جنایت روسیه در استفاده از پنج سلاح ممنوعه در جنگ با اوکراین

روسیه از آغاز جنگ در اوکراین بارها از سوی سازمان های حقوق بشری به استفاده از جنگ افزارهای ممنوعه از جمله پنج سلاح مرگباری که توسط کنوانسیون های بین المللی منع شده، متهم گردیده است.

به گزارش تازه نیوز، روسیه متهم شده است که برای پیروزی در اوکراین از انواع بمب های خلاء تا تسلیحات شیمیایی استفاده می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای نشریه هیل، برخی از بدترین سلاح‌هایی که گفته می‌شود مسکو در این جنگ از آنها استفاده کرده، سبب نگرانی مقامات اوکراینی، غرب و گروه‌های حقوق بشر ناظر بر جنگ شده است.

«جان اراث» مشاور ارشد “مرکز کنترل تسلیحات و عدم گسترش” گفت: شواهدی موجود است که ثابت می کند روسیه در این جنگ به شیوه ای عمدی غیرنظامیان را هدف قرار داده که خلاف قوانین بین المللی است. وی موضوع مهم دیگر را در این جنگ استفاده از هرگونه تسلیحات از سوی روسیه بدون در نظر گرفتن نوع و پیامدهای آن دانست.

هیل در ادامه گزارش خود به شرح پنج مورد از بدترین سلاح هایی که روسیه متهم به استفاده از آنها در جنگ اوکراین شده، پرداخته است؛

بمب های خوشه‌ای که برای استفاده همزمان علیه چندین هدف طراحی شده‌اند، از یک محفظه تشکیل شده‌ که در اثر اصابت تعداد زیادی مهمات و بمب‌های کوچک‌تر را در منطقه وسیعی پراکنده می شوند.

علاوه بر خطراتی که استفاده از این دست بمب ها در جنگ دارد، گاهی اوقات مهمات کوچک‌تر در اثر ضربه منفجر نمی‌شوند در نتیجه تهدیدی جدی برای غیرنظامیان حتی پس از پایان درگیری ها بشمار می روند.

کنوانسیون مهمات خوشه ای که در سال ۲۰۱۰ به قانونی الزام آور بدل شد، هرگونه استفاده از این سلاح ها را ممنوع می کند. تا به امروز، ۱۲۳ کشور به این معاهده پیوسته اند اما روسیه، اوکراین و آمریکا در میان این کشورها قرار ندارند.

ادعاها مبنی بر استفاده روسیه از مهمات خوشه ای علیه اوکراین در روزهای اولیه جنگ، مطرح شد.

در تاریخ چهارشنبه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) «میشل باچله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت «ادعاهای موثقی» مبنی بر استفاده روسیه از بمب های خوشه ای وجود دارد و خاطرنشان کرد که سازمان ملل همچنین در حال بررسی ادعاهایی مبنی بر استفاده نیروهای اوکراینی از بمب‌های خوشه‌ای است.

این نوع تسلیحات شامل یک محفظه سوخت با دو بار انفجاری جداگانه است. این نوع بمب ها پس از پرتاب، نخست قسمت اول منفجر می‌شود تا ذرات سوخت را پراکنده کند و سپس سوخت و اکسیژن در موجود در قسمت دوم پراکنده شده در هوا مشتعل می شود و فشار و گرمای شدید به وجود می آورد که می‌تواند خلائی را در یک فضای محدود ایجاد کند.

«اوکسانا مارکارووا» سفیر اوکراین در آمریکا در تاریخ ۲۸ فوریه (۹ اسفند و پنجمین روز از جنگ اوکراین) به خبرنگاران گفت که روسیه در روزهای نخست جنگ از بمب های خلاء استفاده کرده است.

آمریکا و متحدانش نسبت به استفاده روسیه از سلاح های شیمیایی ابراز نگرانی کرده اند، اما تاکنون از تائید گزارش‌هایی که اوایل هفته گذشته منتشر شد و ادعا می کرد سلاح های ممنوعه توسط ارتش روسیه در ماریوپل استفاده شده، خودداری کرده است.

«مایکل کارپنتر» سفیر آمریکا در “سازمان امنیت و همکاری اروپا” در تاریخ ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) گفت که اطلاعات موثقی وجود دارد مبنی بر اینکه نیروهای روسی احتمالا از ترکیبی از گاز اشک آور و سلاح های شیمیایی در مقابله با نظامیان و غیرنظامیان اوکراینی استفاده کرده اند.

اما ساعاتی بعد وزارت امور خارجه آمریکا اظهارات این مقام را پس گرفت و «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که کارپنتر تنها به توانایی های ارتش روسیه در استفاده از چنین تسلیحاتی اشاره کرده نه اینکه ایالات متحده بتواند استفاده از چنین تسلیحاتی را توسط مسکو در جنگ با اوکراین تائید کند.

ادعای استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی برای نخستین بار در تاریخ ۱۱ آوریل توسط گروه شبه نظامی راست افراطی اوکراینی با عنوان “گردان آزوف” مطرح شد، اما به طور مستقل تایید نگردید.

روسیه در تاریخ ۱۹ مارس (۲۸ اسفند) مدعی شد که یک سلاح مافوق صوت را به یک انبار زیرزمینی اسلحه در اوکراین در منطقه ایوانو-فرانکیفسک شلیک کرده است.

پنتاگون در آن زمان قادر به تأیید یا رد این ادعا نبود و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه ای تاکید کرد اگرچه استفاده از موشک های مافوق صوت باعث تشدید جنگ می‌شود، اما قاعده بازی را تغییر نمی دهد.

با این حال، «تاد ولترز» فرمانده “ستاد فرماندهی اروپایی ایالات متحده آمریکا” در تاریخ ۲۹ مارس (۹ فروردین) به کمیته خدمات مسلح سنا گفت که روسیه چندین موشک مافوق صوت را در اوکراین استفاده کرده است.

این موشک ها می توانند با سرعتی نزدیک به پنج برابر صوت حرکت کنند که همین امر تشخیص آنها را دشوار می کند.

تقریبا در همان زمانی که روسیه استفاده از موشک های مافوق صوت را در اوکراین مطرح کرد، آمریکا نیز یک موشک مافوق صوت را با موفقیت آزمایش کرد، اما برای جلوگیری از تشدید تنش با روسیه، این آزمایش را مخفیانه انجام داد.

واشنگتن پست دیروز دوشنبه گزارش داد که روسیه احتمالا از پرتابه های کوچکی به نام فلشت در اواخر ماه مارس استفاده کرده است.

این پرتابه های ۳ سانتی متری که در جنگ جهانی اول و ویتنام هم مورد استفاده قرار گرفتند، به دلیل ماهیت غیرقابل تفکیک بحث برانگیز بوده اند، اما به صراحت توسط کنوانسیون های بین المللی ممنوع نشده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن و در تاریخ پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) حمله به اوکراین را آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.