علائم اولیه سرطان در مردان چیست؟

شناخت علائم هشدار‌دهنده سرطان می‌تواند به طور قابل ‌وجهی دیدگاه فرد را بهبود بخشد.

به گزارش تازه‌نیوز، علائم اولیه سرطان در مردان می‌تواند شامل تغییر در عادات روده، کاهش وزن ناخواسته، تغییرات بیضه و مشکلات ادراری باشد.

تغییرات اجابت مزاج

تغییرات گاه به گاه در اجابت مزاج میتواند به دلایل مختلفی رخ دهد و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست.با این حال، تغییرات طولانی مدت اجابت مزاج میتواند نشانه برخی از اختلالات گوارشی، مانند بیماری التهابی روده و سندرم روده تحریکپذیر باشد. این تغییرات گاهی اوقات میتواند نشاندهنده انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان روده بزرگ، مثانه و پروستات باشد. هموروئید و سرطان روده بزرگ و راست‌روده میتوانند باعث خارش، درد، خونریزی مقعدی و مدفوع خونی شوند.

مشکلات دفع ادرار

افرادی که متوجه خون در ادرار یا مایع منی خود میشوند یا به طور مداوم در ادرار کردن مشکل دارند باید به پزشک مراجعه کنند. این علائم میتواند نشاندهنده سرطان مثانه باشد. ادرار دردناک یا دشوار نیز میتواند نشانه سرطان پروستات باشد.

کاهش وزن

تغییرات جزئی در وزن بدن ممکن است در طول روز رخ دهد. وعدههای غذایی بزرگ، تمرینات شدید و نوشیدن آب میتواند به طور موقت بر وزن بدن فرد تاثیر بگذارد. با این حال، افرادی که کاهش وزن ناخواسته را تجربه میکنند باید با پزشک مشورت کنند.

تغییرات بیضه

سرطان بیضه یک بیماری نادر است که پزشکان معمولا در مردان 20 تا 34 ساله تشخیص میدهند. سرطان بیضه همیشه علائمی را در مراحل اولیه ایجاد نمیکند و اولین علامت قابل توجه اغلب یک توده روی بیضه است.

تودههای پستان

اگرچه نادر است، اما مردان نیز ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند. در زیر نوک پستان، مردان دارای مقدار کمی بافت پستانی هستند که حاوی مجاری است. سرطان پستان در مردان اغلب از این مجاری شروع میشود و به بافت پستانی اطراف گسترش مییابد.

زخمهای پوست و دهان

ممکن است فرد از لکوپلاکی درمان نشده به سرطان دهان مبتلا شود. برخی از انواع سرطان پوست ممکن است شبیه به انواع دیگر زخمهای پوستی به نظر برسند. در مراحل اولیه، سرطان پوست میتواند به صورت برجستگیهای قرمز سفت ظاهر شود که خونریزی میکند یا پوسته پوسته ایجاد میکند.

سرفههای مداوم

سرفهای که با گذشت زمان از بین نمیرود یا بدتر میشود، میتواند نشانهای از چندین بیماری جدی از جمله سرطان ریه باشد.

درد معده و حالت تهوع

درد معده و حالت تهوع مداوم یا مکرر میتواند نشاندهنده یک مشکل گوارشی مانند بیماری التهابی روده (IBD) گاستروانتریت باشد. با این حال، این علائم ممکن است گاهی به دلیل سرطان معده، مجرای صفراوی یا پانکراس نیز رخ دهد.

درد استخوان

برخی از انواع سرطان مانند سرطان پروستات و ریه میتوانند به استخوانها سرایت کنند. این گسترش که به آن متاستاز استخوانی میگویند، در مراحل پیشرفتهتر بیماری رخ میدهد.

خستگی

خستگی بیانگر احساس مداوم خستگی یا کمبود انرژی است. بسیاری از بیماریهای مزمن، از جمله سرطان، میتوانند باعث خستگی شوند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.