۷ میلیارد دلار دردی از اقتصاد ایران دوا نمی‌کند!/ پول‌های ایران نیامده، خرج می‌شود!

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی معتقد است نباید انتظار زیر و رو شدن وضعیت اقتصادی کشور در نتیجه ورود هفت میلیارد دلار را داشته باشیم.

به گزارش تازه‌نیوز، گویا هفت میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران به زودی آزاد شده و از طریق عمان به دست‌مان خواهد رسید. فارغ از اینکه تا این اتفاق واقعا رخ نداده، نباید به آن دلخوش کرد؛ شاهدیم که بازار تا کنون واکنش چندانی به موضوع نشان نداده است! از این رو لازم است که آثار آزادسازی این پول‌ها را بررسی کنیم، به خصوص که برخی تحلیلگران معتقد هستند دلایل مختلفی وجود دارد تا امید چندانی به اثرگذاری ویژه این پول‌ها نداشته باشیم.

ابوذر ندیمی، تحلیلگر مسائل اقتصادی و نماینده پیشین مجلس در این رابطه به نامه نیوز گفت: «در باب مطالبات جهانی باید به سه نکته توجه داشت. نخست اینکه اصل واخواهی حقوقی خود یک پیروزی است و نمی‌توان انکار کرد که این تلاش‌های منتهی به نتیجه بخشی در حوزه مطالبات اقتصادی بشود، اتفاق مثبتی است که البته ریشه چند ماهه نداشته و ریشه چندده‌ساله دارد.»

وی افزود: «دوم اینکه، باید بپذیریم در راستای مسائل مربوط به حوزه درآمدی ایران با هفت میلیارد دلار هرگز نمی‌توان کار صد میلیارد دلاری که در گذشته انجام می‌شد را انجام داد. توضیح اینکه به هر ترتیبی باید پذیرفت که ما در اقتصاد ایران با مسائل و نیازهایی روبه‌رو هستیم که حداقل به نرخ سابق صدمیلیارد هزینه دارد. از این روی باید قبول کنیم که بخشی از این مطالبات می‌تواند تنها در صورت وقوع و برگشت قطعی و اثرگذاری آن صرفا در حوزه حداقل‌های اقتصادی عمل کند. بخشی از آن نیز مربوط به مطالبات داخلی و خارجی است و تاثیر چندانی در اقتصاد کشور ندارد.»

ندیمی گفت: «نکته سومی که باید به آن توجه داشت بحث تبلیغاتی است که بر مبنای آن با استفاده از این منافع وضعیت اقتصادی ایران از این رو به آن رو خواهد شد. چنین اتفاقی نخواهد افتاد. زیرا اولا بودجه ما با کسری رو به رو است و هر عددی هم که وارد شده و تبدیل به ریال شود فقط بخشی از کسری بودجه ۱۴۰۱ را جبران می‌کند. دوما این مبلغ به اندازه خود توقعات و انتظارات را افزایش می‌دهد که خود این باعث می‌شود با نارضایتی‌هایی مردمی مواجه باشیم چون در بخش حقیقی و حقوقی انتظار می‌رود که با چنین برگشت‌هایی اتفاقی در زندگی مردم رخ دهد.»

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین گفت: «در نهایت اینکه برای حل مسائل اقتصادی ایران به حل مسائل بین‌المللی و رویکرد به برنامه بودجه واقعی توجه کرد و دانست که رفتار پوپولیستی، سیاسی، تبلیغاتی و انتخاباتی به نتیجه نخواهد رسید. از همه مهم‌تر اینکه اگر قرار است انتظاری از دریافت‌های بین‌المللی داشته باشیم باید این را نیز در نظر داشت که ده‌ها مجموعه خارج از قوه مجریه در ایران داریم که منابع درآمدی زیادی دارند. مثل بنیادها، آستان‌ها، ستادها، نهادها و مانند آن. بنابراین اگر قرار است دل‌خوش کنیم باید به منابع داخلی خود بپردازیم که در یک مجموعه خزانه تعریفی ندارند و استفاده‌ای از آن نمی‌شود.»

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.