خطر باورنکردنی حتی یک ساعت آلودگی هوا

یافته های جدید محققان نشان می دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا برای زمان کم و حتی در بازه زمانی یک ساعته نیز ممکن است باعث حمله قلبی شود. این موضوع به طور خاص برای ساکنین کلان شهرها و مناطق آلوده مهم است.

به گزارش تازه‌نیوز، بر اساس نتایج یک مطالعه جدید در چین مشخص شد که خطر آلودی هوا در افراد مسن و زمانی که هوا سردتر است، بیشتر بوده و حتی یک ساعت تنفس در هوای آلوده ممکن است باعث حمله قلبی شود.

این مطالعه همچنین نشان داد قرار گرفتن در معرض هر سطحی از چهار آلاینده معمولی هوا می تواند به سرعت باعث شروع سندرم حاد کرونری شود. سندرم حاد کرونری یا ACS اصطلاحی است که هر موقعیتی را توصیف می کند که در آن جریان خونی که به عضله قلب می رسد مسدود شود.

این شرایط سامل حمله قلبی یا آنژین ناپایدار، درد قفسه سینه ناشی از لخته شدن خون که به طور موقت یک شریان را مسدود می کند، می شود.

هایدونگ کان، استاد دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه فودان در شانگهای، درباره موضوع فوق گفت: اثرات نامطلوب آلودگی هوا بر قلب و عروق به خوبی ثبت شده است ولی ما از اثرات بسیار سریع آن شگفت زده شدیم.

شگفتی دیگر، اثرات غیر آستانه ای آلودگی هوا بود.به گزارش سیناپرس، به عبارت دیگر، هر غلظتی از آلاینده های هوا (مانند ذرات ریز، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و مونوکسید کربن) ثبت شده در مطالعه حاضر ممکن است پتانسیل شروع حمله قلبی را داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض ذرات ریز – جامدات میکروسکوپی یا قطرات مایع که از گازهای گلخانه ‌ای اتومبیل، نیروگاه‌ ها، کارگاه ‌های ساختمانی و سایر منابع آلودگی می ‌آیند، به ‌طور واضح با بیماری ‌های قلبی، سکته مغزی و سایر مسائل بهداشتی و همچنین ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مورد مرگ زودرس در سراسر جهان مرتبط است.

این ذرات می توانند به قدری کوچک باشند که هنگام استنشاق به اعماق ریه ها یا حتی جریان خون وارد شوند.

در مطالعه جدید، محققان داده‌های پزشکی نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را که برای حملات قلبی و آنژین صدری ناپایدار در ۲۲۳۹ بیمارستان در ۳۱۸ شهر چین بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ تحت درمان قرار داشتند، تجزیه و تحلیل کردند.

محققان زمان شروع ساعتی حوادث قلبی را با غلظت ذرات ریز و ذرات درشت آلاینده های جوی مانند دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، مونوکسید کربن و ازن مقایسه کردند.

یافته های محققان نشان داد قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض هر سطحی از ذرات ریز، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و مونوکسید کربن با شروع همه انواع سندرم حاد کرونری همراه بود.

علاوه بر این مشخص شد با افزایش سطح آلاینده های مورد مطالعه، خطر حملات قلبی نیز افزایش قابل توجهی پیدا می کند. در این میان قرار گرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن بیشترین ارتباط را مشکلات قلبی و عروقی داشت و به دنبال آن ذرات ریز قرار داشتند.

این ارتباط در میان بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر بدون سابقه سیگار کشیدن یا سایر بیماری‌های تنفسی و افرادی که در ماه‌های سردتر در معرض تماس بودند، به میزان بیشتری مشاهده می شود.

دکتر سانجی راجاگوپالان، مدیر موسسه تحقیقات قلب و عروق در دانشگاه کیس وسترن رزرو در کلیولند، درباره یافته های فوق گفت: این پژوهش، اولین مطالعه ای است که ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آلودگی و حملات قلبی را به صورت ساعتی نشان می دهد.

این تیم مطالعاتی توانستند با اطمینان کافی نشان دهند که سطح آلودگی هوا در ساعت وقوع حمله قلبی به شدت با سطوح آلودگی هوا در همان ساعت مرتبط است. این موضوع نشان می دهد که انجام اقدامات حفاظتی در زمانی که سطح آلودگی هوا بالا است می تواند به جلوگیری از حملات قلبی کمک کند.

دکتر راجاگوپالان در ادامه توضیحات خود گفت که ماسک‌های مناسب، مانند ماسک‌ هایی که برای جلوگیری از گسترش کووید-۱۹ استفاده می‌شوند، می‌توانند به کنترل ورود آلاینده ها به بدن کمک کنند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله انجمن قلب آمریکا Circulation منتشر شد.

منبع: سیناپرس

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.