برای احیای برجام نباید موضوع سپاه مانع شود!

دیپلمات پیشین وزارت خارجه گفت: اگر هدف احیای توافق ۲۰۱۵ است، مساله سپاه نباید مانع تحقق آن شود.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از رویداد۲۴، قربان اوغلی دیپلمات پیشین وزارت خارجه با بیان اینکه تلاش برای خارج کردن سپاه و نیروی قدس از لیست تحرمی‌ها اقدامی درست است که باید از آن حمایت کرد، تصریح کرد: ولی دو موضوع با این مطالبه بر حق جمهوری اسلامی عجین شده است؛ اول اینکه اگر هدف احیای توافق ۲۰۱۵ است، مساله سپاه نباید مانع تحقق آن شود، چون همانطور که گفتم این‌موضوع ربطی به برجام ندارد. مساله دوم طبیعی است که طرف مقابل درباره موضوع جدید، خواهان ما به ازای این اقدام خود شود. گفته می‌شود مسائل فنی مذاکرات خاتمه یافته و موضوعات جدیدی که مطرح می‌شود ماهیت سیاسی – امنیتی دارد و نیازمند تصمیم سیاسی از دو طرف است. در صورت صحت این موضوع به نظر می‌رسد مذاکرات مستقیم و بی‌واسطه ایران و آمریکا کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر عبور از بن‌بست است.

وی ادامه داد: نفی مذاکره با طرف اصلی دعوا تبدیل این مساله به یک «لجاجت سیاسی» است که هیچ منطقی ندارد. باید توجه کنیم که تصمیم ترامپ برای ترور سردار سلیمانی به طور قطع و یقیین با مشاوره افراد نزدیک به او در داخل آمریکا و برخی نظام‌های عربی صورت گرفت و تکرار چنین سناریویی در دولت جو بایدن که با وعده احیای توافق هسته‌ای آمده و تا کنون نیز به آن عمل کرده، حتی در صورت نهایی نشدن توافق دور از ذهن است.

این کارشناس می‌گوید: ترامپ بی‌هیچ منطقی از برجام خارج شد. حتی به درخواست متحدان اروپایی خود نیز در نهایت کبر و غرور وقعی ننهاد. پشتوانه حقوقی تحریم‌هایی که در زمان ترامپ و با فرامین اجرایی صادر شده چیست؟ اگر این موارد را بل دقت بررسی کنیم، مطالبه لغو تحریم‌های وضع شده پس از خروج آمریکا از برجام در حالی که ایران تا آن زمان کاملا پایبند بود، اقدامی درست است. مساله سپاه متاسفانه به رقابت‌های حزبی داخل آمریکا سنجاق شده است. ملاحظه کردید که تعدادی از سناتور‌ها که در بین آن‌ها هم‌حزبی‌های بایدن هم هستند خواستار عدم خروج سپاه از لیست تروریستی شده‌اند. در ایران هم تندرو‌ها به بهانه همین مساله، در پی عدم توافق هستند.

بیشتر بخوانید:

وی در ادامه گفت: وقتی از دیپلماسی به عنوان کارآمدترین روش در حل و فصل اختلافات صحبت می‌شود، دقیقا ناظر به همین گونه موارد است که این حرف‌های منطقی در مذاکرات رو در رو بیان شده و مطالبه‌گری شود. در چنین شرایطی می‌توان موارد را از یکدیگر تفکیک کرد و حتی گام به گام‌ جلو رفت.

این دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند، چه آینده‌ای در انتظار ایران خواهد بود، گفت: در کنار تبعات منطقه‌ای و بین المللی، ایران متضرر اصلی عدم توافق است. به گزارش رسمی منابع عراقی، در آمد این کشور در یک ماه (مارس) از فروش نفت بیش از ۱۱ میلیارد دلار بوده است. رقمی معادل فروش نفت ایران در دو سال اخیر. عدم توافق از منظر اقتصادی تشدید بحران‌ها در داخل را در خواهد داشت. برخی با استناد به افزایش نفت در چند ماه اخیر، توافق را نفی می‌کنند. در حالی که اگر توافق نشود، آمریکا تمام منفذ‌های فروش نفت ایران را مسدود خواهد کرد. چین از تحریم روسیه ناخشنود است، ولی آن را اجرا می‌کند. در مورد ایران قطعا چین در مقابل آمریکا برای دور زدن تحریم‌ها نخواهد ایستاد.

وی ادامه داد: در صورت عدم دستیابی به توافق، طبعا طرف‌های مقابل در پی‌ گزینه‌های دیگر خواهند رفت که تشدید تحریم‌ها و جلوگیری از فروش نفت که الان وضع بهتری نسبت به گذشته دارد. ایران هم احتمالا در پی بالا بردن سطح غنی‌سازی، ممانعت از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، محدودیت برای نظارت‌ها و فشار به آمریکا از طریق اقدامات ایذایی نظامی خواهد رفت. به تعبیر دیگر وارد چرخه جدیدی از تحریم، تشنج در روابط با کشور‌های جهان خواهیم شد که ممکن است به استفاده غربی‌ها از «مکانیزم ماشه» و ارجاع به شورای امنیت و بازگشت قطعنامه‌ای ششگانه تعلیق شده منجر شود.

قربان اوغلی می‌گوید: معتقدم هم آمریکا خواهان توافق است و هم در ایران تصمیم به دستیابی به توافق اتخاذ شده است بنابراین موانع موجود در صورت برخورداری از اراده سیاسی نیز قابل حل است. مذاکره مستقیم ایران و آمریکا، مدیریت مخالفان داخلی در هر دو کشور، برخورداری از شجاعت در اتخاذ تصمیم سیاسی و پذیرش منطق برد-برد و پرهیز از سیاست لجاجت راهکار ابتدایی برای عبور از اختلافات و در زدودن موانع است. هم در آمریکا و هم در ایران تصمیم‌گیران نهایی از اختیارات بسیار بالایی برخوردارند. این نقطه امید روشنی برای دستیابی به توافق است.

۱ نظر
  1. محمد

    دولت ابراهیم رئیسی مثل اقتصادش که با دلال گری و واسطه گری می چرخاند در مذاکرات هسته ای وسیاسی هم دلال گری و واسطه گری می کند وبه جای مذاکره مستقیم با امریکابرای گرفتن حق ملت ونظام مقدس، از دلالهای سودجو وغیر قابل اعتماد کشورهای اروپایی در مذاکره غیر مستقیم با امریکا استفاده میکند. این دلالی سیاسی اصلا عاقلانه وحکیمانه نیست ونتیجه ای هم نداده ونخواهد داد وبه توافق برجام منجر نخواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.