پیش‌بینی بورس شنبه ۷ خرداد/ وعده مسئولان بورس عملی نشد!

بورس در هفته‌ای که گذشت روند نسبتا متعادلی داشت و کارشناسان عقیده دارند که بازار در بلندمدت سبزپوش می‌شود. اما برخی از کارشناسان می‌گویند به دلیل مشخص نبودن وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اعتماد سهامداران نسبت به بورس کاهش یافته است.

به گزارش تازه نیوز، بورس در هفته‌ای که گذشت روند نسبتا متعادلی داشت و از کانال ۱٫۶ میلیونی خارج شد. کارشناسان عقیده دارند بورس در بلندمدت سودده است.

پالایشی یکم دومین صندوق سرمایه گذاری دولت بود که در قالب ETF پذیره‌نویسی شد. این صندوق که شامل باقی‌مانده سهام دولت، در چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس است در شهریور ۱۳۹۹ در بورس عرضه شد. اما از همان ابتدا پر از حاشیه بود. درحالی که وزارت اقتصاد، قول عرضه سه صندوق را در روز‌های اوج بورس به مردم داده بود، یک قدم مانده تا عرضه پالایشی یکم، به عنوان دومین صندوق و بعد از عرضه دارایکم، وزیر نفت ساز مخالف زد و پذیره‌نویسی این صندوق با حاشیه همراه شد.

سقف خرید سهام در این صندوق پنج میلیون تومان گزارش شده بود، اما سرمایه‌گذارانی که تا سقف دو میلیون تومان از «دارا یکم» را خریداری کرده بودند، تنها می‌توانستند سه میلیون تومان از واحدهای «پالایش یکم» را خریداری کنند.

خروج نقدینگی از بازار افزایش یافت

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بورس می‌گوید: بورس در این هفته، روند اصلاحی را در پیش گرفت و به مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی واکنش نشان داد. همچنین خروج نقدینگی گسترده‌ای داشتیم و تقریبا آخرین روند روز چهارشنبه، تعیین‌کننده معاملات روز شنبه است.

او توضیح می‌دهد: معاملات روز چهارشنبه مثبت بسته شد و احتمالا شنبه نیز پالس مثبتی در بازار داشته باشیم.

الیاس‌کردی ادامه می‌دهد: صندوق پالایش یکم پالایش تقریبا چهار هزار تومان کمتر از NAV  (ارزش ذاتی) خودش است. البته صندوق‌های واسطه‌گری مالی یکم یا دارایم نیز حدود پنج هزار تومان با ارزش ذاتی خود اختلاف قیمتی دارند. قرار بود مردم با خرید این صندوق‌ها، که ۲۰ درصد هم تخفیف داشت سود کنند. اما با گذشت چند ماه این دو صندوق زیان‌ده شدند.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد: برخی از صندوق‌ها رشد و برخی دیگر درجا زدند. با اینکه بازار شرایط بهتری دارد ولی این صندوق تغییری نکرد و به نوعی در روند جایی نداشت. تحلیل‌گران تکنیکال نیز می‌گفتند که امکان افزایش قیمت این صندوق‌ها وجود دارد اما افزایش قیمتی رخ نداد.

زیان سهامداران بورس جبران نشد!

الیاس‌کردی با اشاره به وعده‌های اخیر می‌گوید: رئیس سازمان بورس چندین بار درخصوص جبران زیان و تدبیراندیشی برای بازگردان صندوق‌ها به قیمت ذاتی خود وعده داد. برای مثال در یک برنامه تلویزیونی رئیس سازمان گفت که قرمزی بازار کمتر می‌شود و در رابطه با دار یکم و پالایش یکم نیز تدبیری اتخاذ می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ به NAV خود می‌رسند. اما همچنان خبری نیست.

او می‌افزاید: اگر قرار باشد ما کاری انجام بدهیم، باید روی مدل اطلاع‌رسانی تمرکز کنیم. مردم روی صحبت‌های هر مقام مسئول حساب باز می‌کنند و می‌گویند وقتی یک مقام دولتی می‌گوید سهمی می‌خواهد برگردد، انتظار مردم این است که خیلی سریع این اتفاق بیفتند و روند آن طولانی نشود. اما بر اساس آنچه در تابلو می‌بینم، فعلا خبری نیست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: به نظر من سازمان بورس همراه با دولت، باید برای جبران سهامداران و رسیدن قیمت این سهم به ارزش ذاتی خود تدابیری بیندیشند. در نهایت نیز آنها این موضوع را اعلام کنند تا اعتماد مردم نسبت به بورس و صندوق‌ها افزایش یابد.

الیاس‌کردی می‌گوید: نتیجه تداوم روش حرف‌درمانی برای تغییر وضعیت، چیزی به‌جز بی اعتمادی نیست و هزینه‌ای بالاتر از اینکه قرار باشد صندوق‌ها به قیمت NAV برسند، در پی دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.