آغاز جنگ جهانی در صورت اعلام استقلال تایوان

در صورت اعلام استقلال تایوان، پکن برای آغاز جنگ تردید نخواهد کرد.

به گزارش تازه نیوز، در نشست امنیتی شانگری-لا دیالوگ در سنگاپور، وی فنگه، وزیر دفاع چین، هنگام دیدار با لوید آستین، همتای آمریکایی خود گفت که در صورت اعلام استقلال تایوان، پکن برای آغاز جنگ تردید نخواهد کرد.

به گزارش گاردین، این در حالی است که در بیانیه آمریکا که پیشتر منتشر شده بود، آستین از چین خواسته بود که از اقدامات بی‌ثبات‌کننده بیشتر در مورد تایوان خودداری کند.

وزارت خارجه تایوان در واکنش به این بیانیه، ادعاهای «پوچ» چین در مورد حاکمیت را محکوم و از حمایت ایالات متحده تشکر کرد.

جوآن اوو، سخنگوی این وزارتخانه گفت: «تایوان هرگز تحت صلاحیت دولت چین نبوده و مردم این کشور تسلیم تهدیدهای زور از سوی دولت چین نخواهند شد.»

تنش‌ها بر سر تایوان به دلیل افزایش تهاجم هواپیماهای چینی به منطقه شناسایی دفاع هوایی آن جزیره تشدید شده است. جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا در ماه می در جریان سفر به ژاپن گفت که اگر تایوان از سوی چین مورد حمله قرار گیرد، واشنگتن از لحاظ نظامی در برابر این تهاجم دفاع خواهد کرد. کاخ سفید از آن زمان بر سیاست خود مبنی بر «ابهام استراتژیک» در مورد مداخله یا عدم مداخله اصرار داشته است.

در چنین شرایطی، آستین در سخنرانی روز شنبه خود، فعالیت نظامی «تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده» چین در نزدیکی تایوان را به باد انتقاد گرفت و گفت که ایالات متحده سهم خود را برای مدیریت تنش‌ها با چین و جلوگیری از درگیری در منطقه آسیا و اقیانوسیه انجام خواهد داد. او تاکید کرد که آمریکا همچنان در کنار متحدان خود از جمله تایوان خواهد ایستاد.

پس از این سخنان، یک افسر ارشد ارتش چین از سخنرانی وزیر دفاع آمریکا انتقاد کرد به ویژه آن که پیشتر، وی فنگه به آستین گفته بود که پکن «هر گونه توطئه استقلال تایوان را در هم خواهد شکست و با قاطعیت از اتحاد سرزمین مادری حمایت خواهد کرد.»

با افزایش نگرانی‌ها در مورد تنش‌های چین و تایوان، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، در سخنرانی اصلی در اجلاس سران گفت که دولت او دستیابی به قابلیت حمله پیشگیرانه را در نظر خواهد گرفت زیرا «آنچه امروز در اوکراین می‌گذرد ممکن است سرنوشت فردای شرق آسیا شود.»

او بدون این که به نام چین اشاره کند، خواستار حفظ «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» شد و گفت که جهان باید برای ظهور نهادی آماده شود که صلح و امنیت کشورهای دیگر را در برابر زور تامین کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.