بحران گرد و غبار در منطقه؛

رهبران خاورمیانه ادب خواهند شد؟

آیا قرار است همه‌ی مردم در خاورمیانه زیر گرد و غبار دفن شوند و رهبران کشورهای منطقه اقدامی انجام ندهند؟

به گزارش تازه‌نیوز، احمد زیدآبادی، زونامه‌نگار در کانال تلگرامی خود و در رابطه با گرد و غبار که باعث بسیاری از مشکلات برای مردم شده، نوشت:

آقایانی که در جای جای خاورمیانه حکم می‌رانید! آیا قرار است همۀ مردم این منطقه را در زیر گرد و غبار دفن کنید تا آرام گیرید؟
مردم منطقه بر اثر شدت گرد و غبار نفس‌شان بند آمده و احساس خفگی می‌کنند و چنانچه وضع به همین ترتیب پیش رود، کل خاورمیانه غیر قابل زیست و غیر مسکون خواهد شد.

در حالی که در اکثر مناطق دنیا، کشورها برای حل مشکلات زیست‌محیطی به سمت همکاری‌های همه‌جانبۀ منطقه‌ای و طرح‌های مشترک توسعه پیش می‌تازند، شما حاکمان منطقه، به چه منظوری آتش و خاک به جانِ و حلقوم مردم خاورمیانه انداخته‌اید و روز به روز نیز بر شدت آن می‌دمید؟

مشکلات عمدۀ زیست‌محیطی خاورمیانه دیگر راه‌حل ملی ندارد و تنها از طریق یک همکاری وسیع منطقه‌ای می‌توان آنها را کنترل کرد. همکاری منطقه‌ای هم مستلزم فرونشستن منازعات و پایان دادن به رقابت‌های ثبات‌زدا و بن‌بست‌آفرین در کشورهای درگیر تنش است؛ اما بدبختانه چشم‌اندازی از این همکاری به چشم نمی‌خورد.

راه‌های عادلانۀ حل اختلافات در خاورمیانه عیان است. سازمان ملل نیز بارها در مورد آنها قطعنامه صادر کرده است. اما کوته‌نظری و خام‌طبعی و زیاده‌خواهی و رؤیاپردازی و کبر و غرور، مانع پذیرش راه‌حل‌هاست. طبیعت اما دیگر تاب این همه بی‌التفاتی و بی‌فکری و نخوت و خودخواهی را ندارد. به خشم و فغان آمده و شب و روز بر سراسر منطقه گرد و خاک می‌پاشد. آیا فغانِ طبیعت، رهبران منطقه را ادب خواهد کرد و به تجدیدنظر وا خواهد داشت؟ یا اینکه تا تمام مواریث انسانی و تمدنی خاورمیانه در زیر توده‌های خاک مدفون نشود، دست بردار نخواهند بود؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.