دریافت وام برای سهامداران بورسی +جزئیات

معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، از عملیاتی شدن امکان توثیق سهام اشخاص برای دریافت وام خبر داد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از اقتصادآنلاین، روز گذشته، محمد حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، با اشاره به لزوم ثبت‌نام سهامداران در سامانه سجام برای دریافت تسهیلات بانکی گفت: اگر سهامداری در سجام ثبت کرده باشد، می‌تواند سهم خود را وثیقه و از بانک تسهیلات اخذ کند. در این زمینه باید اپلیکشن و سامانه‌ای بانکی ایجاد شود که برخی از بانک‌ها به این سامانه متصل شده‌اند و امید می‌رود تا پایان فصل بهار تمام شبکه بانکی به این سامانه متصل شوند.

نحوه وثیقه گذاری سهام چگونه است؟

اشخاص می‌توانند سهام مورد نظر خود و تعداد آن را برای وثیقه‌گذاری انتخاب کنند. این درخواست‌ها به بانک ارسال می‌شود. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اطلاعات را به بانک‌ها ارائه می‌دهد و سهامدار باید با مراجعه به اپلیکیشن بانک، اقدامات مربوط به وثیقه سهام و نیز دریافت وام انجام دهد.

کدام بانک ها، ارائه تسهیلات را آغاز کرده‌اند؟

بنابر اظهارات حسنلو، دو بانک ملی و قرض الحسنه مهر ایران، در زمینه ارائه تسهیلات به سهامداران با استفاده از پشتوانه وثیقه سهام، پیشتاز هستند و به زودی با فراهم شدن بسترهای قانونی، این دو بانک ارائه تسهیلات را آغاز خواهند کرد.

در سامانه سجام، ثبت‌نام کنید

لازم به ذکر است احراز هویت سهامداران، به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه حضوری نیست و همه اشخاصی که قصد استفاده از تسهیلات بانکی را دارند، باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند.

هزینه ثبت‌نام در سامانه سجام، ۱۰هزار تومان است و افرادی که امکان استفاده از تلفن همراه را ندارند، با مراجعه به دفاتر پیشخوان می‌توانند خدمات را دریافت کنند.

لازم به ذکر است که ۶ اردیبهشت ماه سال جاری، بانک مرکزی دستورالعمل اعطای تسهیلات خرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان را با استفاده از وثایق بورسی و غیربورسی شامل سهام، اوراق بدهی، اموال عینی و سیم‌کارت، به بانک‌ها ابلاغ کرد. این دستورالعمل، با هدف تمهید شرایط تسهیل بهره‌مندی متقاضیان از تسهیلات خرد از رهگذر استقرار نظام وثیقه‌گیری مبتنی بر اعتبارسنجی تهیه شد. از سوی دیگر، عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز، از امکان توثیق سهام به صورت الکترونیکی و با طرح درخواست از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.