چهارم خرداد؛ قالیباف رئیس مجلس باقی می‌ماند؟

انتخابات هیات رئیسه مجلس چهارم خرداد برگزار خواهد شد و کرسی ریاست علاوه بر قالیباف، مدعیانی دارد. مدعیان که به باور اغلب نمایندگان و سیاسیون شانس چندانی ندارند.

به گزارش تازه‌نیوز، مجلس به دو هفته تعطیلات می‌رود اما قبل از آن و در روز چهارم خرداد نمایندگان مجلس تکلیف کرسی‌های هیات رئیسه را مشخص خواهند کرد. انتخاباتی که به نظر می‌رسد پیش بینی نتیجه آن خیلی سخت نباشد.

بدون شک مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین کرسی در این انتخابات ریاست مجلس است و آن هم آنطور که می‌گویند از آن قالیباف خواهد بود. این امر همانطور که دیروز «شرق» نوشته باشد بر اساس یک تقسیم کار در دوره انتخابات بین رئیسی و قالیباف محقق شود یا واقعا قالیباف به رغم همه انتقاداتی که به او وارد می‌شود و جنجال‌هایی که از سر گذرانده، گزینه بی‌بدیل باشد؛ فرقی ندارد و نتیجه یکی است.

اینطور که به نظر می‌رسد رئیس فعلی مجلس در سومین اجلاسیه نیز رقیب جدی نداشته باشد. علی نیکزاد که چندی قبل پا پس کشید و اعلام کرد که نامزد ریاست نمی‌شود. می‌ماند یک آقاتهرانی که از سوی پایداری‌چی‌ها می‌آید و یک نادران که بعد از مدت‌ها سکوت فرصت را برای رقابت با قالیباف مناسب دیده است. هیچ یک نیز به نظر نمی‌رسد، شانس زیادی داشته باشند. این را از موضع‌گیری‌ها و اظهارات نمایندگان مجلس و یا سیاسیون بیرون مجلس می‌توان فهمید.

مثلا جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت گفته بود: « من این احساس را ندارم که افراد و بزرگوارانی چون آقای نادران یا آقای آقاتهرانی تهدیدی برای ریاست آقای قالیباف باشند و به نظرم او با یک رای بالایی مجددا ریاست مجلس را برای بار سوم در اختیار خواهد گرفت.»

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مجلس یازدهم نیز گفته است: «تا پیش از برگزاری انتخابات نمی‌توان به صورت قطعی و با یقین درباره این انتخابات صحبت کرد، اما به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود وضعیت آرا و پایگاه رأی، آقای قالیباف در مجلس در شرایطی است که ایشان رئیس مجلس باقی می‌ماند.»

پیش از این منصور حقیقت‌پور نیز در مصاحبه‌ای با نامه نیوز از پررنگ بودن گمانه ماندنی شدن قالیباف گفته بود. سایر سیاسیون نیز تغییر قالیباف را محتمل نمی‌دانند. مثلا علی‌محمد نمازی فعال سیاسی اصلاح‌‌طلب رئیس نشدن قالیباف در این انتخابات را مشروط به عملکرد رقبای او می‌داند. او در گفت‌وگویی گفته بود: «اگر انتخابات هیات رئیسه و مخصوصا انتخاب رئیس مجلس واقعا رقابتی باشد، پیش بینی می‌کنم که فرد دیگری که سابقه قوی در قوه مجریه داشته و یا از نمایندگان ادوار مجلس باشد، بتواند رئیس مجلس بشود. زمینه هم برای این فراهم است».

وی افزود: «اکنون از تندترین اصولگرایان مثل نادران تا میانه‌روترین مثل میرسلیم یا آقای نیکزاد وارد میدان شده‌اند و این نشان می‌دهد که طیف‌های موجود در مجلس هر یک کاندیدایی دارند لذا اگر رقابت وجود داشته باشد و این رقابت جدی باشد، رقبای قالیباف می‌توانند با ائتلاف با هم یک نفر را معرفی کنند و آن یک نفر شانس این را دارد که رئیس مجلس بشود. اگر ائتلاف نکنند باز هم قالیباف رئیس مجلس خواهد شد».

به این ترتیب به نظر می‌رسد که محمدباقر قالیباف با وجود همه حواشی و چالش‌هایی که اخیرا از سرگذارند، یک بار دیگر رئیس مجلس شده و برای سومین سال بر این کرسی تکیه بزند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.