توجیه اردوغان برای تجاوز به سوریه

رجب طیب اردوغان مدعی شد عملیات نظامی ترکیه برای دور نگاه داشتن نیروهای کرد از مرزهای جنوبی این کشور صورت می گیرد.

به گزارش تازه نیوز، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» نوشت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از حمایت غرب از گروه های کرد ناراحت است و تلاش دارد آنها را به استفاده از تجاوز نظامی از مناطق نزدیک به مرز کشورش دور کند.

به نقل از تحریریه، طبق گزارش ها رئیس جمهور ترکیه قول داده است که برای دستیابی به این هدف حمله نظامی به شمال سوریه را با هدف قرار دادن نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا آغاز کند.

تحلیلگران بین المللی اما اعتقاد دارند اردوغان اکنون به خاظر بحران شدید اقتصادی در داخل کشورش به شدت نامحبوب است بنابراین تلاش می کند با ایجاد یک بحران ساختگی افکار عمومی را منحرف کند و تا پیش از انتخابات آتی ریاست جمهوری دستاوردی قابل عرضه به مردم کشورش را برای خود جمع آوری نماید.

وی به تازگی در سخنرانی دیگری دوباره خواستار ایجاد منطقه امن ۳۰ کیلومتری (۱۹ مایلی) در شمال سوریه شد و این اقدام را با بیرون راندن نیروهای YPG قابل انجام می داند. آنکارا این گروه مسلح عمدتا کرد را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما این گروه روابط خوبی را با واشنگتن دارد.

رئیس جمهور ترکیه روز شنبه در گردهمایی قانونگذاران حزب عدالت و توسعه گفت: ما نقایص و مشکلات در نوار امنیتی را که در مرزهای جنوبی وجود دارد از طریق عملیات های جدید برطرف خواهیم کرد.

اردوغان همچنین در خصوص مخالفت دولتش با درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو هم اظهار نظر کرد و ضمن ابراز ناخرسندی از حمایت کشورهای اروپایی از گروه‌های کرد مدعی شد که جنگ در اوکراین و گفت وگوها برای گسترش ناتو بر اهمیت جایگاه ترکیه در امور منطقه و بین المللی افزوده است.

اردوغان تاکید کرد: من این را برای آنها کاملاً روشن می کنم. عمق ۳۰ کیلومتری از مرزهای ما منطقه امنیتی ما محسوب می شود و ما نمی خواهیم از آن منطقه حملاتی علیه ما انجام شود.

وی افزود: ما در حال کار بر روی گام‌ هایی برای انجام این خواسته هستیم و این اقدامات را انجام خواهیم داد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.