دستور مستقیم آمریکا درباره پول‌های بلوکه شده ایران!

مقامات آمریکایی رسما مسئولیت عدم آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی را بر عهده گرفته اند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از نامه‌نیوز، در حالی که مقامات کره جنوبی در ملاقاتهای قبلی وجاری خود و همچنین مراودات غیر حضوری با مقامات وزارت امور خارجه کشورمان با  آزادسازی پولهای بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران و انتقال آنها موافقت کرده بودند، اکنون شاهد توقف این روند در نتیجه دستور مستقیم واشنگتن به سئول هستیم! اخیرا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش‌ها در مورد گشایش در مذاکرات وین و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران را نادرست خواند. ند پرایس تاکید کرد تمام تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی همچنان اعمال می‌شوند و اعمال خواهند شد.در این خصوص، پرایس در بخش دیگری از سخنانش به نکته قابل تامل دیگری اشاره کرده است :

گزارش‌های منتشر شده درباره آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کشورهای ثالث نادرست هستند و متحدان ایالات متحده پولی را آزاد نکرده‌اند و آمریکا هم انتقال این دارایی‌های بلوکه شده را تائید نکرده و برای این کار مجوزی نداده است.

همان گونه که مشاهده می شود، مقامات آمریکایی رسما مسئولیت عدم آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی را بر عهده گرفته اند. به نظر می رسد یکی از اصلی ترین دلایل این اقدام، تلاش برای امتیازگیری از تهران بر سر مسائل اختلافی باقمانده در روند تکمیل مذاکرات وین باشد. این مذاکرات از حدود دو هفته قبل معطل تصمیم نهایی آمریکا بر سر موضوعاتی مانند ارائه تضمینهای اعتباری و خروج سپاه پاسداران و برخی نهادهای دیگر از لیست گروههای تروریستی ادعایی واشنگتن شده است.

مخالفت رسمی آمریکا با آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی در حالی صورت می گیرد که اخیرا اخباری درباره احتمال آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران منتشر شده بود. بر این اساس، قرار بود  دارایی‌های ایران در کره جنوبی آزاد و به حساب بانک مرکزی ایران منتقل شود.سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز قبلا اصل آزادسازی این پولهای بلوه شده را مورد تایید قرار داده بود.  حدود هفت میلیارد دلار از منابع حاصل از فروش نفت ایران به کره جنوبی در بانک‌های این کشور بلوکه است.

در این میان، سکوت مقامات کره ای در قبال اظهارات ند پرایس کاملا معنادار است! مقامات کره جنوبی رسما پذیرفته اند که واشنگتن یک تصمیم کاملا داخلی و حاکمیتی کره جنوبی را با اراده خود رقم زده و استتباط کند! به عبارت بهتر، علی رغم ادعای مقامات کره ای مبنی بر لزوم بهبود روابط سئول-تهران ، اکنون شاهد استمرار بازی این کشور در زمین ایالات متحده آمریکا هستیم.در چنین شرایطی حتی اگر بعدها بر اثر انعقاد برجام شاهد آزادسازی پولهای بلوکه شده خود در کره جنوبی باشیم، نمی توانهزینه ها و تبعات بازی برجامی سئول در زمین واشنگتن را نادیده انگاشت. کره‌جنوبی با توجه به اینکه ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را بلوکه کرده است، سعی دارد در عین بازی در زمین واشنگتن و عدم آزادسازی پولهای بلوکه شده کشورمان تا زمان عدم موافقت آمریکا، لطمه ای به مناسبات این کشور و ایران وارد نشود! این دوگانگی و پارادوکس سالهاست در سیاست خارجی کشورهایی مانند کره جنوبی، ژاپن و دیگر متحدان بین المللی آمریکا وجود دارد. کره‌جنوبی منافع اقتصادی و تجاری بالایی در ایران دارد و تحریم‌ ایران به ضرر اقتصاد کره‌جنوبی خواهد بود. با همه این اوصاف، سئول در عرصه بین المللی سالهاست که در کسوت متغیری وابسته به کاخ سفید ایفای نقش می کند.این مسئله ارتباطی با حضور یکی از دو حزب دموکرات یا جمهوریخواه در راس هرم قدرت در آمریکا ندارد.

مقامات کره ای به لحاظ حقوقی و اعتباری آگاهند که شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی، ارتباطی با مذاکرات وین ندارد.این پول‌ها برخلاف قوانین بین‌المللی بلوکه شده است. کره در ابتدا قصد داشت  به‌جای پرداخت پول مستقیم، به ایران کالا صادر کند اما این موضوع مغایر با تعهدات بازرگانی کره ای ها به کشورمان بود. در حال حاضر نیز سئول رسما آزادسازی پولهای بلوکه شده را به سرنوشت مذاکرات وین گره زده است. در هر حال، قطعا مقامات کره ای بابت عقب نشینی دوباره از توافقات صورت گرفته و عدم اجرایی کردن آنها، مورد عتاب و بازخواست دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان قرار خواهند گرفت.یک رمزگشایی ساده از اظهارات ند پرایس و دیگر مقامات آمریکایی نشان می دهد که در آینده نیز کره ای ها تنها در صورت موافقت واشنگتن و مقامات کاخ سفید، به تعهدات حداقلی خود مبنی بر آزادسازی اموال بلوکه شده کشورمان عمل خواهند کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.