همه آنچه که باید درباره آبله میمونی بدانیم

این روزها بحث درباره آبله میمونی بسیار داغ شده است اما این بیماری چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

به گزارش تازه‌نیوز، آبله میمونی از خانواده ویروس‌های آبله است که شامل آبله نیز می‌شود. این بیماری پس از کشف آن توسط دانشمندان در سال ۱۹۵۸ در میان میمون‌های آزمایشگاهی این نام را به خود اختصاص داد. اولین مورد آبله میمون در انسان در سال ۱۹۷۰ تشخیص داده شد.

از آن زمان، بیشتر عفونت‌ها در جمهوری دموکراتیک کنگو و نیجریه متمرکز شده‌اند. جمهوری دموکراتیک کنگو سالانه هزاران مورد را گزارش می‌کند و نیجریه از سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۰۰ مورد تایید شده و بیش از ۵۰۰ مورد مشکوک را گزارش کرده است.نوع آبله میمونی که در موارد اخیر در ایالات متحده و اروپا شناسایی شده است تمایل به ایجاد بیماری خفیف‌تری نسبت به سایر شاخه‌های رایج ویروس دارد.

همه گونه‌های ویروسی در بین همه مواردی که در دو هفته گذشته رخ داده‌اند، تبار آفریقای غربی است. تبار آبله میمون در غرب آفریقا بسیار خوش‌خیم‌تر از تبار حوضه کنگو است. و این خبر خوبی است از این جهت که اتفاقات بد زیادی از نظر بالینی برای افرادی که ممکن است آلوده شوند رخ ندهد.طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، حدود ۱ درصد از افرادی که به تبار غرب آفریقا مبتلا می‌شوند، در مقایسه با ۱۰ درصد افرادی که به تبار حوضه کنگو مبتلا می‌شوند، می‌میرند.

چگونه به آبله میمونی مبتلا می‌شوید؟

انسان ها می‌توانند آبله میمونی را از حیوانات، از طریق گاز گرفتن یا خراش، یا تهیه گوشت از شکار حیوانات وحشی دریافت کنند.انتقال فرد به فرد می‌تواند از طریق تبادل قطرات تنفسی بزرگ در طول تماس طولانی مدت چهره به چهره رخ دهد. همچنین می‌توانند از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن، ضایعاتی که در طول عفونت ایجاد می‌شوند یا موارد آلوده مانند لباس یا ملحفه در معرض تماس باشد.

علائم آبله میمونی چیست؟

معمولا با علائمی شبیه آنفلوآنزا مانند تب، سردرد، دردهای عضلانی و خستگی شروع می‌شود. بیماران ممکن است در عرض یک تا سه روز پس از تب بر روی صورت یا سایر قسمت‌های بدن خود جوش داشته باشند.بثورات ممکن است شبیه آبله مرغان، سیفلیس یا تبخال به نظر برسند، اما یک ویژگی متمایز‌کننده تاول‌های پر از مایع به نام وزیکول در کف دست است. علائم ممکن است بین ۵ تا ۲۱ روز پس از آلوده شدن فرد ایجاد شود. اکثر افراد پس از دو تا چهار هفته بهبود می‌یابند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.