پایان یک افسانه؛ «شبح کیف» قهرمان مردم اوکراین کشته شد! +تصاویر

سرگرد استپان تارابالکا خلبان اوکراینی مشهور به شبح کیف که ده ها هواپیمای روسی را ساقط کرده بود در جریان نبرد کشته شد.

به گزارش تازه‌نیوز، «شبح کیف» لقب سرگرد استپان تارابالکا (Stepan Tarabalka) بود که در آغاز جنگ اوکراین و روسیه تبدیل به یک قهرمان افسانه ای شد. او، که گفته می شود بیش از ۴۰ هواپیمای روسی را سرنگون کرده، در حین پرواز با جنگنده «میگ-۲۹»  MiG-۲۹ در حین نبرد با نیروهای روسیه، جان خود را از دست داد.

شبح کیف، استپان تارابالکا و همسرش
شبح کیف، استپان تارابالکا و همسرش

مقامات بلندپایه دولت اوکراین علیرغم این ادعا که «شبح کیف» (Ghost of Kyiv) افسانه ­ای است که برای تقویت روحیه افراد در این کشور طراحی شده، اصرار دارند که او واقعی است. بوگدان استانیسلاوسکی، شهردار کولومیا گفت: «استپان برای اراده و استقلال کشور ما جنگید. او از آسمان در برابر دشمنان محافظت کرد. یاد و افتخارش جاودانه!»

سرگرد تارابالکا یا همان «شبح کیف» در روستای کوچک کورولیوکا در غرب اوکراین به دنیا آمد. او از دانشگاه ملی نیروی هوایی خارکیف فارغ التحصیل شد. با آغاز حمله روسیه به اوکراین، او همسرش اولنیا و پسر هشت ساله شان یاریک را تنها گذاشت و برای دفاع از اوکراین در مقابل روسیه حاضر شد.

مادر استپان در مصاحبه ای تعریف کرد که استپان چطور در کودکی غرق تماشای جت های میگ در حال پرواز بر فراز خانه شان می شد. او از همان زمان تصمیم گرفت که خلبان شود. پدر استپان که یک کارگر ساختمانی است، اعلام کرد که ارتش اوکراین هنوز اطلاعاتی درباره ­ی جزئیات آخرین پرواز پسرش که منجر به کشته شدن او شد را در اختیار آنها نگذاشته است.

 

والدین استپان تارابالکا
والدین استپان تارابالکا

پس از کشته شدن سرگرد تارابالکا که تبدیل به قهرمان افسانه ای جنگ اوکراین و روسیه شده بود؛ نشان ستاره طلایی – برترین نشان شجاعت در اوکراین– به او اعطا شد. هنوز هم نمی توان به طور قطع گفت که آیا «شبح کیف» صرفا پروپاگاندای دولت و ارتش اوکراین در این جنگ بوده است یا سرگرد استپان تارابالکا واقعا قهرمانی بوده  که ارتش روسیه را به زحمت انداخته است. به گفته ارتش اوکراین، روسیه ۱۸۱ فروند هواپیمای بال ثابت، ۲,۲۵۸ دستگاه خودروی زرهی و ۲۱,۹۰۰ پرسنل نظامی را در طول جنگ از دست داده است.

منبع: روزیاتو

بیشتر بخوانید:

۱ نظر
  1. شاهین

    آسوده بخواب قهرمان . یا مرگ یا پیروزی.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.