چاقی مادران باردار ممکن است باعث آسم کودک شود!

محققان در تازه‌ترین بررسی خود دریافته اند چاقی مادران باردار منجر به یک بیماری می‌شود که علاوه بر خود آن ها، فرزندشان را نیز درگیر می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد چاقی می‌تواند با آسم مرتبط باشد؛ داده‌های به دست آمده از مطالعات بیانگر آن است که مادران دارای اضافه وزن بیشتر احتمال دارد بچه‌هایی با این بیماری داشته باشند.
شیوع آسم از دهه ۱۹۷۰ به‌طور قابل توجهی افزایش یافته‌است. در سال ۲۰۱۱، تعداد ۲۳۵-۳۰۰ میلیون نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا بودند و این بیماری حدود ۲۵۰ هزار مورد مرگ و میر را سبب شد.

به نقل از بهداشت‌نیوز، به گفته محققان ژاپنی، زنانی که قبل از بارداری اضافه وزن دارند، بیشتر در معرض ابتلا به آسم هستند. کارشناسان نیز معتقدند هورمونی به نام لپتین ممکن است مقصر ابتلا به آسم باشد. لپتین هورمونی که نقش کلیدی در متابولیسم انرژی، باروری و تراکم استخوان دارد در تنظیم قطر راه‌های هوایی نیز موثر است.

براساس یافته‌های جدید، مادرانی که قبل از باردار شدن چاق بودند، کودکانشان ۲۸ درصد بیشتر در معرض ابتلا به آسم بودند؛ خود زنان باردار نیز در مقایسه با زنانی که وزن سالم داشتند، ۱۷ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم بودند. محقق ارشد این مطالعه گفت: «این یافته‌ها اهمیت دارند، زیرا آسم اغلب یک بیماری مادام العمر است که می‌تواند زندگی روزمره را مختل کند». آسم شایع‌ترین بیماری درازمدت در بین کودکان انگلیسی است که از هر ۱۱ جوان یک نفر به آن مبتلا است.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.