روحانی: امسال مراسم راهپیمایی اربعین نخواهیم داشت

رییس جمهور گفت: الان ما در کشورهای همسایه خودمان پول‌هایی داریم که بر آن قفل زده‌اند و پول ما را به خودمان تحویل نمی‌دهند. چرا که آمریکا تهدیدشان کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی طی سخنانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه کار آموزش و پرورش و وزرات علوم برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نشاطی را به زندگی وارد کرد، اظهار کرد: برخی ناراحتند، مخصوصاً کانال‌های ماهواره‌ای رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان که چطور در ایران با وجود همه فشارهای تحریم اقتصادی هنوز در دوران کرونا به جای اینکه این تحریم‌ها سبب شود مردم به تنگ بیایند و به خیابان بریزند حالا چگونگی مواجهه با کرونا سبب شده که از دولت تشکر شود. این عین گزارشی است که وزارت اطلاعات از قول یکی از رسانه‌های خارجی به من ارائه کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کرونا ویروسی است که همه سنین را می‌تواند تحت تاثیر خود قرار دهد، گفت: آینده زندگی جوانان ما برای همه ما مهم است و خانواده‌های عزیز هم منافع خود و جوانانشان را در نظر بگیرند و گوش به بوق‌های رسانه‌های خارجی ندهند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه همه ما می‌دانیم ماجرای کرونا با هر مشکل دیگری متفاوت است، ادامه داد: سیل هم که بیاید، یک روز می‌آید و بعد از چند روز تمام می‌شود، زلزله هم بیاید بلاخره بعد از مدتی تمام می‌شود، حتی آنفولانزا هم هر سال می‌آید و بعد می‌رود اما کرونا با همه این‌ها متفاوت است، همه مناطق را در بر می‌گیرد و مشخص هم نیست که چه زمانی به پایان می‌رسد.

روحانی تصریح کرد: ما دیدیم که در کشورهای خارجی وقتی کرونا تازه شایع شده بود، ماسک‌ها را در فرودگاه‌ از کشور دیگری می‌قاپیدند و سر دستمال کاغذی در فروشگاه‌ها دعوا بود و مواد غذایی نایاب می‌شد یا صف‌های طولانی برای خرید شکل می‌گرفت اما در ایران هیچگاه چنین نشد.

وی یادآور شد: اما داستان دیگری ما داشتیم که شاید هیچ کسی نداشت. آن هم تحریم‌های اقتصادی بود. حتی در این شرایط هم آمریکا نیامد بگوید که ایران تحریم باشد اما برای دارو و درمان نه. این دولت فعلی آمریکا این‌قدر از انسانیت به دور است.

رییس جمهور گفت: الان ما در کشورهای همسایه خودمان پول‌هایی داریم که بر آن قفل زده‌اند و پول ما را به خودمان تحویل نمی‌دهند. چرا که آمریکا تهدیدشان کرده است. شما در تاریخ هم نمی‌توانید چنین چیزی را ببینید که یک کشوری برای خرید داروها با پول خودش هم نتواند کاری کند و پول او را به خودش تحویل ندهند.

وی ادامه داد: مردم ما بدانند برای سلامت‌شان راه، تعطیل کار نیست. کسی نگوید بازار را قفل بزنید برای سلامت مردم، مدارس و دانشگاه‌ها را قفل بزنید برای سلامت بچه‌ها. تعطیلی راه مقابله با کرونا نیست.

روحانی تاکید کرد: امسال هم می‌تواند سال خوبی باشد وقتی که ما با مراقبت‌های بهداشتی در برابر آنفولانزا و کرونا توامان مقاومت کنیم و نیز می‌تواند سال بدی باشد که هم کرونا و هم آنفولانزا بر سرمان آوار شود. پس این خود ما هستیم که یا پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم یا اینکه به شکل دیگری پیش می‌رویم.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت برای تهیه واکسن آنفولانزا اقدامات لازم را انجام داده است، تاکید کرد: البته مردم ما بدانند که مهمتر از واکسن، رعایت اصول بهداشتی است که می‌تواند ما را از این بیماری سلامت نگه دارد و گرنه واکسن مشخص نیست که برای چند ماه بدن را بیمه می‌کند. حتی این امکان نیز وجود دارد که آنفلوآنزایی که امسال بیاید با نوع قبلی متفاوت باشد و این واکسن تاثیر کمتری بر آن بگذارد.

وی در پایان با اشاره به در پیش رو بودن ایام اربعین، اظهار کرد: امسال مسئولان عراقی به صراحت اعلام کردند که آمادگی میزبانی از مهمانان راهپیمایی اربعین نداریم. بنابراین ما نیز امسال مراسمی تحت عنوان راهپیمایی اربعین چه در داخل مرزها و چه در خارج از آن نخواهیم داشت. البته عزاداری‌ با رعایت پروتکل‌ها در روز اربعین و سایر مناسبت‌های ماه صفر برگزار می‌شود اما چیزی به عنوان مراسم راهپیمایی اربعین نخواهیم داشت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.