دعوای پوتین و اروپا به قیمت تحریم گاز تمام می‌شود

اتحادیه اروپا و مسکو بر سر درخواست پوتین برای پرداخت پول صادرات گاز این کشور به روبل، عملا در آستانه تحریم گاز روسیه قرار دارند.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از ایسنا، یافته‌های اولیه وکلای اتحادیه اروپا نشان می‌دهد مکانیزم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای درخواست پرداخت گاز به روبل، تحریمهای این بلوک را نقض می‌کند.

کشورهایی شامل آلمان در حال بررسی ارزیابی اولیه اتحادیه اروپا از ناقض تحریم بودن درخواست پوتین برای پرداخت پول گاز به روبل هستند. هلند به دنبال تحلیل حقوقی اتحادیه اروپا، به شرکتهای انرژی خود اعلام کرده است که از پذیرش سیستم پرداخت جدید خودداری کنند.

روسیه همچنان می‌تواند توضیحات یا تغییراتی برای فرمان خود ارائه کند که می‌تواند بر این که چطور اتحادیه اروپا و شرکتها می توانند پیش بروند، تاثیر بگذارد. مسکو حدود یک میلیارد یورو در روز درآمد از خرید انرژی اروپا دارد که کمک کرده است از تاثیر تحریمهای اتحادیه اروپا تا اندازه‌ای در امان بماند.

اگر روسیه تهدید خود برای قطع عرضه گاز به خریدارانی که به روبل پرداخت نمی کنند را عملی کند، تهدید جدی برای اتحادیه اروپا به وجود می آورد که ۴۰ درصد از گاز مورد نیازش را از روسیه دریافت می کند. این بلوک به شدت در تلاش برای یافتن منابع انرژی جایگزین برای کاهش ریسکی است که روسیه برای امنیت انرژی این منطقه ایجاد کرده است. اما وابستگی اتحادیه اروپا به انرژی روسیه، مانع هدف قرار دادن مستقیم انرژی این کشور شده است.

طبق پیش بینی مشترک موسسات اقتصادی، اگر عرضه گاز فورا قطع شود، آلمان با ۲۲۰ میلیارد یورو (۲۳۸ میلیارد دلار) زیان اقتصادی در دو سال آینده روبرو خواهد بود. این رقم معادل ۶.۵ درصد کاهش تولید سالانه است و می تواند این کشور را سال میلادی آینده به بیش از دو درصد رکود اقتصادی دچار کند.

در ۳۱ مارس پوتین فرمانی را صادر کرد که بر اساس آن خریداران گاز کشورهای غیردوست باید دو حساب در گازپروم بانک افتتاح کنند که یکی به ارز خارجی و دیگری به روبل باشد. این بانک روسی ارز خارجی واریز شده را به روبل تبدیل کرده و آن را به شرکت دولتی گازپروم انتقال می دهد.

به گفته منابع آگاه، تحلیل اولیه وکلای کمیسیون اروپا نشان می‌دهد پرداخت با استفاده از این سیستم، تحریمهای این بلوک را نقض می کند. وکلای شورای اروپایی که موسسه‌ای متشکل از سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپاست، با ارزیابی کمیسیون موافق هستند.

این کمیسیون تحلیل مذکور را اواخر هفته گذشته برای اعضای خود منتشر و اعلام کرد دولتهای اروپایی باید به ۱۵۰ شرکتی که قراردادهای گاز با روسیه دارند، اطلاع دهند. اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد دستورالعمل بیشتری درباره این وضعیت برای کمک به کشورها و شرکتها ارائه کند.

هلند هفته جاری به شرکتهای خود اعلام کرد شرایط پرداخت جدیدی که از سوی روسیه تعیین شده است را نپذیرند. سخنگوی وزارت امور اقتصادی و سیاست اقلیمی هلند به بلومبرگ گفت: دولت هلند با نتیجه گیری کمیسیون اروپا موافق است و این به معنای آن است که شرکتهای هلندی اجازه ندارند با این شرایط موافقت کنند.

بسته تحریم‌های جدید

صادرات گاز شرکت گازپروم به هلند بر اساس استانداردهای منطقه‌ای نسبتا اندک است و عرضه به این کشور، تنها چهار درصد از صادرات گازپروم به اتحادیه اروپا و ترکیه در نیمه اول سال ۲۰۲۱ است.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گزارش این کمیسیون به پولیتیکو را تایید کرد و افزود: ما نمی توانیم به هیچ وجه اجازه دهیم تحریمها دور زده شوند.

اما آلمان به دلیل واردات نیمی از زغال سنگ و گاز مورد نیازش از آلمان، آسیب پذیری بیشتری در مقایسه با دیگران دارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کمیسیون اروپا سرگرم کار روی ششمین بسته تحریم است که شامل تحریمها روی واردات نفت و کالاهاست اما کشورهای عضو شامل آلمان، اتریش و مجارستان نسبت به تحریم کامل ابراز احتیاط کرده‌اند. با این حال دو مقام آگاه گفتند: بعید است این کمیسیون تا پس از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ۲۴ آوریل، تصمیم نهایی در این باره بگیرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.