تقویت روابط منطقه‌ای برای بهبود وضعیت اقتصادی

چرا اردوغان ایران را دور زد و به آغوش عربستان و اسرائیل رفت!

اردوغان برای اقتصاد بحران زده کشورش نیاز فوری به پول دارد و علاوه بر عربستان سعودی و امارات، همزمان در حال ایجاد روابط جدید با اسرائیل است.

به گزارش تازه‌نیوز، توماس زایبرت در اشپیگل نوشت: تا همین اواخر، عربستان سعودی فقط با لحن خصمانه ای در مورد ترکیه و رجب طیب اردوغان صحبت می کرد و این بیزاری متقابل بود. حالا اردوغان با شاهزاده آشتی کرده است: رئیس جمهور ترکیه عصر پنجشنبه برای امضای یک توافق به عربستان سعودی سفر کرد. او گفت: ما تلاش می کنیم روابط سیاسی، نظامی و اقتصادی دو کشور را بیشتر کرده و عصر جدیدی را آغاز کنیم.

علاوه بر استفاده از پرونده قتل خاشقجی برای سیاه کردن شهرت عربستان، اردوغان پیشتر همواره از سعودی ها انتقاد می کرد و می خواست آنها را برای رهبری در جهان اسلام به چالش بکشد. آنکارا از اخوان‌المسلمین اسلام‌گرا که از دید عربستان سعودی و امارات متحده عربی یک سازمان تروریستی محسوب می‌شود، حمایت کرد. امارات نیز در آنکارا به همان اندازه عربستان سعودی منفور بود. به دلیل کودتا علیه محمد مرسی و اخوان المسلمین در سال ۲۰۱۳، روابط بین آنکارا و قاهره نیز درهم شکست. تنها شراکت باقی مانده ترکیه در منطقه، با قطر بود.

اما اکنون وضعیت تغییر کرده است. در یک سال مانده به انتخابات بعدی در ترکیه، اردوغان برای اقتصاد بحران زده کشورش نیاز فوری به پول دارد. او قبلاً با امارات آشتی کرده و در آنجا با ولیعهد محمد بن زاید دیدار کرد و زاید به او قول سرمایه گذاری میلیاردی داد. از سوی دیگر، عربستان سعودی امیدوار است که پرونده خاشقجی را به طور کامل کنار بگذارد و اردوغان نیز متقابلا امیدوار است در عربستان سعودی نتایج مشابهی مانند امارات کسب کند. حتی قبل از سفر اردوغان، انجمن های تجاری ترکیه از افزایش علاقه شرکای سعودی خبر دادند.

وزرای دارایی دو کشور قبل از سفر اردوغان از طریق ویدئو در مورد همکاری های آینده گفتگو کردند. البته اپوزیسیون ترکیه به شدت از اقدام اردوغان انتقاد کرده است. کمال قلیچدار اوغلو، رهبر مخالفان گفته: رئیس جمهور عزت ترکیه را در باغ کنسولگری عربستان دفن کرد.

هنگام گفتگو با محمد بن سلمان، احتمالاً اشتراکات سیاسی نیز علاوه بر مسائل اقتصادی مورد بحث قرار می گیرد. هر دو رابطه دشواری با جو بایدن دارند که اردوغان و ولیعهد را حاکمانی مستبد می بیند و آنها را از خود دور نگه می دارد.

رئیس جمهور ترکیه و ولیعهد سعودی به آمریکایی ها که به تدریج از خاورمیانه خارج می شوند، بی اعتماد هستند. این امر کشورهای منطقه را به یافتن شرکای جدید و زیر سوال بردن دشمنی های قدیمی سوق می دهد. اردوغان علاوه بر عربستان سعودی و امارات، همزمان در حال ایجاد روابط جدید با اسرائیل است.

علاوه بر این، ترکیه و عربستان سعودی روابط خوبی با روسیه دارند و با وجود جنگ اوکراین به وی وفادار هستند. اردوغان حتی مذاکرات جدیدی را با دولت مصر آغاز کرده است.

این مطالب را هم بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.