هند، ایران را دور زد! +عکس

گزارش‌ها حاکی از آن است که هند با رویگردانی از چابهار و با دور زدن ایران در حال ایجاد مسیر ترانزیتی مشترکی با کشورهای عربی، اسرائیل، و ترکیه است.

به گزارش تازه نیوز، روزنامه شرق روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت گزارش داد که به‌زودی شش کشور عربی حوزه خلیج فارس راه‌آهن مشترک ایجاد می‌کنند که هند را بدون نیاز به بندر چابهار در ایران، به اروپا پیوند می‌دهد.

این مطالب را هم از دست ندهید:

به گفته علی ضیایی، تحلیلگر صنعت حمل و نقل، «هند به‌نوعی ایران را فریب داده» و «رها کرده» است و به جای چابهار، به «راه‌آهن خلیج فارس» پیوسته که سرعت تکمیل آن پس از عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و اسرائیل «سرعت خیره‌کننده» گرفته است.

بنا بر این گزارش، «یک سر این کریدور ترانزیتی مشترک» که ۳۰۰ کیلومتر آن از عربستان سعودی و اردن می‌گذرد، «به بندر حیفا در اسرائیل و سپس ترکیه می‌رسد.»

بر اساس این گزارش، این پروژه که ساخت آن از سال ۲۰۰۹ آغاز شده و طول آن ۲ هزار و ۱۷۷ کیلومتر است، تا سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

هند علاوه بر داشتن یک اقتصاد بزرگ، به دنبال مدرن‌سازی کشاورزی و مدیریت منابع آب است و اسرائیل در زمینه مدیریت آب در منطقه زبانزد است.

پیش از این نیز هند با نادیده گرفتن توافق چابهار ده‌ها کانتینر شامل مواد غذایی برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی «از طریق بنادر گرجستان» به روسیه ارسال کرده است.

بر اساس توافق چابهار قرار است هند محموله‌های ترانزیتی را از طریق بندر چابهار به افغانستان، آسیای میانه و روسیه منتقل کند.

چابهار در استان سیستان و بلوچستان و واقع در جنوب شرق کشور، تنها گذرگاه دریایی حمل و نقل کالایی است که از برخی «معافیت‌های اقتصادی» در تحریم‌های گسترده آمریکا برخوردار است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.