احیای عشق در زندگی زناشویی

در میان تمام نهادها و سازمانهای اجتماعی، خانواده نقشی خاص و اهمیتی بسیار دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، بر خانواده و اهمیت حیاتی آن برای جامعه تأکید بسیار شده است. چنانچه جامعه ای از خانواده سالم برخوردار نباشد نمی تواند ادعای سلامت کند. امروزه ازدواج بیش از پیش به صورت رابطه ای درآمده است که دلیل پیدایش و ادامه آن احساس رضایت عاطفی خاصی است که از همزیستی و ارتباط نزدیک با همسر مطلوب حاصل می شود. متاسفانه مشکلاتی در ازدواج و انتخاب همسر، وجود دارد. در زمان حاضر، بسیاری از افراد، برای انتخاب همسر به معیارهای عشق رمانتیک بدون معبارهای عاقلانه متوسل می شوند که در طول زندگی مشترک این عشق به سردی رو می آورد..

به نقل از میگنا، عشق رمانتیک به عنوان یکی از معیارهای انتخاب همسر در جامعه امروزی، ناظر به معیارهای فردی و ذهنی و همچنین معیارهای ظاهری است. عشق رمانتیک ریشه در فرهنگ غربی داشته و با معیارهای سنتی جامعه ما مطابق نیست. تحقیقات نشان داده که بسیاری از زوجین در آستانه طلاق، بر اساس معیار عشق رمانتیکی ازدواج کرده اند ولی زندگی آنها با مشکل مواجه شده است و همین امر حاکی از این مهم است که عشق رمانتیک متضمن زندگی موفقیت آمیز نیست.
همچنین یافته های تحقیقات گسترده نشان می دهد، که در میان افراد جدا شده از همسر، عشق رمانتیک قویترین همبستگی را با کشش جنسی داشته است، درحالیکه بین افراد با زندگی زناشویی رضایت بخش، عشق رمانتیک در بستر ارزش های اخلاقی زوجیت جریان دارد.
از این رو چنانچه بین احساسات و عواطف، خودآگاهی فردی و همراه نمودن آن با اصول اخلاقی تلفیق مناسبی صورت گیرد، می توان در ازدواج ترکیب متعادلی از عقل و احساس را ایجاد و به ازدواج های موفقیت آمیزی همراه با عشقی پایدار در جامعه دست یافت.ثمره ازدواج با عقل و احساس ،رضایتمندی زناشویی بالاتر،سلامت بدنی و روانی بالاتر و والدی بهتر برای فرزندان است.
وجود یک ازدواج رضایت مندانه، محل تلاقی و تبادل عشق سرشار، احساسات و عواطف مثبت بین زوجین است و تشکیل خانواده بهنجار نقش مهمی در سلامت،کیفیت زندگی و بهزیستی کل جامعه دارد.

صحبتی در مورد عشق
همه ما آدمها دارای نیازهای احساسی اساسی و اصلی هستیم و در میان تمام  این نیاز ها، نیاز به عشق و محبت از اهمیت زیادی برخوردار است. نیاز به این احساس که ما به چیزی و کسی تعلق داریم و خواهان ما هستند. این نیاز از بدو تولد همراه هر کودکی ست. با فراهم آمدن محبت کافی،کودک احتمالا به فردی بالغ و مسئول تبدیل خواهد شد. بدون عشق ، رشد هر کودکی از لحاظ عاطفی و اجتماعی کند می شود.
آموختن هنرعشق نیاز به تمرین دارد، مانند کسی که می خواهد تیراندازی را یاد بگیرد، و ابتدا باید نفس کشیدن درست را تمرین کند.

راز حفظ عشق در زندگی مشترک چیست؟
اول اینکه توجه داشته باشید زمانی که شما برای اولین بار همسرتان را می بینید باید مهرش به دلتان بنشیند. بحث زیبایی ظاهری نیست. ممکن است فردی اصلا زیبایی نداشته باشد اما نوع صحبت و رفتارش، شما را مجذوب کند. پس در مرحله اول مهم این است که دو طرف یکدیگر را پسند کنند.
بعد از آن باید به اخلاق یکدیگر آگاه شوند. نقاط ضعف، نقاط قوت و اخلاق های مثبت و منفی یکدیگر را بشناسند. علاوه بر اینکه مشاوره قبل از ازدواج به شدت توصیه می شود. باید حتما به مشاوره  فردی مراجعه کنید تا مشاور به شما کمک کند که آیا با این فرد و خصوصیاتش می توانید زندگی عاشقانه ای را شروع کنید یا خیر..
حال با فرض اینکه زن و شوهری با درکی درست از عشق، یکدیگر را دوست دارند و سعی در حفظ این عشق دارند چگونه می توانند آن را در زندگی ایجاد کنند؟

وجود صداقت در رابطه
صداقت یکی از ستون های اصلی یک رابطه سالم و موفق است بطوریکه اگر زوجین نتوانند بدون فریبکاری و از راه درست به نیازها و علائق شان دست پیدا کنند، پایه های زندگی شان در طول مسیر تضعیف می شود. با آنکه در برخی موارد صراحت لهجه و رک بودن می تواند به روابط دوجانبه آسیب برساند اما صداقت و شفافیت در گفتار کار بسیار پسندیده  و با ارزشی است.

