ائتلاف نظامی علیه ایران/ قصد آمریکا و ایران برای پایان دیپلماسی

هم آمریکا و هم ایران قصد ندارند پایان دهنده راه دیپلماسی باشند و می‌خواهند روزنه مذاکرات همچنان باز و زنده باقی بماند.

به گزارش تازه نیوز، به نظر می رسد روابط آمریکا و ایران دچار یک سردرگمی است. اگرچه دیگر هیچ گروهی به برجام و مذاکرات هسته ای وین امیدوار نیست، اما همچنان هیچ یک از دو طرف قصد ندارند مهر پایان را بر پرونده هسته ای بزنند. این گزاره ای است که از گزارش پایگاه الجزیره نیز قابل برداشت است.

سیاست فشار و نرمش در عرضه نظامی

به نقل از خبر فوری، الجزیره در گزارش اخیرش نوشته بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل به شدت به دنبال این است که با کمک آمریکا و کشورهای عربی منطقه یک ائتلاف نظامی علیه ایران ایجاد کند. گانتس در سفر اخیرش به آمریکا از سران ایالات متحده خواسته که ائتلاف نظامی را در خاورمیانه به رهبری واشنگتن ایجاد کنند تا این ائتلاف جلوی فعالیت های منطقه ای و هسته ای ایران را بگیرد.

این در حالی است که ایالات متحده نیز تلویحا ایجاد ائتلاف نظامی با رژیم صهیونیستی را تایید کرده است. در همین زمینه، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه، گفته که کشورش از همه ابزاری که در اختیار دارد برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه استفاده خواهد کرد.

به گزارش الجزیره، پرایس اضافه کرد که واشنگتن به امنیت اسرائیل متعهد است و خاطرنشان نمود که چالش ایجاد شده از سوی ایران در خاورمیانه در رأس دستور کار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار دارد و او در سفر آتی به اسرائیل و عربستان سعودی در ماه آینده به این موضوع خواهد پرداخت.

با وجود این اظهارات اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که همچنان گمان می کند مذاکره با ایران بهترین راه حل برای حل مساله خاورمیانه است. ند پرایس در خصوص پرونده هسته ای ایران تاکید کرد که کشورش آماده بازگشت به توافق هسته ای در صورت پایبندی ایران به محدودیت های آن است.

بر اساس گزارش الجزیره، این سیاست “فشار و نرمش” همانطور که از خلال اظهارات مقامات آمریکایی قابل استنتاج است، از بررسی مواضع و اظهارات مسئولین ایرانی نیز قابل برداشت است. در همین رابطه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران بر پایبندی به دیپلماسی و مذاکرات برای احیای توافق هسته ای با قدرت های بزرگ علیرغم تنش اخیر با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

امیر عبداللهیان در نشست خبری با وزیر امور خارجه پاکستان در تهران گفت، ما معتقدیم که مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به توافق است… قبل از صدور بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طرف ایرانی «راه حل جدیدی» از طریق اتحادیه اروپا به آمریکا ارائه کرد که واشنگتن آن را پذیرفت، اما در ادامه زمینه لازم برای پیش‌نویس قطعنامه جدید را فراهم نمود.

در مقابل، مقامات نظامی ایران نسبت به ائتلاف احتمالی رژیم صهیونیستی و آمریکا واکنش نشان داده اند و اعلام کرده اند با هرگونه تهدیدی علیه مرزهای ایران مقابله خواهند کرد. در همین رابطه، امیر سرتیپ علیرضا الهامی، جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: پدافند هوایی به کوچکترین تهدیدی علیه خاک ایران پاسخ «قاطعانه» خواهد داد. وی – طی سخنانی در جمع فرماندهان نیروی پدافند هوایی – با تاکید بر اینکه دشمن (اسرائیل و آمریکا) جرات حمله به کشورش را ندارند، افزود: نیروهای ایرانی «تمام حرکات و اعمال شیطانی دشمنان را در خارج از مرزها رصد می‌کنند».

سیاست فشار و نرمش در زمینه هسته ای

به جز زمینه نظامی، در زمینه هسته ای نیز دو طرف بازی ” فشار و نرمش” را پیش‌ گرفته اند. همانطور که وزیر امور خارجه ایران گفته در حالیکه آمریکا از دیپلماسی سخن‌ می گوید در تدارک قطعنامه علیه ایران است.

به گزارش الجزیره، همین روند نیز در بین مقامات ایرانی جاری است. در حالیکه دوربین های آژانس بین المللی انرژی اتمی به علت گزارش ضد ایرانی اخیرش، از سایت های هسته ای جمع آوری شده، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته که کشورش برای ادامه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صورت پایبندی بقیه طرف‌ها به تعهدات خود در توافق هسته‌ای مشکلی ندارد.

این بازی دو سویه به خوبی نشان می دهد که هم آمریکا و هم ایران قصد ندارند پایان دهنده راه دیپلماسی باشند و می خواهند روزنه مذاکرات همچنان باز و زنده باقی‌ بماند.

3 نظر
  1. مهدی

    به ضرر مردم طولش میدن!!!

  2. عدالت

    دیپلماسی برجام برای هردو کشور امریکا وایران شکست خورده .اکنون نوبت ژنرال هاست که با زبان جنگ با امریکا صحبت کنند .همان ژنرال سلیمانی ها وهمتها وصیادها نه هر ژنرالی که جنگ کردن بلد نیست . اقای ابراهیم رئیسی وقت انتظار شما برای امریکا تمام شده شما باید دستور خروج ایران از باتلاق غرق کننده برجام وان پی تی را فورا بدهی.

  3. ایرانی

    کار برجام خیلی وقته تمام شده

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.