فضانوردان کانادایی در صورت ارتکاب جرم در فضا دستگیر می‌شوند!

کانادا به فضانوردان آژانس فضایی خود هشدار داده شده است که تحت قوانین جدید، در صورت ارتکاب جرم در سطح ماه و زیر پا گذاشتن قوانین، هنگامی که به زمین برسند با تبعات آن مواجه خواهند شد.

به گزارش تازه‌نیوز، قوانین جدید دولت کانادا به عنوان بخشی از بودجه فدرال ۲۰۲۲ معرفی و اخیرا به مجلس عوامل ارائه شده است که در این میان قوانین مربوط به پروازهای فضایی نیز به چشم می‌خورد.

در حالی که در برخی فیلم‌ های علمی تخیلی بی‌قانونی فضای بیرون از زمین نشان داده می‌شود، گویا این امر برای کانادایی‌هایی که جو زمین را ترک می‌کنند صادق نیست. در این بند از قانون دولت کانادا آمده است: «یک خدمه کانادایی که حین پرواز فضایی مرتکب فعلی شود که در خاک کانادا جرم قابل کیفرخواست محسوب می‌شود، مجرم تلقی خواهد شد.»

پروفسور رام اس جاخو، کارشناس حقوق فضایی از دانشگاه مک‌گیل، پیش از این گفته بود: «تحولات وابسته به فناوری و نوآوری کنونی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که اکتشافات فضایی و تبدیل شدن ماه به سکونت‌گاه انسان‌ها احتمالا ظرف یک یا دو دهه آینده به واقعیت تبدیل خواهد شد، زیرا انسان به ماه باز می‌گردد، به مریخ سفر می‌کند و به سیارک‌های دوردست دست خواهد یافت. ایستگاه های فضایی عمومی و خصوصی با سکونتگاه‌های فضایی احتمالا به زودی عادی و متداول خواهند شد.»

او در ادامه گفت: «نوآوری و پیشرفت‌ها در فناوری و عملیات‌های فضایی از قوانین موجود پیشی می‌گیرند و درنتیجه در آینده‌ای نه چندان دور برای رسیدگی به مسائل و مشکلاتی که بیرون از جو زمین رخ می‌دهد نیز به جای رسیدگی مورد به مورد نیاز به قوانین کلی خواهد بود.» در سال ۲۰۲۰ اعلام شد که کانادا دومین کشوری خواهد بود که یک فضانورد را در برنامه عملیاتی آرتمیس ۲ به دور ماه می‌فرستد. این خدمه که هنوز نامی از او فاش نشده قرار است در سال ۲۰۲۳ در برنامه‌ای مشابه پرواز آپولو ۸ در سال ۱۹۶۸ به فضا فرستاده شود.

منبع: روزیاتو

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.