گام‌های تدریجی عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل

رسانه های صهیونیست همچنان درباره پیشرفت در روابط عربستان و رژیم صهیونیستی به طور روزانه گزارش می دهند و در همین راستا، یک روزنامه اسرائیلی فاش کرد که عربستان سعودی در آستانه بازگشایی گسترده حریم هوایی خود به روی پروازهای خطوط هوایی اسرائیل است.

به گزارش تازه نیوز، رسانه‌های اسرائیلی با اعلام اینکه «عربستان سعودی درآستانه بازگشایی گسترده حریم هوایی خود به روی خطوط هوایی اسرائیل است»، این اقدام را در چارچوب توافق ریاض، تل آویو، واشنگتن و بخشی از یک فرآیند سیاسی عمیق‌تر و جامع‌تر توصیف کردند.

به نوشته روزنامه «اسرائیل هیوم» در ازای این گام، تل آویو برای انتقال جزایر تیران و صنافیر تحت حاکمیت عربستان چراغ سبز نشان خواهد داد.

این روزنامه نوشته است که مذاکرات و تماس ها میان تل آویو، ریاض و واشنگتن در مراحل بسیار پیشرفته ای است، اما هنوز توافق نهایی حاصل نشده است.

رسانه های اسرائیلی معتقدند که«تعویق سفر جو بایدن به منطقه از پایان ماه جاری به ماه آینده، به تمایل آمریکا برای دستیابی به توافق جامع و بلندمدت میان ریاض، تل آویو و واشنگتن در راستای یک دستاورد و پیروزی دیپلماتیک برای رئیس جمهوری آمریکا مرتبط است.

روزنامه «اسرائیل هیوم» نوشت: اسرائیل و عربستان سعودی سال‌هاست که روابط غیررسمی و همکاری‌های پنهانی دارند.

پیش بینی می شود در سفر بایدن گام دیگری در روند عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان برداشته شود.

اسرائیل هیوم خاطرنشان کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای عادی سازی بیشتر از همه تمایل و علاقه مندی نشان می دهد.

درهمین زمینه، روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» نیز نوشت که انتظار می رود رئیس جمهوری آمریکا در سفر آتی خود به خاورمیانه، «ترتیبات امنیتی جدیدی را اعلام کند که به مصر اجازه می دهد کنترل و حاکمیت جزایر تیران و صنافیر در تنگه تیران را به عربستان سعودی منتقل کند.

این روزنامه گزارش داد که عربستان سعودی در مقابل به خطوط هوایی اسرائیل اجازه پرواز در حریم هوایی خود را خواهد داد.

در زمان حاضر تنها پروازهای اسرائیل به امارات و بحرین می توانند از حریم هوایی عربستان عبور کنند، همچنین پروازهای شرکت هواپیمایی هند (ایر ایندیا) در مسیر عبور خود به سرزمین های اشغالی فلسطین در سال ۱۹۴۸ از آسمان عربستان عبور می کنند.

دولت بایدن در تلاش برای توافق و عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی است، موضوعی که در ماه گذشته میلادی برای نخستین بار تارنمای اکسیوس از آن پرده برداشت.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به تازگی گزارش های بسیاری درباره تحول در روابط عربستان سعودی و اسرائیل منتشر می کنند.

به نوشته این رسانه ها، زمینه برای یک «رویداد دیپلماتیک و سیاسی میان دو طرف [ ریاض و تل آویو ] با ابعاد فوق‌العاده اقتصادی و امنیتی» فراهم شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.