پناهگاه زیرزمینی فنلاندی‌ها برای فرار از حملات احتمالی روسیه! +تصاویر

پناهگاه‌ زیرزمینی فنلاند، پناهگاهی مجهز برای فرار از حملات احتمالی روسیه است.

به گزارش تازه‌نیوز، فنلاند با ساختن صدها پناهگاه برای حمله احتمالی روسیه آماده شده است. پناهگاه‌ زیرزمینی فنلاند فضای کافی و تخت برای پناه دادن به تک تک ساکنان هلسینکی را دارند. اکثر مردم حتی متوجه کلبه فلزی کهنه کنار خیابان که پنجره های شیشه ای آن ترک خورده و روی آن با گرافیتی چیزهایی نوشته شده است، نمی شوند و حتی کمتر کسی دنیای وسیعی را که پشت درهای زنگ زده آن نهفته است تصور می کند.

پناهگاه‌ زیرزمینی فنلاند

جنگ و تهدیدهای روسیه مبنی بر اینکه عضویت در ناتو ضامن «ویرانی» فنلاند و سوئد خواهد بود، خاطرات جنگ زمستانی ۱۹۳۹-۱۹۴۰ را زنده کرد، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی با پرتاب غیرمنتظره بمب‌ها به پایتخت فنلاند اعلام جنگ کرد.

روسیه در طول جنگ جهانی دوم دو بار به فنلاند حمله کرد، پس از آن هلسینکی شروع به حفاری در سنگ بستر ۱۸۰۰ میلیون ساله ای کرد که شهر بر روی آن ساخته شده است تا برای دفعه بعدی آماده شود.

پناهگاه‌ زیرزمینی فنلاند

ورود به تونل

در پایین چهار ردیف پله‌ شیب‌دار بتونی، که با چیزی شبیه به چندین دهه گرد و غبار پوشانده شده است، تا عمق ۲۵ متر پایین تر از سطح، یک تونل طولانی و شیب‌دار حفر شده با دیوارهای سنگی تا فاصله دور امتداد دارد.

جلوتر، و حتی عمیق‌تر در زیر زمین، دو در فولادی وجود دارد که اولی یک متر ضخامت دارد. این در آنقدر سنگین است که دو نفر آن را فشار می‌دهند. بعد از وارد شدن به تونل، دیگر با دنیای بیرون خداحافظی می کنیم.

پناهگاه‌ زیرزمینی فنلاند

فضای داخل پناهگاه

پناهگاه زیرزمینی هلسینکی فنلاند یک شاهکار قابل توجه مهندسی و آینده نگری است. یعنی شبکه گسترده ای از نزدیک به ۵۰۰ پناهگاه زیرزمینی محسوب می شود که در اعماق سنگ بستر سخت گرانیتی حفر شده است. این پناهگاه تقریباً تا ۳۲۱ کیلومتر کشیده شده و حدود ۱۰ میلیون متر مربع را پوشش می دهد.

سنگرها فضای کافی و تخت برای پناه دادن به تک تک ۶۳۰۰۰۰ ساکن هلسینکی و هزاران نفر دیگری که به شهر می آید و از آن بازدید می کند یا در آنجا کار می کند، را دارد و برای مقاومت در برابر حمله هسته ای طراحی شده است.

پناهگاه‌ زیرزمینی فنلاند

مقاومت پناهگاه در برابر حملات هسته ای

درِ اول تونل می‌تواند تا شش بار فشار را تحمل کند، بنابراین، حتی یک بمب هسته‌ای هم آن را نمی‌شکند. درب دوم ضد گاز و مواد شیمیایی است. حتی ممکن است بمب‌هایی در بالا فرود بیاید و بچه‌ها با خوشحالی در این پایین بازی کنند.

پناهگاه‌ زیرزمینی فنلاند

دیوارهای حجاری شده اتاق‌ها و سالن‌ها که توسط تونل‌هایی به هم متصل شده‌اند، همگی بی‌نقص، سفیدکاری شده و مجهز به سیستم‌های تصفیه هوا هستند که می‌توانند ذرات رادیواکتیو و سایر مواد مضر را مسدود کنند.

پناهگاه‌ زیرزمینی فنلاند

حسگرهای گاز هم در بالا و هم در زیر زمین وجود دارد که به طور مداوم سطوح سمیت، مخازن زیرزمینی و حتی یک سیستم برق پشتیبان را کنترل می‌کنند که در صورت قطع برق معمولی فعال می‌شود.

پناهگاه‌ زیرزمینی فنلاند

موجودی ذخائر پناهگاه

پناهگاه ها همیشه منابع غذایی و آب آشامیدنی کافی برای اسکان مردم به طور مداوم تا ۱۴ روز دارند.

در انبار این پناهگاه هزاران تخت اضطراری انباشته شده‌اند، و همچنین توالت‌ها و اتاقک‌هایی که می‌توانند ظرف چند ساعت توسط تیم‌های داوطلب راه‌اندازی شوند.

پناهگاه‌ زیرزمینی فنلاند

این شهر زیرزمینی می‌داند بسته به تعداد افرادی که در اینجا پناه می‌گیرند، چقدر گرما و زباله تولید می‌شود. و می‌تواند سیستم‌های خنک‌کننده و دفع خود را بر این اساس تنظیم کند.

پناهگاه‌ زیرزمینی فنلاند

یک فرد به طور متوسط ۱۰۰ وات گرما در روز ساطع می کند و ۲ کیلوگرم زباله، ۱/۲ کیلوگرم جامد و ۱.۲ کیلوگرم مایع را دفع می کند. تمام این زباله ها دفع می شود. حتی در بالای هر یک از توالت ها دریچه های تهویه وجود دارد تا بوی بد نیز از بین برود.

پناهگاه‌ زیرزمینی فنلاند

آماده باش همیشگی برای حمله روسیه

برخی از فضاها، به طور کامل برای عموم بسته است. برخی دیگر نیز مجاز به تغییر کاربری هستند. مانند پارکینگ‌های زیرزمینی، پیست‌های کارتینگ، پیست‌های یخ و حتی دیتاسنتر شرکتی – تا زمانی که بتوانند با اطلاع ۷۲ ساعته به پناهگاه تبدیل شوند.

پناهگاه‌ زیرزمینی فنلاند

در انتهای غار وسیع زیرزمینی درب آبی رنگ دیگری وجود دارد که به «اتاق کنترل» منتهی می‌شود و در آن سیستم‌های اکسیژن بزرگ، ژنراتورهای برق و انبوهی از تخت‌خواب‌ها، توالت‌ها و لوازم دیگر وجود دارد.

پناهگاه‌ زیرزمینی فنلاند

صدها داوطلب هستند که به عنوان کارکنان پناهگاه آموزش دیده اند. به همه شهروندان توصیه می شود برای تشعشعات، همیشه حداقل سه روز آذوقه، آب و سوخت و همچنین قرص ید داشته باشند.

پناهگاه‌ زیرزمینی فنلاند

آژانس ملی تامین اضطراری (نسا)، مالیاتی را که از تمام خریدهای سوخت فسیلی و برق در فنلاند دریافت می کند به این امکان  می دهد تا ذخایر شش ماهه غلات مانند گندم و جو و انواع مختلف سوخت بنزین و گازوئیل.را ذخیره کند.

منبع: روزیاتو

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.