ۳.۹ بوده‌ است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.