ادا و اطواری با نام نمایشگاه خودرو در قرق چینی‌ها

چهارمین نمایشگاه خودروی تهران در حالی خاتمه یافت که با انتقادات زیادی همراه بود.

به گزارش تازه نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: این نمایشگاه که قرار بود ۲۶ تا ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ برگزار شود به دلیل شیوع کرونا و به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به تعویق افتاد و از ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت ماه در شهر آفتاب برگزار شد، اما منتقدان می‌گویند این نمایشگاه بیشتر از آنکه میزبان خودرو‌های داخلی باشد محلی برای خودنمایی خودروسازان چینی بود و غیبت دو خودروسازی سایپا و کرمان موتور هم کاملا مشهود بود، هر چند پیش از برگزاری این نمایشگاه اعلام شده بودکه مراسم افتتاحیه با حضور سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت انجام می‌شود، اما در نهایت مراسم افتتاحیه با حضور علی نبوی، معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایدرو و جمعی دیگر از مسوولان صنعت خودروسازی کشور انجام شد. موضوعی که به انتقادات بیشتری هم منجر شد.

به‌طور مثال روزنامه جمهوری اسلامی که مواضع منتقدانه‌ای درباره تصمیمات دولتی داشته در این باره نوشت: عدم حضور وزیر صمت در نمایشگاه خودرو که از ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در شهر نمایشگاهی آفتاب برگزار شده بود، باعث این گمانه‌زنی شد که وی انزوا گزیده است. به ادعای این روزنامه وزیر صمت برای طفره رفتن از پاسخ دادن به سوال‌های زیادی که درباره مشکلات خودرو‌های داخلی وجود دارد، به این نمایشگاه نرفت. البته ایران‌خودرو، آرین پارس موتور، بهمن موتور و برخی دیگر از شرکت‌های خودروساز و مونتاژکنندگان خصوصی در این نمایشگاه حضور پررنگی داشتند.

در این نمایشگاه اتفاقات عجیب و غریب هم رخ داد به عنوان مثال خودروی تست دنا در نمایشگاه خودرو دچار خرابی شد و اعضای غرفه ایران‌خودرو با هل دادن؛ محصول‌شان را به بازدیدکنندگان معرفی کردند.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در مورد برگزاری نمایشگاه خودرو و حضور سرد خودروسازان داخلی گفت: برگزاری این نمایشگاه در این شرایط که اغلب خودروسازان چینی حضوری فعال داشتند چندان منطقی نبود. واقعیت این است که صنعت خودروی ایران چیزی برای نمایش دادن ندارد و خودروسازان خارجی هم به جز چینی‌ها اصلا مجاز به حضور نیستند و به اعتقاد من برگزاری نمایشگاه خودرو مفهوم خاصی ندارد. این کارشناس صنعت خودرو در ادامه تصریح کرد: یک واقعیتی در ایران وجود دارد که همه ادا و اطوار زندگی مدرن را درمی‌آوریم. اما در واقع شبیه انسان‌های اولیه زندگی می‌کنیم و برای برگزاری نمایشگاه خودرو هم ادای نمایشگاه فرانکفورت را درمی‌آوریم. اما در اصل چیزی برای ارایه در این فضای کاملا بسته نداریم. زاوه در مورد خودرو‌های جدید عرضه شده در این نمایشگاه هم گفت: تنها یکسری از محصولات جدید ساخت چین در این نمایشگاه عرضه شده بودند و شاید تا دو سال آینده صنایع داخلی خودروی جدیدی برای رونمایی نداشته باشند، اما فعلا دو خودروی تارا و شاهین از محصولات ایرانی هستند که در این نمایشگاه هم حضور داشتند.

چین در ایران بین ۴۰ تا ۴۵ هزار دستگاه خودرو تولید کرد

این کارشناس صنعت خودرو در مورد قیمت بالای محصولات چینی که در این نمایشگاه عرضه شده بود نیز خاطرنشان کرد: حجم بازار چین در ایران هم محدود است، اما با این وجود فروش هم دارند و برخی از مردم این محصولات را خریداری می‌کنند، طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجموع چین در سال گذشته در ایران بین ۴۰ تا ۴۵ هزار دستگاه خودرو تولید کرد که بسیار عدد کم و محدودی است که البته این هم حاصل نوع نگاه بازار به این خودرو‌ها و کیفیت آنها، قیمت‌گذاری‌ها و سختگیری‌هایی است که در حوزه ثبت سفارش وجود دارد. زاوه در پاسخ به این پرسش که آیا واردات خودرو‌های اقتصادی نیز قرار است از چین باشد؟ تصریح کرد: باید در انتظار آیین‌نامه واردات خودرو بود تا بتوان دقیق‌تر نظر داد، اما به نظر نمی‌رسد مجموعه وزارت صمت قصد داشته باشد تا کوچک‌ترین آزادی به بازار خودرو بدهد و بیشتر این موضوع هم شبیه یک نمایش است که در واقع فشار انتقادی را بشکنند و بنده چندان به این قضیه خوشبین نیستم و بعید است مجموعه واردات خودرو شکلی منطقی و به نفع مردم به خود بگیرد.

