یا به همه یارانه بدهید یا حقوق‌ها را افزایش دهید

برای جبران هزینه‌های ناشی از اصلاح قیمت‌ها یا یارانه نقدی به همه پرداخت شود یا حقوق و دستمزدها متناسب با تورم افزایش یابد تا دیگر نیازی به پرداخت یارانه نباشد.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از ایسنا، کامران ندری با بیان اینکه اصلاح نظام پرداخت یارانه در بلندمدت اجتناب‌ناپذیر بود و چاره‌ای جز این کار نبود، اظهار کرد: از آنجا که اقتصاد بیش از این توان تحمل تفاوت قیمت‌ها را ندارد، غیر از موضوعاتی رانت و فساد، مشکلاتی در تخصیص غیربهینه منابع ایجاد می‌کرد.

وی افزود: اصلاح قیمت‌ها باید صورت می‌گرفت اما روش انتخاب شده برای این اصلاح به خصوص برای کالاهای اساسی مناسب نیست زیرا در شرایط فعلی اقتصاد و با وجود تورم بالا و رشد اقتصادی پایین، وارد کردن چنین شوک ناگهانی و یکباره به معیشت مردم سنجیده نبود. اصلاح قیمت‌ها باید تدریجی انجام می‌گرفت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: برنامه‌هایی که برای جبران اصلاح قیمت‌ها و حذف ارز ترجیحی پیش‌بینی شده نیز کارشناسی نیست و برآورد دقیقی از هزینه‌های پرداخت کمک معیشتی صورت نگرفته است. برای جبران اصلاح قیمت‌ها گزینه‌ای پیش روی دولت به جز همین پرداخت یارانه نقدی و تخصیص کالابرگ الکترونیک نیست اما در زمینه پرداخت یارانه نقدی توصیه من این است که به همه مردم این مبالغ پرداخت شود.

ندری بهترین گزینه برای جبران هزینه‌های اصلاح قیمت‌ها را ترمیم حقوق و دستمزدها متناسب با نرخ تورم دانست و گفت: اگر حقوق و دستمزدها متناسب با نرخ تورم اصلاح شود، یارانه نقدی بهتر است تا به سه دهک اول پرداخت شود اما در غیراینصورت، یارانه نقدی یا باید به همه مردم پرداخت شود یا حقوق و دستمزدها متناسب با نرخ تورم افزایش یابد. البته، اگر ترمیم حقوق و دستمزدها به شکل درست انجام شود، دیگر نیازی به پرداخت یارانه نقدی نیست.

۱ نظر
  1. کیش

    ببخشید اقای ندری اگر کسی حقوق بگیر نباشه تکلیف چیه شما فقط بفکر خودتان وامثال خود هستید هیچ میدانی چه خانواده های هستن که با یارانه زنده موندن هیچ میدانی در شهرهای کوچک وعقب مانده فقط با یارانه زندگی میکنن چرا باید حقوقها افزایش پیدا کنه مگر یک کارمند دولت در ماه چندساعت کار میکنه چرا کارمند دولت در ساعاتی که باید کار کند وارباب رجوع رو سرویس دهد باید با گوشی تلفن صحبت کنه یا وبگردی کنه چرا دولت تصویب نمیکنه که اوردن گوشی در محل کار جرم است مگه کارمند دولت اون چند ساعتی که میاد اداره تا بقول خودشان کار کنند باید با گوشی تلفن باشه پس بهره وری کارمندان ایرانی بخصوص دولتی ها کجاست الان هم که یاد گرفتن میگن سیستم قطع یا خرابه خدا وکیلی کدوم کارمند در ماه به اندازه یک میلیون کار میکنند که حالا توقع هم داری افزایش حقوق بدن جناب کارشناس هیچ میدانی افزایش حقوق یعنی تورم بیشتر حقوق بیشتر یعنی کار کمتر وقتی دولت بخواد افزایش حقوق بده باید چاپ پول کنه =تورم بیشتر بهتر نیست دولت تمام کسانی که به هر طریق منبع درامد داره یارانه هاشون قطع کنه مثل کارمندان دولت (اعم از قراردادی پیمانی وهر عنوانی) کشاورزان که در حال حاضر جزوه قشرهای ثروتمند جامعه هستن بازنشستگان که حقوق بالا میگیرن مثال کارمند دولت بعد از 30 سال که رفته کار کرده روزی5 ساعت حالا سنواتی میلیاردی میگیره با حقوق بالا این اقا میاد تو بازار با پولی که داره یا میره مجوز کاری میگیره ودوباره شروع بکار میکنه وجای یکنفر دیگر رو میگیره یا میره تاکسی میخره دوباره این سیکل ادامه داره دولت نباید به کارمند بازنشسته وکشاورز مجوز کار یا امتیاز تاکسی بده تا دیگران هم بتوانند زندگی کنند این خانه از بیخ وبن خراب است

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.