خریداران خودرو حتما بخوانند/ خودروهای داخلی کی ارزان می‌شود؟!

یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: واردات بدون محدودیت ابزاری برای کنترل تورم قیمت در بازار خودرو است و اقشار متوسط هم می‌توانند خریدار خودرو‌های لوکس با مدل‌های پایین‌تر باشند.

به گزارش تازه‌نیوز، پس از جنجال تصویب آزاد سازی واردات خودرو حالا موضوع مدل‌های خودرو‌های وارداتی مطرح شده است.

از انتشار تصاویری که مدعی ورود محموله‌ای از خودرو‌های آلمانی و آمریکایی به کشورتا چگونگی واردات این نوع خودروها، ابهام در قضیه ویراژ خودروسواران خارجی در خیابان‌ها را بیشتر کرده است.

دولت به دلیل جبران کمبود خودرو در کشور طرح آزادسازی واردات خودرو در کشور را به طور جدی پیگیرشد که در نهایت به تصویب رسید. این بحث با وجود تایید چند باره مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس به وزیر صمت، همچنان با ابهامات زیادی همراه است.

طبق اعلام وزارت صمت، خودرو‌هایی می‌توانند وارد ایران شوند که حجم موتور آن‌ها بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی باشد و سقف قیمت آن‌ها نیز ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار تعیین شده است.

با وجود این شرایط زمان دقیق اجرای این طرح هنوز اعلام نشده، اما گمانه زنی‌ها با انتشار عکس‌هایی از محموله خودرو‌های جی‌ام‌سی آمریکا و فولکس آلمان در جاده اسلامشهر به تهران بیش از گذشته ابهام در اجرای شرایط طرح آزاد سازی واردات خودرو را افزایش داده است.

 بازار خودرو با احتمال واردات خودرو‌های آلمانی و آمریکایی به کشور چه واکنشی نشان خواهد داد؟

فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: در حال حاضر خودرو‌های ۲۰۱۳ با قیمت ۲۰۰ هزار دلار با کارکرد ۲۰۰ کیلومتر در بازار به اندازه کافی خریداردارد.

وی تصریح داشت: حالا به دور از سال‌های ممنوعیت اگر قرار به واردات خودرو‌های گران قیمت هم باشد، قطعاً قیمت محصولات از ۱۰۰ هزار دلار بیشتر نخواهد بود.

زاوه گفت: خریداران از هم اکنون در انتظار واردات این نوع خودرو‌ها به بازار می‌باشند. چراکه ظرفیت سالانه بازارمصرف چنین خودرو‌هایی در کشور به ۱۰ هزار دستگاه می‌رسد.

به گفته کارشناس بازار خودرو؛ ورود خودرو‌های گران قیمت علی رغم تبلیغات سوء اثر مخرب در بازار نخواهد داشت. یعنی واردات بدون محدودیت این محصولات به بازارباعث اُفت قیمت نمونه‌های قدیمی خواهد شد.

وی تصریح داشت: مطلوبیت محصولات گران و جدید باعث کاهش قیمت خودرو‌هایی با مدل‌های پایین‌تر در بازار می‌شود.

زاوه با تأکید بر اینکه اثر کاهش نوسان قیمت خودرو‌های گران و لوکس در بازار باعث تعدیل قیمت محصولات چینی و ایرانی می‌شود، گفت: همین موضوع مانعی در مسیر رشد قیمت تولیدات داخلی در بازار مصرف خواهد شد.

این کارشناس بازار خودرو در ادامه گفت: همواره ممنوعیت واردات تورم در بازار خودرو را افزایش می‌دهد. در سال ۱۳۹۰ همزمان با تحریم‌های ایران، واردات خودرو همچنان ادامه داشت و نرخ تورم بازار خودرو در مقایسه با سال‌های اخیر که طرح ممنوعیت واردات خودرو اجرا می‌شود به مراتب کاهشی بوده است.

زاوه می‌گوید: عوارض خودرو‌های لوکس و گران بسیار زیاد است و درآمد مالیاتی دولت را بشدت تقویت می‌کند و اثر غیر تورمی در بازار مصرف خودرو خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واردات چنین خودرو‌هایی به بازارمصرف شکاف طبقاتی را افزایش می‌دهد یا خیر؟ گفت: شکاف طبقاتی با تورم حاصل از سیاست‌های اشتباه دولت‌ها ایجاد می‌شود. افزایش فاصله بین دهک‌های جامعه از محل دیگری به وجود آمده نه با ورود خودرو‌های لوکس و سایر محصولات گران!

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: امروز واردات خودرو ممنوع است، اما هنوز خودروی مورد استفاده طبقه ثروتمند هرچند مدل‌های ۱۰ سال گذشته هم باشد با خودرو‌های مورد استفاده اقشار متوسط جامعه متفاوت است.

وی تصریح داشت: ثروتمندان جامعه به استقبال خودرو‌های لوکس تازه وارد شده می‌روند و این بار اقشار متوسط خریدار خودرو‌های گران قیمت سال‌های گذشته می‌شوند. یعنی مردمی که آروزی خریداری خودروی خارجی سال ۲۰۱۳ را داشتند امروز به دلیل ریزش قیمت‌ها به راحتی خریدار آن می‌شوند.

۱ نظر
  1. پيمان

    اینجا هیچ چیز شفاف نیست جز سفره مردم عادی بدبخت که از شدت خالی بودن شفاف است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.