تولید سمند و پژو ۴۰۵ از کی متوقف می‌شود؟

وزیر صمت امروز ۱۳ فروردین ماه از گروه‌های صنعتی ایران خودرو و سایپا بازدید کرد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا، وزیر صمت برای دومین بار پس از صدور فرمان هشت‌ ماده‌ای رئیس‌جمهور در حوزه خودرو، امروز ۱۳ فروردین ماه با حضور در گروه‌های صنعتی ایران خودرو و سایپا، ضمن بازدید از پارکینگ‌، واحد مونتاژ و مرکز تحقیق، طراحی و توسعه؛ روند حمل و تحویل خودروهای این دو مجموعه و فرآیند کاهش خودروهای کف پارکینگ‌ها را بررسی و اجرای دستورات ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهور را پیگیری کرد.

سیدرضا فاطمی‌امین، در بازدید از گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن مناسب خواندن اقدامات این مجموعه در اجرای فرامین رئیس‌جمهوری، گفت: کاهش خودروهای پارکینگ ایران خودرو به ۱۵ هزار دستگاه در پایان فروردین‌ماه، فراتر از فرمان صادر شده و بسیار مناسب است.

وزیر صمت با تأکید بر نظارت بر فرآیندهای کیفی محصولات، افزود: با کاهش مدت زمان پرداخت به قطعه‌سازان، امکان مطالبه کیفیت توسط خودروساز به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. در این زمینه لازم است رده‌بندی سازندگان و ردیابی قطعات نیز با دقت دنبال شود.

فاطمی‌امین بر لزوم استفاده از ظرفیت ناوگان حمل ریلی تأکید و بیان کرد: ایران خودرو می تواند با طرح موضوع و پیگیری از طریق معاونت مربوط در وزارت‌خانه از ظرفیت حمل ریلی برای انتقال محصولات خود استفاده کند که این موضوع سبب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و لجستیک خواهد شد.

وزیر صمت افزایش مدت گارانتی محصولات ایران خودرو به ۳ سال و یا ۶۰ هزار کیلومتر پیمایش را نیز از دیگر اقدامات این شرکت در راستای اجرای فرامین رئیس جمهوری دانست.

طراحی و توسعه محصولات و خروج محصولات قدیمی سمند و ۴۰۵ نیز از محورهای مورد تأکید وزیر صمت بود.

مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو گفت: این شرکت در سال ۱۴۰۱، برای تولید ۷۲۵ هزار دستگاه سواری و ۲۵ هزار خودروی تجاری برنامه‌ریزی کرده که این میزان حتی بیش از تعداد خودروهای تولیدی مدنظر در دستور رئیس‌جمهور است.

وی اعلام کرد: دو خودروی ۴۰۵ و سمند نیز ظرف دو ماه آینده و پس از انجام تعهدات موجود به مشتریان از مدار تولید خارج خواهد شد.

خطیبی ادامه داد: پیرو دستور ویژه وزیر صمت، حداکثر تا اردیبهشت‌ماه، تعداد خودروهای موجود در پارکینگ‌ها به ۲۵ هزار دستگاه خواهد رسید.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: با توجه به دستور مؤکد و پیگیری‌های جدی وزیر صمت، شرکت ایران خودرو تمام اقدامات لازم برای اجرایی شدن بخش‌های مختلف فرمان ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهوری به خودروسازان را در دستور کار خود قرار داده و برای تولیدات سال آینده نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در بازدید وزیر صمت از این شرکت گفت: در راستای تحقق فرمان ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهوری که به تازگی ابلاغ شده است، از ۱۴ فروردین ماه امسال، تولید خودرو روزانه به هزار و ۵۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت و این گام محکمی برای تحقق تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ است.

وی تأکید کرد: بالاترین میزان تحویل خودرو به تعداد ۴۷ هزار دستگاه خودرو در بهمن و اسفندماه سال گذشته انجام شد.

وی در مورد خودروهای کف پارکینگ در این خودروسازی نیز توضیح داد: تعداد خودروهای کف پارکینگ در ۲۳ دی‌ماه سال۱۴۰۰، حدود ۸۰ هزار دستگاه بود که در اسفندماه سال گذشته به ۴۹ هزار دستگاه کاهش یافته است.

مدیرعامل سایپا گفت: تا اول اردیبهشت ماه امسال نیز تعداد خودروهای کف پارکینگ به ۲۰ هزار دستگاه کاهش خواهد یافت.

گفتنی است، رئیس‌جمهوری ۱۱ اسفندماه سال گذشته از ایران‌خودرو و سایپا بازدید کرد و در پی صادر کردن دستورالعمل ۸ ماده‌ای به خودروسازان ، وزیر صمت ۲۵ اسفندماه برای پیگیری این دستورالعمل بازدیدی از ایران خودرو داشت و امروز دومین بازدید برای پیگیری دستورهای صادر شده، انجام شد.

لزوم افزایش ۱.۵ برابری میزان تولیدات خودرویی کشور در سال آینده، افزایش کیفیت تولیدات با چند اولویت ویژه، خروج خودروهای دارای پلتفرم قدیمی از خطوط تولید و جایگزینی محصولات جدید و به‌روز و افزایش گارانتی خودروهای عرضه شده از ۲ سال و ۴۰ هزار کیلومتر به ۳ سال و ۶۰ هزار کیلومتر از جمله این دستورها بوده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.