گاف وحشتناک وزیر رئیسی درباره دولتی که نابود شد! +عکس

اسکناس پانصد میلیارد دیناری(واحد پول یوگسلاوی دینار بود) نشانه‌ای است از بلایی که تحریم بر سر این کشور آورد.

به گزارش تازه نیوز، وزیر کار دولت سیزدهم در ادامه اظهارات مشعشع خود، از چند کشور نام برده که از تحریم‌ها به سلامت عبور کردند و ما نیز باید به آنها نگاه کنیم؛ کره شمالی و یوگوسلاوی از جمله این کشورهای مورد اشاره عبدالملی بودند.

حالا کاربران شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگاران با اشاره به وضعیت کشورهای مورد اشاره وزیر جنجالی و پرحاشیه دولت سیزدهم، از گاف وحشتناک او پرده برداشتند. تکلیف کره شمالی که مردمش در حال مرگ خاموش هستند، روشن است اما این یادداشت درباره یوگوسلاوی است.

تصویر اسکناس پانصد میلیارد دیناری(واحد پول یوگسلاوی دینار بود) نشانه ای است از بلایی که تحریم بر سر این کشور آورد. یوگسلاوی سی سال پیش تحت تحریم های بین المللی قرار گرفت.شاید باورش برای شما مشکل باشد اما تحریم در ابتدا موجب تورمی سیصد میلیون درصدی شد.

تولید ناخالص ملی کشور از بیست و چهار میلیارد دلار به ده میلیارد دلار، طی دو سال دوره تحریم، کاهش یافت. درآمد متوسط مردم از سالی سه هزار دلار به هزار و پانصد دلار کاهش یافت. بنزین سهمیه بندی شد. سه میلیون نفر به زیر خط فقر سقوط کردند.

بیمارستان ها حتی آنتی بیوتیک نداشتند و امکان تعمیر یا تعویض دستگاه اشعه ایکس وجود نداشت. سی صد هزار نفر از نخبگان کشور مهاجرت کردند. صف های طولانی در برابر فروشگاه ها شکل گرفت. کمبود مواد غذایی شدت گرفت. قطعی برق سراسر کشور را فرا گرفت. در ژانویه هزار و نهصد و نود و چهار، در دور بعدی تحریم ها، تورم به یازده تریلیون درصد رسید. رژیم در این مقطع اصلاحات اقتصادی اش را آغاز کرد. اما تغییر پول ملی فقط برای شش ماه موفق بود. تورم گرچه از یازده تریلیون درصد کمتر شد اما روی سی هزار درصد توقف کرد.

لویومیر ماجار، اقتصاد دان یوگسلاو معتقد بود: “ذخایر ارزی ما کافی نیست. تولید نمی تواند تحت تحریم به توسعه پایدار دست یابد و بنابر این کسری بودجه افزایش می یابد و منجر به ابرتورم جدید می شود‌.” گذر زمان درستی نظر این اقتصاد دان را ثابت کرد.

این مطالب را هم ببینید:

اسکناس پانصد میلیارد دیناری

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.