وضعیت بازارهای مالی در هفته‌ای که گذشت/ سکه ۱۲٫۱۲ درصد رشد کرد

وضعیت بازارهای مالی در هفته‌‌ای که گذشت نشان می‌دهد سکه بیشترین و دلار صرافی ملی، کمترین بازدهی را داشت.

به گزارش تازه‌نیوز، بازدهی بازارها در هفته سوم اردیبهشت، نشان می‌دهد که هر چهار بازار مالی، با رشد همراه بودند.

قیمت دلار

قیمت دلار در هفته جاری، ۰٫۰۴ درصد رشد داشت.

صرافی ملی، روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت، نرخ فروش دلار را ۲۵۷۱۸ تومان اعلام کرد. این در حالی است که این رقم پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت، ۲۵۷۰۹ تومان ثبت شده بود.

دلار در بازار آزاد، هفته گذشته را در کانال ۲۸ هزار تومان به پایان رسانده بود. اما در طول هفته اخیر، ابتدا به کانال ۲۹ هزار تومان و سپس ۳۰ هزار تومان وارد شد.

قیمت طلا

بازدهی بازار طلا نیز در در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۱، با ۷٫۱۸ درصد رشد همراه بود.

قیمت طلا در روز گذشته، یک میلیون و ۳۹۸ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شد. در حالی که بازار در روز ۱۵ اردیبهشت، به قیمت یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۲۲۵ تومان رسیده بود.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه نیز در هفته سوم اردیبهشت، رشد قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی برای سکه طرح جدید، ۱۲٫۱۲ درصد بود. این میزان بیشتری بازدهی مثبت در  میان بازارها بود.

قیمت سکه طرح جدید روز گذشته، ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شد، اما هفته پیش به ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده بود.

بازار طلا و سکه در هفته گذشته با وجود نوسان قیمت‌ها در ساعاتی از روزهای مختلف، در مجموع روند افزایشی داشتند.

سیگنال‌های مختلف برای بازارها

در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین قرار داشتند.

مذاکرات هسته‌ای در ماه پایانی سال گذشته متوقف شد. دو طرف تاکید دارند بخش زیادی از توافقات انجام شده، اما چند مورد اساسی و مهم بافی مانده است.

در هفته‌ای که گذشت، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین برای گفتگوی با مقامات ایرانی به کشور سفر کرد. همچنین شیخ تمیم بن حمد آل ثانی،‌ امیر قطر نیز در سفری به تهران با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفتگو داشت. کارشناسان، نتیجه این دیدارها را بر قیمت دلار و به دنبال آن دیگر بازارهای مالی موثر می‌دانند.

همچنین روز چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت، روند قیمتی دلار افزایشی بود که خبر حمله توپخانه‌ای سپاه به اربیل عراق ممکن است بر این موضوع اثرگذار بوده باشد. از سوی دیگر، کارشناسان روند صعودی انتظارات تورمی، ناشی از افزایش مبلغ یارانه و اخبار گرانی کالاهای اساسی را نیز در این زمینه موثر می‌دانند.

در هفته‌ای که گذشت، با گفتگوی تلویزیونی رئیسی، رئیس‌جمهور با مردم، یارانه نقدی به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. در ادامه، دولت قیمت مصوب چهار قلم کالای اساسی شامل مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات را افزایش داد.

این موارد بر بازدهی بازارها در هفته سوم اردیبهشت اثرگذار بودند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.