استقبال گرم دو طرف
وقتی از سرکار برمی گردید با دم کردن چای, گذشتن میوه یا شربت لحظاتی را با هم سپری کنید. خودتان را با مجله و روزنامه و وایبر و فیسبوک و تلویزیون سرگرم نکنید. حواستان باشد که هنگام بازگشت به منزل, بجای هر چیزی اول سراغ همسرتان را بگیرید. همه انسانها دوست دارند که از آنها استقبال شود مخصوصا مردها وقتی به منزل بر می گردند دوست دارند بشدت مورد استقبال قرار گیرند. پس هر چه در دست دارید کنار بگذارید و به سمت همسر خود پرواز کنید.یادتان باشد اگر در منزل دختری دارید ابتدا در هنگام ورود او را ببوسید و بعد تمرکزتان را به سمت همسر ببرید و به او خسته نباشید بگویید.

وقت بیشتری را با یکدیگر صرف کنید
امروزه وجود برخی از تکنولوژی ها در زندگی ما باعث سلب فرصت های با هم بودن در زندگی ما شده است  و دیدن‌ های حقیقی‌مان را نیز به دیدارهای  مجازی تبدیل کرده است. این روزها افراد در هنگام حضور در مهمانی ها به جای گپ زدن با هم، تبلت یا تلفن همراه‌ خود را دست می‌گیرند و با کسانی که در آن جمع نیستند به گفت‌و‌گو می‌پردازند. موبایل‌ ها و تبلت‌ ها حتی نمی‌گذارند آرام و بی‌ دغدغه غذای‌ تان را میل کنید و به سفره شما هم وارد می‌شوند.
اما شاید بهتر باشد قانون‌ های خودتان را برای استفاده از این ابزار‌ک ها اعمال کنید.بطور مثال هنگام تماشای  فیلم یا صرف غذا ،  آنها را کنار بگذارید یا حداقل سعی کنید  در مهمانی ها کمتر سراغشان بروید. هر شب حد اقل نیم ساعت را به خانواده اختصاص دهید و دران زمان گوشی های تلفن،موبایل،تلوزیون را خاموش کنید واز این زمان طلایی برای مراوده استفاده کنید.مطمئن باشید هیچ چیز مثل رابطه حقیقی و رو در رو حال شما را بهتر نخواهد کرد.

رابطه جنسی داشته باشید
اگر لازم است برنامه ریزی کنید. بسیاری از افراد در برابر برنامه ریزی برای رابطه جنسی مقاومت می کنند، زیرا بر این باورند که رابطه جنسی باید کششی آنی باشد. اما در زندگی شلوغ امروز اولین چیزی که به فراموشی سپرده میشود این موضوع است .بنابراین برای ان برنامه ریزی کنید، انتظارش را بکشید و آن را هیجان انگیز کنید.

صبور باشید
همه ما روزهای بدی را در زندگی خود تجربه کرده ایم. شاید تحت فشار کاری قرار گرفته ویا دچار مشکلی شده باشیم. در این مواقع انتظار داریم همسرمان اولین کسی باشد که ما را درک کند . این شما هستید که خانه را باید به محلی برای آرامش و استراحت او تبدیل کنید. بچه ها را برای گردشی کوتاه به بیرون ببرید و محیط خانه را برای او آرام کنید.
از سوی دیگر، شاید آن کسی که در زندگی دچار مشکل شده شما هستید. به جبران مشکلاتتان با همسرتان بدرفتاری نکنید. شاید حتی سکوت کردن بهتر از بدخلقی در خانه باشد. اگر مشکلتان بیش از حد توان شماست، از او یا فرد نزدیک دیگری طلب چاره کنید.

چیزی را از هم پنهان نکنید
صداقت، احترام و تقسیم امیدها، آرزوها و نگرانی ها با همسر از رموز زنده نگه داشتن عشق در زندگی مشترک است. هرگز چیزی را از همسرتان پنهان نکنید. با صداقت در مورد احساسات خود حرف بزنید و او را از ناامیدی ها، شکست ها یا موفقیت های خود باخبر کنید. اگر عادت دارید همه چیز زندگی خود را از همسرتان پنهان کنید، طولی نمی کشد که صمیمیت و عشق بین شما از بین می رود.

قدردان باشید
هر بار که حس قدرشناسی و مثبت اندیشی در زندگی شما بیشتر می شود، بیشتر احساس خوشبختی خواهید کرد. هر گاه احساس کردید زندگیتان سرد شده است، خوبی های همسرتان را روی کاغذی بنویسید. تمام زوجین روزهای تلخ و شیرین داشته اند. پستی و بلندی های زندگی مشترک را بپذیرید و در این روزها با به یاد آوردن نقاط قوت همسرتان به زندگی دلگرم شوید.

سخن آخر
موارد ذکر شده فوق عواملی هستند که می بایست بصورت صحیحی انجام شوند. یکی از بهترین راهکارها در این زمینه مراجعه به مشاور روانشناس است. اینکار سبب خواهد شد تا راهکارهای اصولی را یاد گرفته و آنها را در زندگی خود بکار ببرید. همچنین توجه به این نکته ضروری است که زوجین، عادات و فرهنگ های مختلفی دارند و فراهم نمودن تناسب میان نیازها و خواسته های مورد قبول و سازگار آنها، تنها با مشاور روانشاس قابل بررسی و تحیل است که در انتها نیز به ارائه بهترین راهکار منجر می شود.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.