درآمد دولت از اپراتورها چه‌قدر است؟/ اینترنت هدیه بعد از گرانی معنا ندارد

بررسی صورت‌های مالی شرکت ارتباطات زیرساخت در سایت کدال نشان می‌دهد که درآمد عملیاتی این شرکت ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی و سود خالص ۷۵۴ میلیارد تومانی است.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از گسترش‌نیوز، گرانی اینترنت شوک بزرگی برای مردم در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱ بود. حذف بسته‌های پرمخاطب و افزایش قیمت ناگهانی در روزهایی که کرونا تمام نشده است و مردم نیاز به ارتباطات مجازی دارند، مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرد. در خیلی از کشورها اپراتوها سالیانه همراه با بسته‌های نامحدود اینترنت، مکالمه و پیامک؛ هدایایی مثل یک گوشی تلفن همراه به مشتریان خود می‌دهند. بحث حجم و اینترنت گیگی در خیلی از کشورها معنا ندارد. در ایران تنها افزایش قیمت را شاهد بودیم و کیفیت حداقلی دردسر همیشه مردم است. حمید ضیایی پرور؛ کارشناس فضای مجازی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: برنده بازی اینترنت در ایران در هر صورت اپراتورها هستند. در حوزه مصرف پهنای باند و داده کاربران، دولت، اپراتوها و تولیدکننده‌های محتوا بازیگران اصلی هستند. در همه شرایط حتی اگر پهنای باند توسعه پیدا کند، فیلترینگ اجرا شود، کرونا باشد، آموزش مجازی داشته باشیم یا شرایط دیگر باز اپراتورها هستند که سود می‌کنند.

ضیایی پرور اظهار کرد: گرانی اخیر به نوعی سو استفاده از شرایط موجود است. به نظر می‌رسد که اراده‌ای در دولت و وزارت ارتباطات برای کنترل این قضیه وجود ندارد. سازمان تنظیم مقررات نیز تائید کرد که تخلفی صورت نگرفته است. شورای عالی فضای مجازی یا رئیس‌جمهور باید ورود پیدا کنند تا مانع اجحاف به مردم شوند. در انتخابات ریاست جمهوری وعده ارزان کردن اینترنت مطرح شده بود.

۲ گیگ هدیه بعد از گرانی اینترنت!

وی افزود: ارائه بسته حمایتی اینترنت به صورت کلی اقدام خوبی است. همین بسته ۲ گیگی ممکن نیاز عده‌ای را برطرف کند اما گران کردن اینترنت و بعد هدیه ۲ گیگی به مردم و اقشار کم‌ بضاعت معنا ندارد. باید قدرت خرید مردم و هزینه‌های متعدد تحمیلی را در نظر بگیرم.

این کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: مسئولین مخابرات و وزارت ارتباطات می‌گویند؛ اینترنت سال‌ها گران نشده است و برای توسعه شبکه زیرساخت این گرانی انجام شده است. به نظر می‌رسد که دولت و مجلس شورای اسلامی این توانایی را دارند که هزینه‌های مربوط به توسعه فناوری‌ها و زیرساخت‌های مخابراتی کشور را تأمین کنند. نباید این هزینه از جیب مردم پرداخت شود.

به مرگ بگیریم که به تب راضی شوند

اپراتورها مدعی هستند که با وجود تورم و افزایش قیمت کالاها، در سال‌های اخیر اجازه افزایش قیمت نداشتند. اگر چه اجازه افزایش قیمت رسمی را نداشتند اما با هزاران دلیل از کاربران کسب سود کرده‌اند. خیلی از کاربران به واسطه اینترنت آزاد بعد از پایان بسته اینترنت صدها هزار تومان ضرر کردند و اپراتورها از این کم‌دانشی مردم پولدار شده‌اند. در دوران کرونا هم استفاده مردم از اینترنت چند برابر شده است. از سویی در هیچ کسب‌وکاری افزایش قیمت همراه با حذف پیشنهادهای مناسب نیست. در ایران تمامی اپراتورها در کنار افزایش قیمت، بسته‌های محبوب را نیز حذف کردند. در نهایت هم وعده خیالی افزایش کیفیت را دادند. وعده‌ای که با وجود سختگیری‌ها در خصوص اینترنت و فضای مجازی عملی نخواهد شد. سیستم به مرگ بگیریم تا به تب راضی شوند، همیشه در ایران برای مردم اجرا می‌شود. این بار هم با این صحبت که اگر افزایش قیمت نداشته باشیم، اینترنت قطع می‌شود و اپراتورها نمی‌توانند فعالیت خود را ادامه بدهند، گرانی را به مردم تحمیل کردند. تمامی این موارد در حالی مطرح می‌شود که بررسی صورت‌های مالی شرکت ارتباطات زیرساخت در سایت کدال نشان می‌دهد که درآمد عملیاتی این شرکت ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی و سود خالص ۷۵۴ میلیارد تومانی است. در بخشی از صورت مالی شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) با موضوعی مواجه شدیم که احتمالاً دلیلی بر افزایش قیمت اینترنت باشد. همراه اول، در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۸۶ میلیارد تومان برای تبلیغات و آگهی هزینه کرده است. به معنای ساده‌تر رقم تبلیغات همراه اول معادل یارانه بیش از ۱۵ میلیون ایرانی در یک ماه است. در ایران تنها ۳ اپراتور شناخته شده داریم و کاربران برای بررسی بسته‌های اینترنت با مراجعه به سایت‌ها به راحتی کسب اطلاعات می‌کنند و فضای رقابتی بین اپراتورها وجود ندارد. در نتیجه این حجم هزینه برای تبلیغات بی‌معنا است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.