خودرو ارزان نمی‌شود/ جزئیات فاش‌نشده از مصوبه واردات خودرو!

با چنین رویکردی، عملا هزینه جانبی واردات بسیاری از خودروها از ۱۰۰ درصد فراتر می رود و شاهد عدم تاثیر واردات بر بازار خودروهای داخلی و حتی مونتاژی های چینی خواهیم بود.

به گزارش تازه‌نیوز، وزارت صمت پس از تصویب واردات خودرو در دولت تاکنون جزئیاتی از این طرح ارئه نکرده، اما امروز جدولی به عنوان تعرفه های طرح واردات خودرو منتشر شده که ارقام بالایی را برای واردات خودرو و هزینه های جانبی نظیر هزینه اسقاط، نوسازی ناوگان آمبولانس و …در بر می گیرد و تنها شانس واردات رقابتی را منوط به واردات خودروهای هیبریدی با تعرفه ۵ درصد می نماید.

البته این جدول که گروه رسانه ای امروز، آن را منتشر کرده است، هنوز رسمی نیست اما معمولا اینگونه اخبار با تغییرات اندکی چند روز بعد تایید می‌شوند.

براساس قانون جدید واردات خودروهای بنزینی (غیر رسمی) با سه ردیف حقوق ورودی و عوارض در این طرح تفکیک شده‌اند. نخستین دسته خودروهای با حجم پیشرانه زیر ۱۵۰۰ سی‌سی خواهند بود که تعرفه ۵۵ درصدی برای آنها تعریف شده و در درجه بعد خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی با حقوق ورودی و عوارض ۷۵ درصد قرار دارند و تعرفه واردات خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی نیز ۹۵ درصد تعریف خواهد شد.

تعرفه اندک برای خودروهای هیبریدی؛ تنها امید به دور جدید واردات

مجمع فعالان اقتصادی گزارش داده: خودروهای هیبریدی (بنزینی-الکتریکی) با حجم پیشرانه بنزینی زیر ۱۵۰۰ سی سی در این طرح مشمول ۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی خواهد شد و حقوق ورودی دیگر خودروهای هیبریدی تا حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی نیز ۲۵ درصد خواهد بود.
همچنین حقوق ورودی و عوارض خودروهای هیبریدی با قابلیت شارژ مستقیم برقی (Plug-in)، دیزل-الکتریکی و … نیز مشمول تعرفه ۵ تا ۴۵ درصدی خواهد شد که هنوز جزئیات دقیقی از آن مشضخص نیست.

عوارض جانبی سنگین واردات خودرو به کشور

دولت علاوه بر حقوق ورودی و عوارض، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده (روی جمع ارزش گمرکی +حقوق ورودی)، ۴ درصد مالیات علی الحساب (جمع ارزش گمرکی+حقوق ورودی)، یک درصد عوارض هلال احمر روی حقوق ورودی، ۵ درصد روی ارزش فوب خودرو به عنوان عوارض خاص واردات خودرو، ۸ در هزار از ارزش CIF به عنوان هزینه استاندارد و گواهی اسقاط بر اساس قواعد تعیین شده را نیز در ازای واردات خودرو اخد می‌کند.
تعرفه در سال‌هایی که واردات آزاد بوده، همواره به عنوان سپری محکم از خودروسازان محافظت کرده است. حالا نیز که واردات آزاد شده، خودروسازان انتظار دارند دولت دست به تعرفه‌ها نزند.

اسقاط ۸ خودرو فرسوده برای واردات خودروهایی با مصرف ۸ لیتر در یکصد کیلومتر

جزئیات اسقاط در این طرح برای خودروهای با مصرف سوخت زیر ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر معاف از اسقاط تعیین شده و برای خودروهای با مصرف بین ۵ تا ۶ لیتر اسقاط ۲ خودرو فرسوده، مصرف بین ۶ تا ۷ لیتر چهار خودرو فرسوده، مصرف بین ۷ تا ۸ لیتر شش خودرو فرسوده و مصرف سوخت بالای ۸ لیتر نیز اسقاط ۸ خودرو فرسوده تعیین شده است و دولت هیچ هزینه‌ای به عنوان هزینه اسقاط هر خودرو را اعلام نکرده و این مساله بر عهده وارد کننده گذاشته شده است.
همچنین از دیگر هزینه‌هایی که به قیمت خودروهای وارداتی افزوده خواهد شد می‌توان به ده درصد ارزش گمرکی طبق سند ترخیصی برای شماره گذاری، سه درصد ارزش گمرکی برای شماره گذاری به عنوان هزینه نقل و انتقال و ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان هزینه عوارض شهرداری متغیر بسته به نوع خودرو در هنگام شماره گذاری اشاره کرد.

با چنین رویکردی، عملا هزینه جانبی واردات بسیاری از خودروها از ۱۰۰ درصد فراتر می رود و شاهد عدم تاثیر واردات بر بازار خودروهای داخلی و حتی مونتاژی های چینی خواهیم بود.

تنها بخش رقابتی چنین جدولی، می تواند واردات خودروهای هیبریدی نظیر تویوتا پریوس باشد که به لطف مصرف سوخت کم و پیشرانه کوچک بنزینی، با تعرفه ۵ درصدی و هزینه های جانبی، ممکن است در محدوده قیمتی ۱ میلیارد تومان به کشور وارد شوند.

بیشتر ببینید:

2 نظر
  1. سعید

    ما مردم دیگه عادت کریم فقط وعده های خوب میشنویم ولی آخرسر هیچ سودی واسه مردم نداشته تازه به ضرر مردم تمام شده است.

  2. قاسم سلیمانی

    هر چقدر تو و دار و دسته ات (افساد طلبان) زور بزنید باز ماشین ارزان خواهد شد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.