سه سیگنال به بازارهای مالی ایران در آینده

بازارهای مالی این روزهای با سیگنال‌های مختلفی مواجه هستند. در این میان، قیمت دلار، طلا و سکه به چه سمتی می‌رود؟

به گزارش تازه نیوز، بازارهای مالی این روزها با سیگنال‌هایی از داخل و خارج کشور مواجه هستند. برای مثال، اخباری از تحریم‌های جدید، تصمیمات بانکی مرکزی ایران برای کنترل بازار ارز و اقدام فدرال رزور در مورد افزایش نرخ بهره، می‌تواند بر قیمت دلار، قیمت طلا و قیمت سکه در بازار ایران تاثیر بگذارد.

۳ سیگنال برای بازارهای مالی

در این میان سه سیگنال مورد اشاره می‌توانند برای بازارهای مالی مهم‌ باشند.

۱- تحریم‌های جدید علیه ایران

صدور قطعنامه شورای حکام در روزهای ابتدایی هفته جاری، هیجان را بر بازارهای دلار، طلا و سکه ایران حاکم کرد. به گونه‌ای که هر سه به کانال‌های جدید رفتند. برای مثال، طلا، به سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار، سکه طرح جدید به کانال ۱۶ میلیون و سکه طرح قدیمی نیز به کانال ۱۵ میلیون تومانی وارد شدند. اما در ادامه از هیجانات کاسته شد و شاهد کاهش قیمت‌ها به سطوح پایین‌تر بودیم

اما در آخرین روز کاری هفته اخیر، خبر جدیدی منتشر شد که می‌تواند از روز شنبه، ۲۸ خرداد بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار دهد. اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، ممکن است ابهامات در مورد مذاکرات وین را افزایش دهد. وزارت خزانه‌‌داری آمریکا روز گذشته از وضع تحریم‌‌های جدیدی علیه دو شخص حقیقی و ۹ شخص حقوقی مرتبط با ایران خبر داد. شرکت‌های هدف تحریم‌های جدید در حوزه نفت و پتروشیمی فعالیت می‌کنند.

واکنش آمریکا

با وجود این، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا امروز پنجشنبه در سخنانی در «مرکز امنیت جدید برای آمریکا» ادعا کرد که علیرغم مشکلات، امکان بازگشت به توافق هسته‌‌ای برجام همچنان ممکن است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: دولت بایدن در پیگیری مسیر دیپلماسی هدفمند برای رسیدن به بازگشت دوجانبه به اجرایی شدن کامل برجام [توافق هسته‌ای] صادق و ثابت‌قدم بوده است. در نبود یک توافق، ما از اختیارات تحریمی‌مان برای محدود کردن صادرات نفت و محصولات نفتی و محصولات پتروشیمی به خارج از ایران ادامه خواهیم داد.

واکنش ایران

در مقابل، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور امروز گفت: تحریم ها را باید خنثی کرد. من تعجب می‌کنم که آمریکایی‌ها از سویی اعلام می‌کنند برای مذاکره آماده هستند و از سوی دیگر بر لیست تحریم‌ها می‌افزایند (رویداد ۲۴).

مهدی صفری معاون دیپلماسی وزارت خارجه ایران نیز گفت:  تحریم‌های جدید تاثیری بر روند کار ما ندارد. پتروشیمی ما تحریم بوده است و از مسیرهای مختلف فروش را انجام می‌دهیم.

۲- اقدامات بانکی مرکزی برای تعادل در بازارهای مالی

بانک مرکزی، از میانه هفته گذشته تلاش کرد با اقدامات کنترلی، قیمت‌ها را در بازار دلار و طلا متعادل کند. در همین راستا، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی بعد از نشست روز یکشنبه خود با صرافان، از افزایش عرضه ارز در صرافی‌ها خبر داد.

روز گذشته نیز بهزاد لامعی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: اشخاص حقیقی و حقوقی با اظهار ارز در گمرک می‌توانند بدون محدودیت اسکناس وارد کشور کنند و از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

همچنین جدید بانک مرکزی، با صدور بخشنامه‌ای به صرافی‌های مجاز اجازه خرید ارز همه اشخاص حقیقی و حقوقی را با نرخ توافقی داد.

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی نیز اعلام کرد: بازار متشکل ارزی و صرافی‌های مجاز، جمعه «۲۷ خردادماه» باز هستند.

آثار سه تصمیم اخبر بانک مرکزی بر بازار ارز، با آغاز هفته آینده مشخص می‌شود. اما این موارد می‌توانند عرضه دلار را افزایش دهند و بر ایجاد تعادل در بازار اثر بگذارند.

 

۳- افزایش نرخ بهره آمریکا

در خبر مهم دیگری برای بازارها به ویژه طلا، بانک مرکزی آمریکا، نرخ بهره اصلی خود را ۰.۷۵درصد افزایش داد. این رقم بزرگترین افزایش نرخ بهره در ۲۸سال اخیر است. مقامات پیش‌بینی کرده‌اند که نرخ بهره تا پایان سال به ٣.۴ درصد می‌رسد (اقتصادآنلاین)

این اقدام می‌تواند قیمت طلا در بازارهای جهانی را کاهشی کند. هر چند طلا و سکه در بازار ایران بیشتر از قیمت دلار اثر می‌پذیرند تا اونس، اما اگر کاهش قابل توجه باشد، بازارهای داخلی نیز بی نصیب نمی‌مانند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.