نباید مردم در صف‌ها نگه داشته شوند

مسئولان سریع تصمیم نگیرند، احتمال قحطی و شورش وجود دارد

یک فعال سیاسی در رابطه با جراحی اقتصادی دولت رئیسی گفت: اگر مسئولان سریع تصمیم نگیرند و غفلت کنند احتمال قحطی وجود دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، وضعیت اقتصادی خوب نیست؛ مردم به برخی فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند و هرچه بوده، خریده‌اند. این شرایطی است که پس از اجرای طرح جدید دولت یعنی حذف ارز ترجیحی از روی اقلام اساسی، و پرداخت یارانه‌هایی جدید شکل گرفته است.

مهدی آیتی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به نامه‌نیوز گفت: ما تجربه خوبی در دوران جنگ داریم. آن زمان هم کشور با کمبود کالا مواجه بود. امروز هم باید بپذیریم که وضعیت جنگی داریم و چاره‌ای نداریم جز آن‌که کالاها را کوپنی کنیم و سهمیه‌بندی شوند زیرا اگر چنین نشود احتکار شکل می‌کرد و عده‌ای دلال و کاسبکار بازار را در اختیار می‌گیرند و در آن صورت قطحی ایجاد می‌شد و متعاقبش نارضایتی‌های عمومی و حتی شورش‌ها که در این صورت نظام هم با تهدید مواجه می‌شود.

او ادامه داد: اگر برجام به نتیجه می‌رسید و می‌توانستیم نفت بفروشیم، مبادلات بانکی داشته باشیم و پول‌های بلوکه‌شده‌مان آزاد می‌شدند، در آن صورت می‌شد به گردش سرمایه و پایین آمدن قیمت‌ها امید داشت اما حالا پیش‌بینی می‌شود که مذاکرات به این زودی‌ها به نتیجه نرسد و آمریکا می‌خواهد مذاکرات را طول دهد زیرا این حالت به نفع آمریکا و به ضرر ایران است. در این شرایط باید بپذیریم که در یک جنگ اقتصادی کامل قرار داریم و به همین دلیل باید شرایط جنگ را در حوزه اقتصاد پیاده کنیم؛ یعنی کالاها را سهمیه‌بندی کنیم تا مردم دچار کمبود کالا نشوند.

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: مجلس دولت و همه سازمان‌ها و نهادها باید به سرعت تصمیمی سریع بگیرند و می‌توان برای سهمیه‌بندی کالاها از پایگاه‌های مردمی به ویژه مساجد استفاده کرد. مساجد در زمان جنگ به صورت خودجوش به تعاونی‌ها تبدیل شده بودند که کالاها را میان مردم توزیع می‌کردند. اکنون هم به سرعت باید این کار انجام شود زیرا می‌بینیم مردم نگران شده‌اند و به سمت فروشگاه‌ها هجوم آورده‌اند که این هراس ذهنی باعث نوعی احتکار از سوی خود مردم و کمبود کالا می‌شود.

آیتی در پایان گفت: سهمیه‌بندی باید به صورت اینترنتی انجام شود. نباید مردم در صف‌ها نگه داشته شوند زیرا همین درصف‌ماندن‌ها باعث اعتراض‌های عمومی می‌شود. باید سامانه‌های اینترنتی ایجاد شود و سهمیه‌بندی کالاها در آن‌جا صورت بگیرد. در هر صورت اگر مسئولان سریع تصمیم نگیرند و غفلت کنند احتمال قحطی وجود دارد و اگر قطحی شود، بازهم احتمالا شورش‌های اجتماعی شکل می‌گیرد.

این مطالب را از دست ندهید:

3 نظر
  1. فاطمه

    در آینده نزدیک تمام دنیا دچار قحطی خواهد شد همه کشورها با تورم بالا دست و پنجه نرم می کنند در این کشور که همیشه آرام و با ثبات بوده بنزین دو برابر شده در کاندا و آمریکا هم بنزین قبل از جنگ افزایش یافته

  2. بی نام

    هیچ واکنشی ام صورت نگیره،منتظر جواب مردم تو انتخابات بعدی باشید،مردم دیگه گول ظاهر آراسته رو نخواهند خورد

  3. مهدی

    مردم بیشتر از حکومت مقصرن تا یه چی گرون میشه بیشتر میخرن..بی فرهنگی بی دینی..زندگی غربی و گناه الود ایا اینها تاوان نداره؟؟؟ مسوولین هم اکثرا عالم بی عمل

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.