نتایج یک نظرسنجی درباره یارانه جبرانی نشان می‌دهد

مردم نگران از اقدامات دولت/ تجربه تلخ دوران احمدی‌نژاد تکرار می‌شود؟

آیا دولت رئیسی با افزایش مبلغ یارانه مانند دوران محمود احمدی‌نژاد موجی از گرانی را در کشور به راه می‌اندازد؟

به گزارش تازه‌نیوز، افکارعمومی در ایران نگران است که دولت رئیسی، همان تجربه احمدی‌نژاد را تکرار کند. یعنی یارانه نقدی را افزایش دهد اما قیمت کالاهای اساسی چنان بالا رود که قدرت خرید مردم عملا کمتر از قبل شود.

دولت ابراهیم رئیسی در گام تازه‌ای از سیاست هدفمندی یارانه‌ها که از سال ۸۹ آغاز شده، اقدام به حذف بخشی از ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی کرد و در ازای آن به طور متوسط، یارانه‌ها را تا ۳ برابر بالا برد.

حالا موجی از افزایش قیمتها گریبان نان صنعتی، ماکارونی، روغن، لبنیات، مرغ و تخم مرغ و برخی دیگر از مواد غذایی را گرفته است.

در چنین شرایطی، نظر مخاطبان درباره سیاست جدید یارانه‌ای دولت را پرسیده‌ایم.

در نظرسنجی خبرفوری که حدود ۵۵هزار نفر در آن شرکت کردند، ۳۹درصد به گزینه واگذاری کارتهای الکترونیک خرید یارانه‌ها رای داده و ۳۸درصد دیگر اساسا با حذف ارز ترجیحی مخالفت کرده‌اند. در این بین تنها ۱۱درصد موافق دریافت یارانه نقدی بوده و ۱۲درصد دیگر هم نسبت به این سیاست بی‌تفاوت بوده‌اند.

نظرسنجی خبر فوری درباره یارانه جدید دولت

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که بخش بزرگی از افکارعمومی موافق دریافت یارانه نقدی نیست و از افزایش یارانه استقبال نمی‌کند، چراکه نگران حفظ قدرت خرید است.

با این حال اکثریت موافقان با کوپن الکترونیک موافق هستند چراکه آن را قابل دسترس‌تر برای حفظ قدرت خرید خود می‌دانند؛ هرچند فعلا دولت گفته سامانه مطمئن برای اعطای این کالابرگهای الکترونیکی را ندارد.

توزیع کوپن برای مردم ایران ناشناخته نیست. در دهه شصت و دوران جنگ تحمیلی، دولت میرحسین موسوی همین سیاست را اجرا کرد تا جلوی قحطی و گرانی را بگیرد. اما پس از جنگ، این شیوه اقتصادی منسوخ شد.

2 نظر
  1. مهدی مختاری 291

    آقای رئیسی (رئیس جمهور محترم)؛ مگه شما قول نداده بودی که اجناس گران نمی شود؟ پس چرا قیمت روغن 5 کیلویی، یکدفعه 4برابر گرانتر شده است؟!!! روغن 5 کیلویی تا دیروز 91000 تومان بوده؛ اما امروز شده 400.000 تومان. خدا رو خوش نمیاد. مقدار بسیار ناچیزی یارانه به مردم می دهید اما در عوض 10 برابرش رو از مردم پس می گیرید؛ به این کار میگن نزول خوری (ربا خوری).

  2. مم

    چرا پیام منو حذف کردین چرررررررررا

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.