ریزش شدید مخاطبان نمایشگاه کتاب را جدی بگیرید!

کاهش سی درصدی فروش کتاب در نمایشگاه سی و سوم، یک هشدا جدی برای کاهش مخاطبان جدی و سالیانه کتاب است.

به گزارش تازه نیوز، ‏مجید جلیسه، مدیر سابق خانه کتاب ‏در تحلیلی درباره فروش نمایشگاه کتاب نوشت: بنا بر گفته قائم مقام نمایشگاه، تا اول خرداد، ⁧ فروش کتاب⁩ در مجموعِ دو نمایشگاه فیزیکی و مجازی، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. در ⁧ نمایشگاه کتاب⁩ سی و دوم که تنها به صورت فیزیکی برگزار گردید فروش کل نمایشگاه ۱۲۳ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان بود. که علی الظاهر این دوره از نمایشگاه نسبت به دوره قبل ۶۱٪ افزایش داشته است.

اما این تمام ماجرا نیست!

‏میانگین ⁧ قیمت کتاب⁩ در سال ۱۳۹۷ یعنی سال منتهی به نمایشگاه سی و دوم ۲۶۵۰۰ تومان بوده، در حالی که میانگین قیمت کتاب در سال ۱۴۰۰ یعنی سال منتهی به نمایشگاه سی و سوم ۵۹۰۰۰ تومان است.

‏با این وضع بیم آن می‌رود که اهالی کتابخوان فعلی را نیز از دست بدهیم

در فاصله برگزاری نمایشگاه سی و دوم تا سی و سوم با یک افزایش ۱۲۳ درصدی قیمت کتاب مواجه هستیم.
‏اگر میزان فروش کل نمایشگاه سی و دوم را بر متوسط قیمت کتاب در سال ۱۳۹۷ تقسیم نمائیم، مشخص می‌گردد که در این نمایشگاه حدودا چهار میلیون و ششصد و هفتاد و شش جلد ⁧ #کتاب⁩ به فروش رسیده.

و اگر میزان فروش نمایشگاه سی و سوم را بر متوسط قیمت کتاب در سال ۱۴۰۰ تقسیم نمائیم. به عدد حدودا سه میلیون و سیصد و هشتاد و نه هزار جلد کتاب می‌رسیم. ‏با این احتساب ما با کاهش ۲۷.۴٪ تعداد فروش کتاب در نمایشگاه سی و سوم مواجه هستیم.

در نظر داشته باشید که این کاهش در حالی است که در نمایشگاه امسال بسیاری از مخاطبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر خلاف سالهای قبل این امکان را داشتند که از طریق فروش مجازی در سراسر ایران از نمایشگاه کتاب خرید داشته باشند.

این حجم ریزش ⁧ #مخاطب⁩ کتاب تنها نکته و مهمترین نکته‌اش بالارفتن قیمت کتاب و کاهش ⁧ قدرت خرید⁩ مردم است.
‏ناگفته نماند که افزایش قیمت کتاب تازه در راه است.

کاهش فروش نمایشگاه کتاب

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.