ببینید شرکت‌های اینترنتی چطور جیب شما را خالی می‌کنند؟

بررسی یک ادعای عجیب نشان می‌دهد که در سال جدید شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت با کم کردن حجم بسته‌های پیشنهادی، عملا قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و ظاهرا آن را ثابت نگه داشته‌اند!

به گزارش تازه‌نیوز، محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در مصاحبه با برنامه «روی خط بازار» در رادیو اقتصاد ایران گفته: «تعرفه‌‌های اینترنت شرکت مخابرات ایران براساس تعرفه‌‌های ابلاغی سازمان تنظیم مقررات سال ۹۶ است و هیچ‌گونه افزایشی در این مدت صورت نگرفته‌است».

او با اشاره به افزایش شدید قیمت تمام‌شده سرویس‌های ارتباطی گفته که هنوز تعرفه جدیدی به شرکت مخابرات ایران ابلاغ نشده‌است و «این شرکت هیچ‌گونه افزایشی در این خصوص نداشته و هزینه اینترنت را همچنان براساس تعرفه‌های ابلاغی گذشته محاسبه می‌کند.»

در روزهای اخیر صحبت‌های مختلفی درباره قیمت تعرفه‌های اینترنت در ایران از قول مسئولان سازمان‌های دولتی و کاربران شبکه‌های اجتماعی مطرح شده‌است.

آیا واقعا از سال ۹۶ تا امروز تعرفه‌های اینترنت افزایش نیافته است؟

در فروردین ۱۴۰۱ برخی رسانه‌ها  خبر‌هایی از افزایش ۱۰۰درصدی قیمت اینترنت در کشور را منتشر کردند.

خبر آنلاین در ۷ اردیبهشت در گزارشی نوشت دولت با افزایش ۱۰درصدی حق سهم خود از اوپراتورها، هزینه تمام‌شده برای اپراتورها را افزایش داده‌است. در گزارش خبر آنلاین همچنین گفته شده:

«در اسفندماه سال گذشته تعدادی از مدیران شرکت‌های اینترنتی با انتقاد نسبت به تورم موجود، افزایش دستمزد کارکنان و گرانی هزینه‌های جانبی، خواستار افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی برای سال ۱۴۰۱ شدند.»

وب سایت انتخاب نیز این افزایش قیمت را به فاز دوم طرح صیانت تشبیه کرد، چرا که میزان مصرف کاربران را کاهش می‌دهد.

تعرفه‌ های ابلاغی سازمان تنظیم مقررات در سال ۹۶ چیست؟

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران می‌گوید تعرفه‌های اینترنت شرکت مخابرات ایران براساس تعرفه‌های ابلاغی سازمان تنظیم مقررات سال ۹۶ است و هیچ‌گونه افزایشی در این مدت صورت نگرفته‌است.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (به اختصاص سازمان تنظیم مقررات یا رگولاتوری)‌ وظیفه تسهیم اینترنت ورودی به کشور بین اپراتورها و شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی را دارد. این سازمان اینترنت کل کشور را خریداری کرده و آن را در اختیار بقیه شرکت‌ها می‌گذارد. در نتیجه،‌ قیمت‌گذاری اینترنت نیز به همین سازمان مربوط می‌شود.

این سازمان در مصوبه جلسه شماره ۲۶۶ مورخ ۲۱ آبان ۱۳۹۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه‌های خدمات دسترسی پرسرعت ثابت اعلام کرد.

تعرفه ارائه خدمات دسترسی پرسرعت ثابتADSL
نرخ بیت دانلود(بیت بر ثانیه) سقف* تعرفه ماهانه ارائه خدمت(هزار ریال)

512k 125
1M 200 
2M 250
3M 350
4M  400
8M  500
16M 800
تعرفه ارائه خدمات دسترسی پرسرعت ثابت( VDSL و فیبر)
20M 2000
30M  2500
50M 3000

یکی از نکات کلیدی در این مصوبه، ارائه مفهوم «آستانه مصرف منصفانه» است. آستانه استفاده مصرف منصفانه به حداکثر حجم مصرفی تعیین‌شده از سوی ارائه‌کننده خدمت، برای هریک از سرعت‌های تعیین‌شده در این مصوبه گفته می‌شود که برای مصارف بیش از آن، اعمال سیاست مطابق این مصوبه، برای ارائه‌کننده خدمت مجاز است.

این مفهوم به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی اجازه می‌دهد که میزان مشخصی از حجم را به عنوان مصرف منصفانه در نظر بگیرند و اگر مشترک از این حد عبور کرد، سرویس او را – فارغ از اینکه برای چه سرویسی ثبت‌نام کرده‌باشد- به سرویس پایه (۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه) منتقل کنند.

آیا تعرفه‌های شرکت مخابرات مطابق تعرفه‌ مصوبه ۲۶۶ سازمان تنظیم مقررات است؟‌

شرکت مخابرات تعرفه‌های خود در سال ۱۳۹۶ را بر اساس مصوبه ۲۶۶ در دو جدول به نام‌های پیش پرداختی و پس پرداختی به شکل زیر تنظیم کرده بود:

 


در این جدول‌ها حداقل سرعت ۵۱۲K با آستانه مصرف ۲۰G قیمت ۱۲.۵۰۰ تومان و حداکثر سرعت ۱۶M با قیمت ۸۰ هزار تومان ارائه  شده و حداکثر آستانه مصرف منصفانه ۳۵۰G عنوان شده‌است.

