توقیف یک نمایش در قم بعد از اولین شب اجرا به‌خاطر یک چتر!

اجرای نمایش «روبینسون و کروزو» به کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی در شهر قم بعد از یک شب اجرا متوقف شد

به گزارش تازه نیوز، سعید برجعلی، بازیگر و دستیار کارگردان نمایش روبینسون و کروزو در یادداشتی به بهانه توقیف این تاتر در قم نوشت: به ما گفته شده این نمایش به دلیل حجاب تماشاگران و نیز رنگ چتری که جزو آکسسوار کار است، توقیف شده است.

این نمایش پیش از این سال ۹۸ و پیش از دوران کرونا به مدت ۲۸ شب در قم اجرا شده است. بعد از فروکش کردن کرونا و از آنجاکه آقای کوشک‌جلالی، کارگردان این نمایش که مقیم آلمان است، بار دیگر به ایران آمد، فکر کردیم از حضور ایشان استفاده کنیم و بار دیگر نمایش را روی صحنه بیاوریم. به همین دلیل اردیبهشت ماه بار دیگر نمایش بازبینی شد و ۴ مورد اصلاحیه از سوی شورای نظارت و ارزشیابی قم اعلام شد که آنها را انجام دادیم و شورا هم مجوز اجرای این نمایش را صادر کرد.بعد از اینکه اولین اجرای خود را روی صحنه بردیم، ناگهان اعلام شد که این نمایش از سوی مدیر کل ارشاد استان قم توقیف شده است و زمانی که دلیل این توقیف را جویا شدیم، گفتند مدیر کل ارشاد قم دستور داده این نمایش به دلیل حجاب تماشاگران و نیز رنگ یک چتر که در این نمایش استفاده شده است، توقیف شود؛ چون معتقد بودند رنگ این چتر، نماد هم‌جنس‌گرایی است، در حالیکه نمایش ما درباره جنگ و صلح است و به این مقوله هیچ ربطی ندارد.بعد از این ماجرا از ما خواستند سه روز صبر کنیم تا مشکل را حل کنند و ما هم صبر کردیم.

برای ما عجیب بود که نمایش چرا به این دلایل توقیف شده است. اولا که حجاب تماشاگران به گروه اجرایی ربطی ندارد و حراست سالن می‌تواند در این زمینه به آنان تذکر بدهد. همچنانکه در همان اولین شب اجرای ما برای اولین بار دیدیم ماموران حراست در سالن حضور داشتند و به تماشاگرانی که از نظر آنان حجاب‌شان قدری مساله داشت، اجازه ورود نمی‌دادند. از طرف دیگر، مساله چتر هم به راحتی قابل حل است. ما می‌توانیم از چتری با رنگی دیگر استفاده کنیم و هیچ یک از این دلایل، دلیل بر توقیف یک اثر نمایشی نیست.

دو سال پیش هم در زمان همین مدیر کل در قم اجرا شد و حالا اعضای شورای نظارت که مجوز اجرای این نمایش را صادر کرده‌اند، هم به این توقیف معترض هستند. آخرین نمایشی بود که در این استان کار کردم. هیچ انگیزه و انرژی برای کار کردن در این شرایط سخت و بی‌مهری‌ها ندارم و برای همیشه از این شهر خداحافطی می‌کنم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.