ماسک «قاتل» کرونا به زودی ساخته می‌شود

محققان “دانشگاه ناتینگهام ترنت” انگلیس در مطالعه اخیرشان از ماسک صورت جراحی پنج لایه‌ای خبر داده‌اند که درون آن مس تعبیه شده است که می‌تواند ۹۰ درصد ذرات ویروس کرونا را از بین ببرد. به گفته آنها این ماسک‌ها تا کریسمس در دسترس پزشکان انگلیس قرار خواهند گرفت.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، اواخر سال جاری برخی از پزشکان در انگلیس می‌توانند ماسک‌های ویژه‌ای که مجهز به یک لایه نانو مس است در اختیار داشته باشند. ماسک‌های صورت برای جلوگیری از ویروس کرونا و سایر عوامل بیماری زا استفاده می‌شود گرچه ماسک‌های جراحی استاندارد سه لایه در انجام این امر موثر هستند اما اگر آن ماسک‌ها ضد عفونی نشوند و یا پس از استفاده دور انداخته نشوند، ویروس می‌تواند بر روی سطح آن زنده بماند.
یکی از دانشمندان دانشگاه ناتینگهام ترنت این ماسک را طراحی کرد و شرکت وی به نام” فارم تو فارم”(Pharm۲Farm) اکنون در حال تولید آنها است. دکتر “گرت کیو”(Gareth Cave) متخصص فناوری نانو می‌گوید این ماسک‌ها اواخر این ماه تولید خواهند شد و در ماه دسامبر به صورت تجاری عرضه خواهند شد.
ماسک مذکور همچنین دارای گواهینامه نوع IIR است که این استاندارد طلایی برای ماسک‌هایی است که باعث می‌شوند ۹۹.۹۸ درصد ذرات فیلتر شوند. این ماده(مس) ۹۰ درصد ذرات ویروس کرونا را در کمتر از یک ساعت از بین می‌برد. مس مدت زیادی است که به دلیل خاصیت ضد ویروسی شناخته می‌شود، به همین دلیل کارشناسان خواستار استفاده از آن در چرخ دستی‌های خرید و دستگیره‌های درب برای توقف انتقال ویروی کرونا هستند.
در ماه ژوئن دکتر “فلیسیتی دو کوگان”(Felicity de Cogan) از دانشگاه بیرمنگام گفت که مس یکی از مواد کشنده ویروس است، به این معنی که افرادی که سطوح دارای لایه مسی را لمس می‌کنند بعید است که به این بیماری مبتلا شوند. وی گفت مطالعات نشان داده است که حتی فلزات غیر مهندسی نیز ۹۹ درصد پس از ۲ تا ۶ ساعت در از بین بردن ویروس موثر هستند. مس به عنوان فلزی که دارای خواص ضد میکروبی است به خوبی شناخته شده است.
دکتر کیو از دانشگاه ناتینگهام ترنت از تخصص خود در زمینه فناوری نانو برای افزایش خواص ضد ویروسی مس استفاده کرد. او لایه‌ای از نانوذرات مس را ایجاد کرد که درون ماسک بین دو لایه فیلتر شده و دو لایه مقاوم در برابر آب قرار می‌گیرند و این به آن معنا است که یون‌های مس در صورت تماس با ویروس کرونا آزاد می‌شوند.
دکتر کیو گفت: دیدن اینکه گامی مهم در جهت نابودی ویروس کرونا برداشته‌ایم هیجان انگیز است. ماسک مذکور تأثیر واقعی در مبارزه با شیوع کووید-۱۹ دارد. ثابت شده است ماسکی که تولید کرده‌ایم ویروس‌ها را در اثر تماس با ماسک غیرفعال می‌کند. لایه ضد ویروسی نیز ویروس را که توسط لایه‌های فیلتر به دام افتاده است از بین می‌برد.
چالش استفاده از ماسک‌های معمولی(از نوع ماسک جراحی) این است که آنها فقط مانع از ورود یا خروج ویروس به ماسک می‌شوند اما مکانیزم فعالی برای کشتن آن ندارند. با از بین بردن ویروس در هنگام تماس، می‌توان آسوده خاطر بود که ماسک صورت استفاده شده می‌تواند با خیال راحت دور انداخته شود چرا که دیگر دارای ویروس بر روی سطح خود نیست.
این ماسک اولین ماسکی نیست که برای جلوگیری از گسترش کووید-۱۹ در آن از لایه‌های مسی استفاده شده چرا که چندی پیش محققان ام آی تی نیز از تلاش برای تولید ماسک با کمک مس خبر داده بودند. اخیرا محققان موسسه ام آی تی گامی مهم در این جهت برداشته‌اند و امیدوارند که بتوانند ماسکی ایجاد کنند که ویروس‌ها را با استفاده از گرما غیرفعال کند.
آنها می‌خواهند یک ماسک قابل استفاده مجدد مجهز به یک شبکه/مش مسی گرم شده بسازند. محققان موسسه “ام.آی.تی” در مطالعه اخیرشان از ایده طراحی ماسکی منحصر به فرد خبر داده‌اند که قابل استفاده مجدد است و در فیلتر کردن و غیرفعال کردن ویروس‌های کرونا بسیار موثر است. ایده این ماسک اینگونه است که همانطور که کاربر ماسک را می‌پوشد و عملیات دم و بازدم را انجام می‌دهد، هوا به طور مکرر از طریق شبکه عبور می‌کند و هرگونه ذره ویروسی در هوا با شبکه و دمای بالا کند و غیرفعال می‌شود. چنین ماسکی می‌تواند برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و افراد در شرایطی مانند اتوبوس شلوغ که دستیابی به فاصله اجتماعی چالش برانگیز است، مفید باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.