تعرفه واردات کم شود خودروی وارداتی اقتصادی می‌شود

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به سخنان وزیر صمت در خصوص واردات خودرو‌های اقتصادی نیز خاطرنشان کرد: در صورتی که تعرفه واردات خودرو کم شود خود به خود این اتفاق می‌افتد و نیاز به دستور وزیر و معاون وزیر ندارد، البته اگر تا امروز این اتفاق نیفتاده به این دلیل بوده که صرفه اقتصادی برای دولت نداشته که خودرو‌های اقتصادی وارد ایران نشدند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه حداقل در طول ۲۰ سال گذشته سه بار چالش‌های زیادی برای واردات اتفاق افتاده است، تصریح کرد: به محض اینکه مسوولان کمی احساس خطر می‌کنند واردکننده را بازداشت می‌کنند، این در حالی است که اگر به دنبال بازار رقابتی هستند باید خود را کنترل کنند تا برخورد غیرمنطقی با مردم و واردکنندگان نکنند.

زاوه در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر هنوز هم دو، سه واردکننده خودرو زندانی و بقیه فراری هستند و وضعیت این واردکنندگان خودرو هم بهتر از تولیدکنندگان داخلی نیست پس ضرورت دارد تا ابتدا مساله خود را به صورت منطقی حل و فصل کنند.

این کارشناس صنعت خودرو در مورد انتقال ۱ میلیارد دلار ارز واردات گوشی‌های آیفون به بخش واردات خودرو تصریح کرد: در بهترین شرایط ایران ۱ میلیارد دلار واردات خودرو داشته و هیچ‌وقت از این میزان بیشتر نشده است، اما بهتر آن بود که به جای ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون که باعث به وجود آمدن مشکلی جدید برای جامعه می‌شود جلوی سی‌کی‌دی‌های بی‌ارزش چینی که در ایران مونتاژ می‌شوند و هیچ خاصیتی ندارد را می‌گرفتند و خودرو وارد می‌کردند، زیرا با ارز کمتر تعداد خودروی بیشتری هم وارد می‌شد.

نامه وزیر صمت به رییس‌جمهور چه بود؟

گفتنی است؛ اخیرا وزیر صمت در نامه‌ای به رییس‌جمهور قول داده که واردات خودرو هیچ محدودیتی برای تامین مخارج ارزی کشور ایجاد نخواهد کرد. در این نامه آمده است؛ بر اساس ارزیابی انجام‌شده در وزارت صمت حداکثر نیاز ارزی برای واردات خودرو در سال جاری حدود ۱.۵ میلیارد دلار است؛ رقمی که با واردات گوشی آیفون یکسان است. به این ترتیب با توقف ثبت سفارش آیفون به نظر می‌رسد که هزینه ارزی آن می‌تواند به سمت واردات خودرو حرکت کند. وزیر صمت همچنین قیمت خودرو را یک قیمت شاخص دانسته و تاکید کرده افزایش قیمت خودرو در بازار موجب تورم روانی و انتظاری در سایر کالا‌ها نیز شده است. فاطمی‌امین در نامه خود همچنین به دغدغه برخی مخالفان واردات که آن را در تضاد با حمایت از تولید داخلی خوانده‌اند پاسخ داده و تاکید کرده که سهم اندک واردات از عرضه خودرو در کشور و الزام واردات به انتقال فناوری به داخل کشور، هیچ آسیبی به تولید داخل وارد نخواهد کرد. وی همچنین به رییس‌جمهور وعده داده که ضوابط واردات را به گونه‌ای تنظیم خواهد کرد که بخش عمده واردات به خودرو‌های ارزان‌قیمت کم‌مصرف اختصاص یابد تا شائبه واردات خودرو‌های لوکس و افزایش تجمل‌گرایی را در پی نداشته باشد، حال باید دید سرنوشت واردات خودرو چه خواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.