خطر شیوع گسترده ویروس «آبله میمون» چقدر جدی است؟

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود ۲۰۰ مورد تایید شده و یا مشکوک به ابتلا به این بیماری از اوایل ماه مه در استرالیا، اروپا و آمریکای شمالی ثبت شده است.

به گزارش تازه نیوز، با توجه به دوران سختی که اغلب کشورها طی سه سال گذشته به دلیل همه‌گیری بیماری کووید۱۹ سپری کردند، این مسئله می‌تواند نگرانی‌هایی را نسبت به شیوع یک بیماری جدید ویروسی برانگیزد.

این مطالب را هم از دست ندهید:

اگرچه «آبله میمون» از حدود ۴۰ سال پیش به خوبی شناخته شده است اما بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت این اولین بار است که چندین مورد ابتلا به بیماری به طور همزمان در بسیاری از کشورها و در میان افرادی که به مناطق بومی آفریقا سفر نکرده‌اند، شناسایی شده است.

با این حال، نهاد متولی بهداشت درجهان که زیر مجموعه سازمان ملل متحد است با رد این نگرانی‌ها تاکید دارد که شیوع بیماری «آبله میمون» در کشورهای غیربومی می‌تواند تحت کنترل قرار گیرد و جلوی انتقال انسان به انسان این بیماری گرفته شود.

مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در همین راستا تلاش کرده تا از ترس و نگرانی از شیوع این بیماری در بین عموم مردم بکاهد.

آبله میمون معمولا کشنده نیست اما می‌تواند با عواضی چون تب، دردهای عضلانی، تورم غدد لنفاوی، لرز، خستگی و بثورات پوستی در دست ها، صورت و دیگر نقاط بدن همراه شود.

ویروس عامل بیماری «آبله میمون» می‌تواند از طریق تماس با ضایعات پوستی یا قطرات مایع بدن فرد آلوده به دیگران منتقل شود.

این بیماری درمان خاصی ندارد و علائم آن به مرور زمان طی دو تا چهار هفته از بین می‌رود. آبله میمون در یازده کشور آفریقایی در شرایط همه‌گیری بومی قرار دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه تاکید کرد که برای جلوگیری از شیوع این ویروس نیازی به «تلاش‌های مضاعف» نیست.

ماریا فان کرخوف، مسئول بیماری نوظهور سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه تاکید کرد: «این وضعیت قابل مهار است، به ویژه در کشورهایی در سراسر اروپا و همچنین در آمریکای شمالی که شاهد شیوع این بیماری هستیم.»

وی در ادامه یادآور شد: «”ما خواهان توقف انتقال انسان به انسان این بیماری هستیم. ما می توانیم این کار را در کشورهای غیر بومی انجام دهیم.»

از سوی دیگر، آندریا آمون، مدیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا ضمن تاکید بر اینکه «احتمال شیوع این بیماری در میان جمعیتی بزرگ‌تر بسیار کم است» تصریح کرد: «بیشتر مبتلایان علائم خفیف داشتند.»

وی در عین حال «احتمال شیوع بیشتر ویروس از طریق تماس نزدیک، به عنوان مثال حین روابط جنسی در میان افرادی که دارای شرکای متعدد هستند» را بالا عنوان کرد.

کمیسر اروپا در امور سلامت و ایمنی غذا نیز ضمن تایید خطر بسیار کم شیوع گسترده این بیماری بر حفظ هوشیاری، حصول اطمینان از ردیابی موارد مبتلا و بالا بردن ظرفیت تشخیص بیماری تاکید کرده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.