تیر خلاص مدیر آژانس: مذاکرات با ایران به بن‌بست رسیده!

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با مذاکرات با ایران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه مدعی شد که مذاکرات آژانس با ایران به بن بست رسیده است.

به نقل از فارس، وی که با شبکه سعودی العربیه مصاحبه می‌کرد، گفت: «در ماه دسامبر مذاکراتی که با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشتم به یک نقشه راه دست یافتیم که این موضوع امیدوار کننده بود اما طی ماه‌های گذشته متاسفانه هیچگونه پیشرفتی حاصل نشد و ارزیابی آژانس از پاسخ‌های تهران این بوده که تفسیرهای ایران ناکافی بوده و از نظر فنی معتبر نمی‌باشد و در نتیجه مجبور شدم که به ارائه گزارش به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بپردازم که مفاد گزارش این بوده که مسائل باقی مانده با ایران شفاف نشده است ».

گروسی اضافه کرد: «در سه مکان در ایران آثار اورانیوم پیدا شده و از ایران درباره این اورانیوم و مکان فعلی آنها و همچنین تجهیزاتی که در این مکان‌ها استفاده شده، سوال پرسیدیم اما تا کنون نتوانستیم این موضوعات را شفاف کنیم».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «دوربین‌هایی که ایران از تاسیسات هسته‌ای خود برداشته، وظیفه ما در نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را با مانع مواجه کرده است».

وی ادامه داد: «ایران قابلیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده اما به آستانه تولید سلاح هسته‌ای نرسیده و امروز هیچ اطلاعاتی در دست نداریم که نشان دهد ایران سلاح هسته‌ای در اختیار داشته یا برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای دارد و این موضوع بسیار مهم است که به آن اشاره کردم.».

گروسی چند روز پیش نیز در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «اقدام ایران در حذف 27 دوربین و سامانه‌های نظارتی از تاسیسات هسته‌ای ایران بسیار نگران کننده است».

گروسی اضافه کرد: «دستیابی به توافق با ایران بدون اینکه آژانس اطلاعات کافی در مورد برنامه هسته‌ای این کشور به دست آورد، دشوار است».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «تنها راه ایران برای جلب اعتماد و پیشبرد اقتصاد خود این است که به بازرسان آژانس اجازه دهد تا کار خود را انجام دهند».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.