وضعیت بازارهای مالی در هفته‌ای که گذشت +نمودار

بازارهای طلا و دلار در هفته منتهی به بیست و ششم فروردین رشد کردند.

به گزارش تازه‌نیوز، بازدهی بازارها در هفته منتهی به ۲۶ فروردین، نشان می‌دهد که سه بازار با رشد همراه بودند و یکی از آنها افت کرد.

قیمت دلار

قیمت دلار در هفته جاری، ۰،۳۵ درصد رشد داشت. صرافی ملی روز پنجشنبه، ۱۸ فروردین، نرخ فروش دلار را ۲۵ هزار و ۲۷۹ تومان اعلام کرد.

این در حالی است که این رقم در روز گذشته، ۲۵ فروردین، ۲۵ هزار و ۳۶۷ تومان ثبت شد.

قیمت دلار در بازار آزاد، هفته روند پرنوسانی داشت. در در هفته منتهی به ۲۶ فروردین، نرخ ارز آمریکایی وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد.  کارشناسان، طولانی شدن توقف مذاکرات وین و اخبار ضد و نقیض در این زمینه را عامل رشد قیمت دلار در بازار آزاد دانستند. اما انتشار اخباری در مورد آزادسازی بخشی از منابع مالی بلوکه شده کشور، دلار را کاهشی کرد و به کانال ۲۷ هزار تومان بازگرداند.

قیمت طلا

بازدهی بازار طلا نیز در در هفته منتهی به ۲۶ فروردین، با ۱٫۱۶ درصد رشد همراه بود.

قیمت طلا در آخرین روز کاری هفته گذشته، پنجشنبه، ۱۸ فروردین، یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۳۷۳ تومان اعلام شد. در حالی که بازار در روز گذشته، به قیمت یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۳۷۸ تومان رسید.

قیمت اونس هفته گذشته در کانال ۱۹۰۰ دلاری نوسان داشت. روز پنج‌شنبه قیمت فلز زرد کاهشی بود و به قیمت ۱۹۷۳ دلار معامله می‌شد.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه نیز در هفته منتهی به ۲۶ فروردین، رشد قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی برای سکه طرح جدید، ۲٫۳۴ درصد بود که بیشترین رشد در میان بازارهای مالی این هفته محسوب می‌شود.

قیمت سکه در آخرین روز کاری هفته گذشته، ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شد، اما دیروز به ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت طلا و سکه هر دو در هفته جاری تحت تاثیر تحرکات بازار ارز و قیمت اونس نوساناتی داشتند و در روزهای ابتدایی هفته روند صعودی را تجربه کردند. به گونه‌ای که طلا به بیش از یک میلیون و ۳۲۰ و سکه به بیش از ۱۳ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان هم رسید. قیمت جهانی فلز زرد در بعضی روزهای هفته گذشته افزایشی بود. اما در نهایت روند نزولی در بازار ارز، قیمت‌ طلا و سکه را نیز کاهشی کرد؛ هر چند نسبت به هفته گذشته هر دو بار رشد همراه بودند.

بورس

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در هفته منتهی به ۲۶ فروردین، شاخص کل بورس افت کرد. بازار سرمایه، هفته گذشته را در سطح یک میلیون و ۴۵۴ هزار و ۱۲۹ واحد به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس روز چهارشنبه، ۱۷ فروردین به حدود یک میلیون و ۴۶۳ هزار و ۷۷۹ واحد رسیده بود. این ارقام به معنای افت ۰٫۶۶ درصدی شاخص کل است.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در تحلیل بورس این هفته، به تجارت‌نیوز گفت: اگر مصوبه و ابلاغیه‌ای جدیدی در بازار تصویب نشود، بورس بر مدار تعادل باقی می‌ماند.

او افزود: روند بازار سرمایه در این هفته طبیعی بود. چراکه پس از رشدهای متوالی، بازار به استراحت نیاز دارد.

سیگنال‌های مختلف برای بازارها

به گزارش تجارت‌نیوز، در هفته‌های اخیر بازارهای مالی در ایران، تحت تاثیر تحولات مربوط به مذاکرات وین قرار دارد.

تردیدها در مورد گفتگوها و طولانی شدن روند توقف مذاکرات، دلار را افزایشی کرد و این موضوع بر قیمت طلا و سکه نیز اثر گذاشت. اما در ادامه، انتشار اخبار مربوط به آزادسازی هفت میلیارد دلار ارزهای مسدودی ایران در آینده نزدیک، بازارها را آرام کرد.

با وجود تایید این خبر از سوی وزارت امور خارجه ایران، آمریکا مدعی است آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران صحت ندارند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این مورد گفت: گزارش‌ها درباره این که پول‌های ایران در حساب‌های مسدود شده در کشور‌های طرف سوم [طرف سوم تحریم‌های آمریکا] نادرست هستند.

او مدعی شد: نه شرکای ما این پول‌ها را به ایران داده‌اند و نه آمریکا انتقال این پول‌های بلوکه شده را مجاز یا تایید کرده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.