تهرانی‌ها شهر را ترک کنید!

کیفیت هوای تهران با شاخص لحظه ای ۴۹۲ در وضعیت خطرناک قرار دارد، بخش تخصصی شهرداری تهران در توضیح شاخص آلودگی در بازده 300 تا 500 توصیه کرده است که درصورت امکان شهروندان شهر راترک کنند .

به گزارش تازه نیوز و به نقل از اقتصادنیوز، مهدی پیرهادی هشدار داد که در حال حاضر در برخی مناطق شهر تهران شاخص آلودگی به عدد ۵۰۰ رسیده است.به گفته وی، مناطق ۲۱، ۹، ۲، ۵، ۶، ۱۳ شاخص آلودگی با عدد ۵۰۰ را تجربه می‌کنند. همچنین در دیگر مناطق نیز شرایط خوبی ندارند و در برخی مناطق از جمله منطقه ۱۴ شاخص بر روی عدد ۴۰۰ است.

وضعیت هوای تهران خطرناک است . مدارس تعطیل شب گذشته تعطیل شده اما  استانداری در خصوص وضعیت تعطیلی ادارات ساعت ۱۲ به این نتیجه رسید که تعطیلی سراسری اعلام کرد درست زمانی که شاخص آلودگی لحظه ای بالا می رفت .مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درجریان صحن علنی امروز شورا از استانداری خواست که تهران تعطیل شود . او در تذکرش هشدار داد که  در حال حاضر در برخی مناطق شهر تهران شاخص آلودگی به عدد ۵۰۰ رسیده است.به گفته وی، مناطق ۲۱، ۹، ۲، ۵، ۶، ۱۳ شاخص آلودگی با عدد ۵۰۰ را تجربه می‌کنند. همچنین در دیگر مناطق نیز شرایط خوبی ندارند و در برخی مناطق از جمله منطقه ۱۴ شاخص بر روی عدد ۴۰۰ است.

تعطیلی دیرهنگام ادارات تهران درحالی است که 27 اردیبهشت ماه تهران در شاخص 226 به دلیل آلودگی هوا تعطیل سراسری شد برخی این تعطیلی را به شرایط اجتماعی و سیاسی تهران در آن روزها مرتبط دانستندو برخی کارشناسان محیط زیست هم نقش داشتن عوامل سیاسی بر تصمیم گیری برای تعطیلی تهران را تایید کردند .

دلیل بهارآلوده تهران طوفان ریزگردهایی است که از کشورهای همسایه به کشور می آیند .سید محمدمهدی میرزائی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران  درخصوص ریشه گرد و غبارهایی که هوای تهران را قهوه ای می کند اعلام کرده است که شدیدترین حالت گرد و غبار مشاهده شده در شهر تهران را در فروردین ۱۴۰۱ شاهد بودیم، کیفیت هوای پایتخت با شاخص ۵۰۰ در شرایط خطرناک قرار گرفت، ضمن اینکه غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون نیز به بیش از ۱۷۰۰ میکروگرم بر مترمکعب رسید.

وی با اشاره به اینکه وقوع طوفان‌های گرد و غبار در شهر تهران در سالیان گذشته نیز کم و بیش مشاهده شده است، گفت: اما توالی وقوع این طوفان‌ها و شدت آن‌ها، حداقل در ۱۲ سال گذشته هیچ‌گاه به شدتی که در سال ۱۴۰۱ شاهد آن هستیم، نبوده است و از این رو، بررسی‌های کارشناسی برای تعیین دلایل و عوامل وقوع طوفان‌های ریزگرد و کانون آن‌ها در دستور کار شرکت کنترل کیفیت هوا قرار گرفت.

میرزائی قمی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده در این شرکت با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های هواشناسی ثبت شده در ایستگاه‌های بین‌المللی، کانون‌های اصلی تولید طوفان‌های ریزگرد در شهر تهران، عمدتاً در خارج از کشور واقع شده‌اند، گفت: البته از آنجا که وقوع این پدیده‌ها همواره با وزش باد با سرعت بالا همراه است، بدیهی است طوفان ریزگرد در طول مسیر خود با گذر از کانون‌های داخلی، این کانون‌ها را  نیز فعال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به موجب این بررسی‌ها، در طوفان‌های ریزگرد سال ۱۴۰۱ و به ویژه طوفان‌هایی که به محدوده شهر تهران رسیده‌اند، کانون‌های ریزگرد واقع در خارج از کشور، نقش بسیار پر رنگ‌تری از کانون‌های داخلی داشته‌اند، به طور مشخص، سهم عمده طوفان‌های ۱۹ و ۲۰ فروردین‌ماه گذشته، مربوط به کانون‌های واقع در کشورهای عراق، سوریه و اردن بوده و در طوفان‌های ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت‌ماه جاری نیز کانون‌های واقع در کشورهای عراق و عربستان، نقش اصلی را داشتند.

میرزائی قمی با بیان اینکه بر مبنای بررسی‌های اخیر، فعالیت کانون‌های ریزگرد به ترتیب در کشورهای عراق و سوریه که در پایین‌دست رودخانه‌های دجله و فرات قرار دارند، در سال‌های اخیر افزایش داشته که با سرعت نه چندان بالای باد، حجم بسیار بالایی از ریزگردها، تولید و در هوا پخش می‌شوند، گفت: در این میان، تنها بخشی از طوفان‌های ریزگرد شکل گرفته به محدوده شهر تهران می‌رسد و عمده این طوفان‌ها، صرفاً مناطق غربی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در کنار فعالیت منابع ریزگرد در منطقه، بررسی سایر متغیرها از جمله میزان رطوبت خاک و سطح پوشش گیاهی نیز نشان‌دهنده تأثیرپذیری کانون‌های ریزگرد در کشورهای سوریه و عراق از کاهش ورود آب رودخانه‌های دجله و فرات به این کشورهاست، اظهار کرد: رطوبت خاک و پوشش گیاهی در مناطق دارای کانون‌های ریزگرد در سال‌های اخیر، روند کاهشی به خود گرفته که می‌تواند در توالی طوفان‌های ریزگرد و شدت آنها نقش مهمی ایفا کند.

میرزائی قمی با بیان اینکه تغییرات مذکور که بر اثر احداث سدهای متعدد در مسیر رودخانه‌های دجله و فرات در سال‌های اخیر توسط کشور ترکیه ایجاد شده است با افزایش بیابان‌زایی در کشورهای عراق و سوریه، کانون‌های متعدد ریزگرد را در آنها فعال کرده که تا حد زیادی مناطق غربی کشورمان را تحت تأثیر قرار داده‌اند، تصریح کرد: در برخی مواقع، شدت طوفان‌های ریزگرد به حدی بالاست که تا مناطق شرقی کشور و به شهر مشهد نیز می‌رسند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با تأکید بر اینکه با توجه به تغییرات ایجاد شده در حوضه‌های آبریز و منابع آبی منطقه در کنار آثار و پیامدهای تغییرات اقلیمی، می‌توان پیش‌بینی کرد که با ادامه روند حاضر، شاهد افزایش وقوع طوفان‌های ریزگرد در کشورمان باشیم، خاطرنشان کرد: با عنایت به شرایط موجود، فعال‌سازی دیپلماسی محیط زیست و همکاری با کشورهای دخیل در این پدیده به ویژه ترکیه، عراق و سوریه با هدف اتخاذ و اجرای اقدامات لازم به منظور مهار کانون‌های ریزگرد از اهمیت و ضرورت ویژه‌ای برخوردار است.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.