فاجعه در نانوایی‌ها؛ فروش آرد به قیمت آزاد!

با افزایش قیمت آرد آزاد در بازار، برخی از نانوایی‌ها به جای پخت نان آردهای دولتی را به قیمت گزافی می‌فروشند.

به گزارش تازه‌نیوز، ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری بود که وزیر اقتصاد و امور دارایی در یک توئیت از شیوه جدید پرداخت یارانه نان خبر داد. احسان خاندوزی نوشت: «وقتی پیشنهاد طرح هوشمندسازی یارانه را دادیم، دولت اجرای طرح در خصوص «نان سنتی» را به خود ما سپرد که از این هفته در برخی استان‌ها آغاز می‌شود: ۱. قیمت نان افزایش نمی‌یابد. ۲. تعدیل قیمت آرد موجب کاهش قاچاق می‌شود. ۳. به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود.»

۱۸ اردیبهشت ماه نیز وزیر اقتصاد و امور دارایی در صحن علنی مجلس جزئیات بیشتری راجع به این طرح گفت. با این حال به نظر می‌رسد دولت تصمیم گرفته است اجرای این طرح را کمی عقب بیاندازد چراکه اصلاح نظام یارانه‌ای و افزایش رسمی قیمت کالا‌های اساسی از ۲۲ اردیبهشت ماه موجب بروز التهاباتی در بازار شده و مسئولان تا بازگشت روال عادی به بازار‌ها در خصوص نظام پرداخت یارانه نان اقدامی نخواهند کرد.

دزدی از جیب مردم در آخرین فرصت

با توجه به شرایطی که ذکر شد به نظر می‌رسد دولت در آینده‌ای نه چندان دور طرح پیشنهاد شده از سوی وزارت اقتصاد را برای هوشمندسازی نظام یارانه نان اجرا خواهد کرد. از این رو سودجویانی که تا کنون از طریق قاچاق آرد و یا عرضه خارج از شبکه پول به جیب می‌زدنند این روز‌ها از آخرین فرصت‌های خود استفاده می‌کنند.

در واقع باید راز شلوغی نانوایی‌ها را باید از میان همین سطر‌ها کشف کرد. بر اساس اعلام فرماندار مشهد اکنون ۳۰۰ نانوایی از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب به صورت یکسره مشغول به کار هستند. همچنین فعالیت ۲۳۱۹ نانوایی دیگر نیز طبق روال قبل ادامه دارد.

یک نانوا در محدوده مرکزی شهر، اما درباره علت شلوغی بی سابقه نانوایی‌های سطح شهر به شهرآرانیوز گفت: اول باید این را بدانید که اگر یک نانوایی سهمیه روزانه ۴ کیسه آرد داشته باشد و از این ۴ کیسه فقط یک کیسه را پخت کند و ۳ کیسه را به صورت آزاد بفروشد، حداقل ۴۵ میلیون تومان در ماه درآمد بیشتری کسب کرده است.

او ادامه داد: این در حالی است که اگر این میزان آرد را با مشقت پخت کند و به دست مردم برساند حدود ۱۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت. پس باید این را بدانیم که برای سودجویان زمینه کسب درآمد هنگفت و بی دردسری ایجاد شده است. از سمتی موج گرانی‌ها باعث شده که برخی طمع کنند و به فکر کار‌های خلاف اینچنینی بیافتند.

این نانوا که تمایلی به افشای نام خود ندارد گفت: متاسفانه برخی نانوایی‌ها به خاطر وجود نظارت‌های شدید در بازه زمانی که باید باز باشند، در مغازه‌های خود مشغول به کارند، اما سرعت پخت شان را کم کرده اند. یعنی تمام سهمیه شان را پخت نمی‌کنند، اما باز هستند. از این رو شاهد ایجاد صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها هستیم.

دلال آرد یارانه‌ای کیست؟

این نانوا مشهدی درباره شیوه فروش آرد به دلال‌ها گفت: آرد دولتی برای نانوایی‌ها در کیسه‌های زرد رنگ بسته بندی می‌شود. از این رو اگر یک نانوا بخواهد کیسه‌های آرد را از داخل مغازه بار بزند و ببرد بیرون احتمال اینکه مردم متوجه شوند و عکس برداری کنند وجود دارد.

او ادامه داد: خودرو‌های پخش آرد که این محصول را از کارخانه به نانوایی منتقل می‌کنند، اغلب نقش دلال را ایفا می‌کنند. یعنی من که نانوا هستم از طریق «سامانه یکپارچه مدیریت آرد کشور» ۱۰۰ کیسه آرد می‌خرم و مسئولیت حمل و هزینه حمل را باید بر عهده بگیرم. راننده که از کارخانه آرد را برای مغازه من آورده می‌گویم ۴۰ کیسه را نمی‌خواهم و او به قیمت هر کیسه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان آرد را می‌خرد. این در حالی است که من به عنوان نانوا هر کیسه را ۵۰ هزار تومان خریده‌ام.

این مطالب را هم بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.