علائم، علل و درمان دررفتگی زانو

دررفتگی زانو یک آسیب غیرمعمول اما بسیار جدی است که در آن استخوان ران و استخوان ساق پا تماس خود را با یکدیگر از دست میدهند. دررفتگی زانو با دررفتگی کشکک که در آن فقط کاسه زانو از شیار خود در انتهای استخوان ران جدا میشود متفاوت است.

به گزارش تازه‌نیوز، شایعترین علائم دررفتگی زانو تورم قابل مشاهده و تغییر شکل مفصل زانو است. اندام تحتانی اغلب کوتاه و نامرتب به نظر میرسد و هر حرکت مفصل باعث درد شدید میشود. حدود نیمی از دررفتگی‌های زانو قبل از رسیدن به بیمارستان جابجا میشوند. و می‌تواند مشکل ساز شود زیرا منجر به آسیب بیشتر و افزایش خطر عوارض می‌شود.

علل

دررفتگی زانو اغلب در نتیجه آسیب‌های شدید مانند تصادف اتومبیل، سقوط شدید و آسیب‌های ورزشی است. همچنین می‌تواند به دلیل پیچش یا گام اشتباه غیر‌معمول رخ دهد.

درمان

در مراحل اولیه درمان، اولویت پزشکی به حداقل رساندن هرگونه آسیب وارده به عروق خونی یا اعصاب است. هنگامی که این مسائل مورد توجه قرار گرفت و تثبیت شد، می‌توان توجه را به آسیب ساختاری بافت معطوف کرد. تقریباً در همه موارد، جراحی اغلب برای ترمیم صدمات متعدد رباط، پارگی منیسک و آسیب غضروف مورد نیاز است. آسیب‌های شریانی ممکن است نیاز به ترمیم مستقیم رگ آسیب دیده (با چسب مصنوعی، پیوند یا ورید پیوندی)، بای‌پس شریانی یا آمبولکتومی (نوعی جراحی) برای برداشتن لخته داشته باشد.

این جراحی ممکن است به صورت یک عمل باز (با استفاده از چاقوی جراحی و برش بزرگ) یا آرتروسکوپی (با استفاده از اسکوپ، ابزار لوله مانند و برش‌های سوراخ کلیدی) انجام شود.
آسیب عصبی ممکن است به تخصص جراح مغز و اعصاب نیاز داشته باشد. در واقع غیرمعمول نیست که دررفتگی زانو به چندین عمل جراحی نیاز داشته باشد. همچنین ممکن است تلاش‌هایی برای بازیابی غضروف از دست رفته با تکنیک‌های پیشرفته‌ای مانند کاشت غضروف یا انتقال غضروف انجام شود.

از عوارض جراحی دررفتگی زانو می‌توان به سفتی مزمن، بی‌ثباتی و درد عصبی بعد از عمل اشاره کرد. ناهنجاری مفاصل و عفونت نیز ممکن است.
رعایت یک برنامه فیزیوتراپی و توانبخشی گسترده برای بازگرداندن عملکرد تقریباً طبیعی زانو ضروری است.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.