در تعرفه‌های سال ۱۴۰۱ شرکت مخابرات سرویس با حداقل سرعت ۵۱۲k  از لیست خرید حذف شده‌است. قیمت‌ها همچنان ثابت است ولی آستانه مصرف کاهش پیدا کرده‌است.

به عنوان مثال کاربری که در سال ۹۶ از سرویس اینترنت با سرعت ۱M با آستانه مصرف ۵۰G استفاده می‌کرد آستانه مصرف منصفانه‌اش با همین سرعت و همین قیمت به ۲۰G ترافیک داخلی و ۱۰G ترافیک خارجی کاهش پیدا کرده‌است. به عبارتی بدون احتساب تفکیک ترافیک داخلی و خارجی حجم کل آستانه مصرف ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. یا در سال ۹۶ قیمت خرید یک بسته یک ماهه با سرعت ۱۶M و آستانه ۲۱۰G دقیقا ۸۰ هزار تومان بود اما در سال ۱۴۰۱ با همین قیمت و همین سرعت آستانه حجم مصرفی حدود ۲/۵ برابر کمتر شده است.

وضعیت تعرفه بقیه شرکت‌های ارائه خدمات اینترنت چگونه است؟

ما تعرفه‌های موجود در وب‌سایت‌های رسمی تعدادی از اپراتورهای اینترنت در ایران را در تاریخ تهیه این گزارش ثبت و بررسی کردیم:

سایت شرکت شاتل قیمت ماهانه اینترنت با سرعت ۵۱۲ مگابیت بر ثانیه را برابر با ۲۵۰ هزار ریال (۲۵ هزار تومان) و اینترنت ۱۶ مگابیت بر ثانیه را یک میلیون و ششصد هزار ریال (۱۶۰ هزار تومان) اعلام کرده‌است. به عبارتی قیمت هر کدام از سرویس‌های این شرکت دو برابر مصوبه سال ۱۳۹۶ سازمان تنظیم مقررات است.

آسیاتک، سرویس با حداقل سرعت ۵۱۲ مگابیت را حذف کرده و خدمات خود را با حداقل سرعت ۲۰۴۸ مگابایت بر ثانیه به مشتریان ارائه می‌دهد. آسیاتک همچنین برای هر سرویس خود سه تعرفه مجرا در نظر گرفته‌است.

ارزان‌ترین سرویس این شرکت ظاهرا مطابق با حداقل تعرفه سازمان تنظیم مقررات است. با این تفاوت که آستانه مصرف منصفانه ماهانه کاربر نسبت به تعرفه‌های سال ۹۷ این شرکت حداقل ۴۰ درصد کاهش داشته است. قیمت‌  سرویس‌های نقره‌ای آسیاتک نیز نسبت به مصوبه سال ۱۳۹۶ سازمان تنظیم مقررات دقیقا ۳۰۰ درصد افزایش داشته‌است.

پیشگامان قیمت اینترنت با سرعت ۵۱۲ مگابیت را برای یک ماه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته و برای سرعت ۱۶ مگابیت نیز قیمت ۸۰ هزار تومان را در نظر گرفته که در ظاهر مطابق با قیمت درج شده در مصوبه سازمان تنظیم سال ۱۳۹۶ است.

نگاهی به تعرفه‌های این شرکت که بر اساس مصوبه ۲۶۶ در سال ۱۳۹۶ مشخص می‌کند که این شرکت حجم هر کدام از سرویس‌های خود را بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش داده است.

با این اوصاف، شاید قیمت پایه خدمات اینترنتی در برخی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت، مطابق با مصوبه ۲۶۶ باشد اما کاهش سقف مصرف منصفانه از سوی اپراتورها در واقع کاربران را مجبور به خرید ترافیک بیشتری می‌کند.

جمع بندی

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات می‌گوید تعرفه‌های اینترنت شرکت مخابرات ایران براساس تعرفه‌‌های ابلاغی سال ۱۳۹۶ است و هیچ‌گونه افزایشی در این مدت صورت نگرفته است.

بله، قیمت پایه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی تغییر نکرده اما هزینه مصرف‌کننده برای استفاده از سرعت و حجم مشابه پنج سال قبل افزایش پیدا کرده‌است.

به طور مشخص شرکت مخابرات برای ارائه اینترنت با سرعت و قیمت مشابه سال ۱۳۹۶ آستانه حجم مصرفی را برای سرعت پایین ۴۰ درصد و برای سرعت بالا تا ۲/۵ برابر کاهش داده‌است. این وضعیت در بقیه شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنت نیز برقرار است. در صورتی که کاربری حجم اضافی مورد نیاز خود را خریداری نکند، سرعت اینترنت او بعد از پایان آستانه مصرف منصفانه‌اش، به ۱۲۸ کیلوبایت بر ثانیه کاهش می‌یابد. چنین سرعتی با توجه به اختلال‌های موجود در شبکه عملا امکان استفاده از بسیاری خدمات را از کاربر سلب می‌کند.

بدین ترتیب در فکت‌نامه به این گفته محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات که «تعرفه‌های اینترنت بر اساس تعرفه‌ های ابلاغی سازمان تنظیم مقررات سال ۱۳۹۶ است و هیچ‌گونه افزایشی در این مدت صورت نگرفته» نشان گمراه‌کننده می‌دهد.

امید جعفری

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.