آثار جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط شوروی +تصاویر و ویدئو

به تازگی دیوارنوشته‌ای در عمارتی تاریخی در ساری مرکز استان مازندران خبرساز شده است.

به گزارش تازه نیوز، در دیوارنوشته مذکور چنین آمده است: «مبارزه برای پیروزی نهایی بر متجاوزان فاشیست آلمانی نیازمند تلاش های بیشتر و شجاعتهای تازه از جانب ارتش و مردم ما است.» این کلمات، شعاری به زبان روسی است که توسط سربازان ارتش سرخ ۷۹ سال پیش در عمارتی در ساری حک شده است که خود بخشی از فرمان جنگی شماره ۳۰۹ استالین رهبر وقت شوروی خطاب به ارتش و مردم شوروی است.

این فرمان در تاریخ ۷ نوامبر ۱۹۴۳ برابر با یکشنبه ۱۵ آبان ۱۳۲۲ صادر شده است.

این ویدئوها را هم از دست ندهید:

در آن روزها ارتش شوروی پس از مدت‌ها از شروع پیشروی‌ها و فتوحات اولیه آلمان، توانسته بود ارتش نازی را به عقب براند.

استالین حین جنگ جهانی دوم بصورت مکرر فرامینی تحت عنوان order of the day خطاب به ارتش و مردم شوروی صادر می‌نمود.

این دیوار نوشته در یکی از معدود بناهای قدیمی باقیمانده از پادگان سابق ساری (نوباغشاه) که از سال ۱۳۹۴ به بوستان ولایت تبدیل شده قرار دارد.

نوباغشاه اولیه بدست محمدقلی میرزا ملک آراء در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شد و عمارت‌هایی شبیه چهل ستون اصفهان در آن احداث نمودند که البته در زمان رضاخان پهلوی و به دستور وی پادگان شد.

شاهزاده محمدقلی میرزا، پسر فتحعلی شاه قاجار از همسر عقدی خود آسیه خانم، از دوره فتحعلی شاه تا به تخت نشستن محمد شاه به مدت ۳۷ سال والی ولایت مازندران بود.

پس از تصرف ایران در شهریور ۱۳۲۰ بدست متفقین، شوروی که شمال ایران را اشغال نموده بود، پادگان ساری را به یکی از مقرهای اصلی نیروهای خود تبدیل و اقدام به ساخت بناهای مختلفی در آن مکان نموده بود.

این شعار نیز برای روحیه بخشی به سربازان ارتش سرخ بر روی یکی از آن بناها درج شده بود که از غفلت انجام شده در حفظ آن آثار تاریخی جان سالم بدر برده است.

منبع: پیج مازندران آرشیو

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.