چگونه به نوجوانان کمک کنیم تا مسیر زندگی حرفه‌ای خود را بیابند؟

نوجوانان در دنیای امروزی دچار بحران های هویتی و انتخاب مسیر زندگی حرفه‌ای خود هستند اما برای کمک به آنها چه باید کرد؟

به گزارش تازه‌نیوز، آیا فرزندان شما در زندگی با انتخاب‌ها و گزینه‌های بسیاری روبه‌رو هستند؟ آیا این وضعیت منجر به سرگردانی و اضطراب در آن‌ها شده‌است؟ اگر در مقام والدین هستید و در چنین وضعیتی قرارگرفته‌اید، لازم است تا با آموزش‌هایی در این خصوص آشنا شوید.

بیاموزید که چگونه می‌توان اعتماد به نفس فرزندان را پرورش داد

باربارا دوبودری، رئیس یکی از مدارس شهر پاریس، در ماه سپتامبر امسال، روشی مبتنی بر آموزش نوآورانه را در مدرسه خود اعمال کرد. این مدیر موفق توصیه جالبی برای والدین دارد:”برای اینکه توانایی کودکان و نوجوانان خود را برای ابراز وجود در جمع، گوش دادن به دیگران، بحث و جدل و ‌طور خلاصه اعتماد به نفس آن‌ها را در جامعه تقویت کنید، چرا از کانون خانوادگی خویش شروع نمی‌کنید و چرا سراغ یک برنامه‌ریزی دقیق که قابل اجرا در بطن خانواده باشد، ‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌روید؟”

درحقیقت، در آغاز هر هفته، یک موضوع بحث اعلام می‌شود و صبحانه روز جمعه فرصتی برای گوش دادن به صحبت‌های تمام افراد خانواده‌ است. به این ترتیب، بحث درباره چیزهایی که آنها دوست دارند یا دوست ندارند، می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا شروع یک حرفه در مغز آن‌ها جرقه بزند و نیز کنجکاوی ایشان در راستای چگونگی رسیدن به این حرفه به نوعی تحریک و تقویت گردد.

۲. تجارب متقابل

این‌که تنها و در محیط بسته منزل فرزندان را با حرفه‌ آینده‌شان آشنا کنید، دقیقاً نوعی دور باطل خواهد بود و مثل این می‌ماند که بخواهید یک مسیر رفته را مدام تکرار کنید! پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ دیگران بروید و از تجارب آن‌ها استفاده کنید.

فرزند خویش را به افرادی که مشاغل مختلف را انجام می‌دهند، معرفی کنید و به آن‌ها این امکان را بدهید تا مشاغل مربوطه را از نزدیک رصد و بررسی کنند. به عنوان مثال، به فرزندتان پیشنهاد کنید تا به کتابفروشی محله یا مطب دندانپزشکی برود و روند کار را کاملاً زیر نظر بگیرد. حتی کارآموزی در شرکت‌ها یا انجمن‌ها، خواسته‌های آن‌ها را به نوعی محدود و به آن‌ها جهت می‌دهد.

درنهایت با آرامش پای صحبت‌های فرزند خویش بنشینید و به آن‌ها کمک کنید تا کنجکاوی خویش را جهت دهند و یک شروع حرفه‌ای باشکوه را تجربه نمایند.

۳. تبادل اطلاعات با جوانان دیگر

همانطور که کار در یک گروه و در کنار افراد دیگر، می‌تواند انگیزه بخش باشد، بحث با دیگران، آن ‌هم در مورد انتخاب‌های زندگی نیز مفید است. بنابراین می‌توانید به فرزندتان پیشنهاد دهید تا با دوستان یا با اقوام نزدیکی که تقریباً با آن‌ها هم‌سن هستند و به تازگی زندگی حرفه‌ای خویش را شروع کرده‌اند، بحث و تبادل اطلاعات داشته باشند. البته لازم به ذکر است که این برنامه از طریق اولیای مدرسه نیز قابل اجرا است.

۴. به آنها کمک کنید تا خود را بهتر بشناسند

این راهکار همان چیزی است که بسیاری از پرسشنامه‌های آنلاین، روانشناسان و مربیان تربیتی پیشنهاد می‌کنند. گرگوار بورست، استاد روانشناسی رشد و علوم اعصاب شناختی تربیتی (در دانشگاه پاریس) و مدیر روانشناسی آزمایشگاهی رشد و تربیت کودک بر این نکته بسیار مهم اصرار دارد: “چالش حقیقی این است که به نوجوانان اجازه دهیم خودشان را بهتر بشناسند و خودشان فکر کنند”.

اما در این مسیر، لازم است تا استعداد بچه‌ها کشف شود تا آن‌ها با توانایی‌هایی که به‌طور ذاتی دارند، وارد دنیای کار شوند. درحقیقت مهارت‌هایی که در آینده یاد می‌گیرند باید با استعدادها و توانایی‌هایشان هم‌سو و هم جهت باشد.

۵. آنها را زودتر از موعد نسبت به انتخاب‌های آینده‌شان آگاه کنید

آگاه‌سازی نوجوانان از سوگیری‌های اجتماعی در انتخاب شغل بسیار مهم است. به گفته گرگوار بورست، چالش این است که “به عنوان والدین این سوال را از خود بپرسیم که بر جهت‌گیری فرزندان‌مان چه تاثیری داریم، بنابراین به نوجوانان اجازه دهیم تا همه امکاناتی را که در دسترس هستند، بدون خودسانسوری و تعصب بررسی کنند. درنهایت در مقام والدین، همواره به یاد داشته باشید که بچه‌ها برای جهت‌گیری مناسب و انتخاب صحیح مسیر حرفه‌ای خویش در زندگی آینده، به زمان زیادی نیاز دارند. درحقیقت برای رسیدن به این مهم راهی طولانی در پیش است و صبر، لازمه موفقیت در این مسیر است”.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.