تیغ جراحی اقتصادی دولت، فقط برای جیب و شکم مردم تیز شده است

از یک‌سو سهم مصرف خانوار در تولید ناخالص ملی کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر، هزینه مسکن نیمی از سبد هزینه خانوار را به خود اختصاص داده است. به این معنا، مردم اندازه کمتری از کیک اقتصاد برده‌اند و رفاه‌شان کاهش یافته است.

به گزارش تازه نیوز، یک پژوهشگر اقتصادی بر این باور است که نظام تدبیر ایران، نسبت به مشکلات مردم کم‌حساسیت شده و چشم خود را به روی غارت منابع عمومی بسته است.

انصاف نیوز نوشت: احسان سلطانی با اشاره به وضعیت اقتصاد ایران در ۱۰ سال گذشته گفت: GDP کشور در حدود یک‌دهه اخیر تقریبا بدون تغییر مانده اما سهم مصرف خانوار از آن کاهش محسوسی داشته و از حدود ۵۰ درصد به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

او با برشمردن یافته‌های خود از حساب‌های ملی و سایر گزارش‌های رسمی، رونق‌گرفتن سوداگری مسکن در سال‌های اخیر را یکی از مهم‌ترین آثار بی‌توجهی دولت به معیشت مردم دانست و ادامه داد: سهم هزینه مسکن از سبد مصرف خانوار در ۴ سال گذشته، از ۳۵ درصد به بیش از ۵۰ درصد رسیده و برآوردهای من نشان می‌دهد در برخی شهرها از ۶۰ درصد هم فراتر رفته است.

سلطانی گفت: بنابراین از یک‌سو سهم مصرف خانوار در تولید ناخالص ملی کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر، هزینه مسکن نیمی از سبد هزینه خانوار را به خود اختصاص داده است. به این معنا، مردم اندازه کمتری از کیک اقتصاد برده‌اند و رفاه‌شان کاهش یافته است.

این پژوهشگر اقتصادی با انتقاد از کسانی که ایرانیان را مصرف‌گرا می‌دانند، گفت: برخلاف آن‌چه گفته می‌شود، در ۵۰ سال اخیر فقط در دو دوره مصرف سرانه خانوارهای ایرانی رشد داشته که مربوط به سال‌های ۴۹ تا ۵۴ و ۸۰ تا ۸۶ بوده و در بقیه ادوار، مصرف سرانه کاهشی بوده است.

او ادامه داد: محاسبات من نشان می‌دهد از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۰، سرانه مصرف خدمات ۱۸۵ درصد و سرانه مصرف کالا ۲۵ درصد رشد کرده است که ثابت می‌کند گزاره مصرف‌گرایی مردم غلط است. ضمن این‌که کاهش سرانه مصرف پروتئین و لبنیات هم نشان می‌دهد معیشت مردم چقدر تحت فشار بوده است.

سلطانی درباره ضرورت اصلاحات اقتصادی گفت: وقتی می‌گوییم دستمزدها را هم مانند قیمت‌های دیگر اصلاح کنید، پاسخ می‌شنویم که افزایش دستمزدها به تورم دامن می‌زند. من سئوال می‌کنم که سفته بازی بانک‌های خصوصی به تورم دامن نمی‌زند یا بازی‌کردن با قیمت سهام به تورم منجر نمی‌شود؟

پژوهشگر اقتصاد ایران به وضعیت اخذ مالیات در کشور اشاره کرد و ادامه داد: بعد از آن‌همه تبلیغ و فضاسازی درباره اخذ مالیات از ثروت، سهم این مالیات از کل مالیات پیش‌بینی شده برای امسال نیم درصد است! به عبارت دیگر، دولت اصلا از ثروتمندان مالیات نمی‌گیرد اما حقوق‌بگیران و کارگران باید مرتب و منظم مالیات خود را بدهند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.